Nej, jag är inte så uppåt just nu. /Michis

Ringde till barnmorskemottagningen idag.
Sa som det är, att smärtlindringen inte räcker till, att jag behöver påbörja akupunktur igen nu när sonen går på förskola igen så att jag har tid för att åka på akupunktur samt att jag behöver låna en rullstol så att maken kan dra runt mig på stan och när vi handlar, för jag klarar inte längre av att ta mig fram med hjälp av enbart kryckor om jag behöver gå längre sträckor än max femhundra meter.

Så, som ni förstår så är jag inte helt uppåt just nu. Nej, graviditet är inte en sjukdom, absolut inte. Men foglossningsbesvären och smärtan som känns som en kombination av tandvärk runtom bäckenet och att ha fått en rejäl kängspark eller hundra upp mellan benen, det är faktiskt inte att leka med.

Så det enda jag kan göra är att sitta vid datorn lite då och då och försöka hitta roliga bilder att muntra upp mig med. Hoppas ni andra också tycker att den är lite skoj. 🙂
Eftersom jag inte orkar med annat än att ha roligt.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

50 kommentarer till Nej, jag är inte så uppåt just nu. /Michis

  1. Andromeda skriver:

    Foglossning har jag aldrig haft men väl problem med bäckenet under en tid jag använde hormonspiral. Periodvis var smärtorna helt förfärliga och det var näst intill omöjligt att gå. Jag tror mig kunna ana mig till hur det känns för dig… Hoppas du får hjälp!

    • Michis skriver:

      Jag tänker -inte- använda hormonspiral som P-medel sedan med andra ord! Tack för tipset och medkänslan.De på Vrinnevi har varit helt underbara med att hjälpa mig måste jag säga. Har inget alls att klaga på – jag får till och med parkera på handikapplats med särskilt tillstånd från barnmorskemottagningen så jag ska slippa gå från stora parkeringen när jag ska dit för att träffa barnmorska eller få akupunktur.

  2. lilla m skriver:

    du har d tusen ggr värre än jag hade o jag hade d förjävligt…. tänker på dig o lider m dig. snart snart michis har du din lill* i famnen… o så ger vi foglossningsskiten en j*vla p*ngspark!

    • Michis skriver:

      Ja. Och sen blir det inte fler barn. Såvida vi inte adopterar, eller använder en surrogatmamma. Jag tycker att barn är underbara, men att gå heltidssjukskriven mellan maj-oktober för att jag inte kan gå, stå, sitta, ligga eller röra mig däremellan utan smärta trots smärtlindring, bäckenbälte, akupunktur, kryckor, ja you name it – nej, då vill jag inte vara med, hur underbart resultatet än blir sen.

  3. knaskorken skriver:

    Stackers dig verkligen.Jag har haft foglossning två gånger, den sista värre än den första (till och med). Minns hur jag försökte förklara för skägget hur det kändes, för jag ville ha ord på det liksom. Men han såg och det räckte.Det sägs att lika lång tid som man haft ett besvär, lika lång tid tar det att läka. Det stämde nog ganska bra i mitt fall, för när lilleman var ca 2 år då var jag nästan helt besvärsfri (men han är 18 nu :))

    • Michis skriver:

      Ja, min man ser med. Han är underbar. Och jag hoppas att det går över ganska snabbt efter förlossningen, som tur är så har vi möjlighet att vara föräldralediga med varsitt barn bägge två under en ganska lång period ifall det är så att det inte fungerar alls för min del utan en annan vuxen hemma även efter förlossningen. Tack för medkänslan!Skönt att höra att du är besvärsfri nu i alla fall! 😉

  4. lilla m skriver:

    knaskork.. min foglossning försvann direkt efter amy föddes, men kom tillbaka sisådär efter ett halvår… o emellanåt har jag nåt fruktulöst ont.. fast inte alls i närheten av n jag va gravid.. jobbarkompisen har fortfarande besvär… 25 år senare:((

    • Michis skriver:

      Fy, det är det jag är rädd för. Att bli en av de där som har oturen att inte läka ihop så att säga. Ja, jag är egoistisk, jag vill vara smärtfri och kunna leka med barnen utan problem liksom!

  5. Ullis skriver:

    Usch..”been there..Done that”..Så jag vet PRECIS..:-(. / *kram*

  6. Persefone skriver:

    Jag lider med dig. det låter inte alls kul. Funkar akupunktur alltså? Det kan jag verkligen tänka mig. Vill gärna ha bilder på dig och pinnen under augustifestivalen sen. Helst när du gör en Blue steel.

    • Michis skriver:

      Haha, när jag sitter i rullstol och ser snygg ut? Mjodu, du har inte höga krav eller så! :-DAkupunktur funkar till viss del, men den här gången är det satan så mycket värre än sist, så inget funkar. Det är liksom obalans i bäckenet så jag känner hur det gungar i det när jag går och det blir för mycket för kroppen på något sätt. Smärtlindringen hjälper lite, men bara förutsatt att jag inte rör mig typ. Vilket är lite småsvårt med en tvååring.

  7. Ister skriver:

    Michis; ingen har ont av _foglossning_ 25 år efteråt … ligamentapparaten blir återigen stelare när relaxin (hormonet som gör att bäckenligament töjs ut) slutar verka.Om man har problem 25 år efteråt är det nog misshandel av ryggen genom att bli inaktiv.För det kan göra ont lite då och då ett par år efteråt, men då ska man inte bry sig om det, då är det inte farlig smärta (smärtminnet gör att man lättare upplever smärta från ett ställe där man har haft långvarig smärta) utan se till att man tränar upp muskulaturen runtomkring.Jag har sett folk i rullstol vid foglossning – och samma människor ser jag nu i löpspåret!

    • Michis skriver:

      Åh kära nån vilken lättnad – man hör liksom så mycket kring det hela. :-/Ja, jag var ju tillbaka i löpspåret efter Dexter, men sen kom den där vintern och då var det ju rätt kallt och till våren var jag ju gravid och foglossad igen. ;-)Du ger mig hopp. Tack! *kram*

  8. lilla m skriver:

    …okej.. det är iaf vad min jobbarkompis säger.. fast iof hon kanske bara är ute efter ett ståbord:p hoppas hoppas iaf att det släpper fortare än fort hos dig! =))

  9. Ullis skriver:

    ISTER: Sorry..Vill inte skrämma Michis här.. Men en vännina har foglossning fortfarande..Det är 21 år sen hon födde barn..Hon är utredd hos flertalet läkare med diagnosen foglossning..Även opererad 3 ggr i försök att stabilisera,utan positiva resultat..Hon är numera så dålig att hon äe pensionerad pga: Kronisk foglossning..

  10. Lindalou skriver:

    Oj. Har du så ont. 😦 Det var inget vidare.

    • Michis skriver:

      Nej, inte direkt. Man ska ju undvika trappor till exempel, men det är lite problematiskt, vi har sovrum och badrum på övervåningen och jag tror jag blir sämre av att sova i soffan i vardagsrummet än vad jag blir av att sova i en rejäl säng i sovrummet. Det tog mig ungefär fem minuter att ta mig uppför tretton trappsteg förut i kväll… Inte så lång tid egentligen, men sisådär fyra och en halv minut längre än vad det tar normalt.

  11. lilla m skriver:

    @ullis; lider med din vännina

  12. knaskorken skriver:

    Det är nog ovanligt att foglossning kvarstår efter så många år? Jag menar, det har ju med hormoner att göra? Kroppen förbereder sig på förlossning, och därför luckras skelettfogarna upp i bäckenet?När förlossningen är över normaliseras väl just de hormonnivåerna… för det mesta, men MINNET av smärtan sitter i… men det är ju en helt annan sak :)Jag minns när jag råkade på dig vid lilla ute, miniämm, och har man haft foglossning själv så ser man direkt…. (tror jag) :)hoppas både du och Michis kommer att må jättebra i jättejättemånga år framöver, med era fina familjer 🙂

    • Michis skriver:

      Ja, det är rätt många som tittar på mig med lite mer medlidande nu när magen har kommit. Innan dess såg de mer skeptiska ut när jag kom långsamt vaggandes som en anka. Och jag hoppas verkligen att det är ytterst ovanligt, relaxinnivåerna borde ju liksom sjunka.

  13. Ullis skriver:

    Ja det hoppas jag verkligen..Hon har ett helvete mellan varven..Men Normalt sett så ska det ju gå tillbaka inom några månader efter barnet är fött..Så jag hoppas verkligen inte att det är vanligt..

    • Michis skriver:

      Alltså, jag tycker verkligen genomsynd om henne, men jag är som sagt egoistisk och hoppas av hela mitt hjärta att jag inte kommer att ha kvar det särskilt länge efter förlossningen… :-/Sist tog det fyra månader innan jag var någorlunda besvärsfri… Så jag får väl hoppas på ett halvår den här gången.

  14. Ullis skriver:

    Tillägg: Min väninna har jättemycket konstigheter med sina hormoner och haft massa hormonrelaterade fel i kroppen..MOSIGA MÄRTA:Hennes nivåer är uppmätta vid flertalet tillfällen..Och hon har nivåer som vid en graviditet och har så haft i drygt 20 år:-(

  15. Lilla Anna skriver:

    Min bästa vän har haft samma problem.Just nu kan hon inte ens använda rullstolen eftersom hon inte kan sitta upp.Soffan är hennes bästa vän och maken hennes för agera ensamstående pappa och hemtjänst på en gång… Det ÄR inte alltid så jädrans skoj att vara gravid, det har jag förstått.Men ni har i alla fall intelligensen i behåll.Det är mer än vad man kan säga om det här youtubeklippet. http://www.youtube.com/watch?v=fJuNgBkloFEHoppas det muntrar upp dig lite lite lite.

    • Michis skriver:

      Fyderackarns… Min stackars make har det likadant, alltså, det är väl inte synd om honom för vi visste ju att det kunde bli så här, men jag känner mig döelak som bara: ”Kan du hämta ett glas vatten till mig? Och värktabletterna? Oj, Dexter behöver bytas på, gör du det? Kan du hjälpa mig till toan…?”Nä, fy fanken. Jag ska youtuba imorgon tror jag, nu måste jag gå och lägga mig igen så jag kommer upp imorgon, om jag nu gör det. :-/

  16. Ullis skriver:

    LILLA ANNA: Har sett detta..ha ha..Ja du intelligensen här är högre(hoppas jag..hi hi..)

  17. lilla m skriver:

    ullis; ibland undrar jag;o …men kul va d iaf;))

  18. Ullis skriver:

    LILLA M: Jo ibland undrar jag också*fniss* Det är pga: vissa sådana människor jag inte vågar skaffa egen blogg:-(

  19. lilla m skriver:

    sorry att vi tatt över din blogg michis;))ullis;jag har hållt mig undan ett tag, o hade väl glömt bort del av klimatet tror jag:p fast samtidgit är d nog lite charmen;) …eller nåt:p

  20. Ister skriver:

    Ullis, Hon har alltså problem med hormoner . Det ger i sin tur foglossningsproblem. Det är stor skillnad.Jag har också sett några patienter som har fått göra stabilitetskorrigeringar av bäckent, för några har det blivit ett lyft, men det är alltid några som för alltid har sin smärta, vad man än gör.

    • Michis skriver:

      Nu blir jag lite nyfiken, vad är stabilitetskorrigeringar? Något jag ska fråga min sjukgymnast om? För jag har nog tänkt fråga henne när jag ringer om rullstolen på måndag om det redan nu går att få någon form av program så jag kan få hjälp med att träna upp bäckenet, jag har ju övningarna hemma, men en hel del av dem kan jag inte göra i nuvarande smärtläge, bara den att ta sig ner på rygg och upp med knäna på något högre och sedan lyfta på bäckenet… ja, den lade jag av med i maj kan jag säga.

  21. Ister skriver:

    Och alla jävla Krösa Major kan gå och hänga sig. Inte f-n mår Michis bättre av att veta att 1% har livslång smärta?Eller gäller det att bara framhäva sig själv genom att vara värst?*morgonsur som f-n*

    • Michis skriver:

      KrösaMajor… Heh. Du muntrade upp mig i alla fall. *s* Jag är glad just nu och är säker på att det går över den här gången med, när bebisen väl är ute. Siktar på att springa Vårruset 2012, 2011 känns lite för tidigt, det är inom ett halvår efter att bebis är ute och det vill jag inte utsätta fogarna för. Såvida jag inte tar det i promenadtakt med barnvakt förstås. :-)*Kramar om* Du är världens bästa Ninja!

  22. Herr och/eller Fru S skriver:

    Låter inte som en höjdare att ha foglossning. Tur att belöningen är så pass stor och bra.Youtube är en välsignelse när man inte är så mobil och man är trött på att läsa.//Herr S

    • Michis skriver:

      Nä. Jag sa till min älskade make att om det vore män som födde barn så skulle begreppet ”syskon” vara helt okänt.Youtube är egentligen inte mitt favoritforum, jag har så svårt att sitta och bara titta, men såna där saker piggar onekligen upp!

  23. knaskorken skriver:

    ULLIS då är ju hennes problem egentligen inte relaterade av graviditet, men lika förbaskat synd om henne… Som för alla som är grundsjuka och har följdverkningar.MICHIS ….du får något fint och jättebra, precis som förra gången 🙂 Dina besvär kommer att släppa, precis som Ister skriver 🙂

    • Michis skriver:

      Ja. Världens finaste ungar får jag faktiskt. 🙂 Precis som alla andra föräldrar… *s* 66 dagar kvar till BF idag! *tjoho*

  24. Ullis skriver:

    ISTER OCH MOSIGA MÄRTA: Jo det är ju pga: graviditeten som detta uppkom,och har aldrig blivit bra efter den..Hon har ett bäcken som är lika uppluckrad som vore hon fortfarande gravid..Läkarna som utrett henne är alla överens om detta..ISTER:Ledsen att du är morgonsur…Skrev inte detta för att hävda mig på nått vis..Ville bara berätta att i bland spelar kroppen en ett dåligt spratt…MICHIS:Tror inte heller att du kommer ha kvar din foglossning då detta bör vara extremt ovanligt../ ha en fin dag alla:-)

  25. Anna skriver:

    Hallå foglossare… Jag googlade på ”foglossning + hormonspiral” och hamnade hit. Jag funderar en del på om min hormonspiral kan påverka mitt rappliga bäcken? Hade en del foglossning under graviditeterna, men nu har det fortsatt efter tredje barnet och idog träning/stabiliseringsövningar verkar inte hjälpa nämnvärt. Vet ni något om det här sambandet? Är det gissningar, eller finns det belägg för att det hör ihop? Jag är lur på att prova ta ut spiralen bara för att utesluta risken för samband.

    • Michis skriver:

      Jag vet inte, min gissning är ju bara en lekmans. Av det jag hört (från barnmorskor som spekulerar) så är det dock att hormonella preventivmedel från tidig /runt femton år/ ålder verkar relatera till foglossning under graviditeter – i och med att fler verkar drabbas av foglossning nu än innan.Men det är inget jag har några skriftliga belägg för.Så jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så. Hoppas du slipper det ändå och jag är imponerad över att du vågade dig på en tredje graviditet!

Kommentera

