Nu har jag kört ett rullstolsrace inne på Maxi… /Michis

Premiär, får man väl säga – första gången jag rullade runt i rullstol offentligt. Fungerade utmärkt vad gäller bäckenet, men jag tror nog jag har träningsvärk i armarna i morgon bitti. Fick en helt ny respekt för alla som är permanent ”hjulbenta” – för helt plötsligt var hela världen en hinderbana! Trottoarkanter, sneda gångbanor där det lutade både hit och dit, trånga gångar inne i affärer – det var liksom inte någon hejd på det hela!

För att inte tala om att allt var så högt upp, helt plötsligt.
Det är tur att maken var med som personlig assistent, annars hade nyttan av att kunna avlasta bäckenet genom att sitta i rullstolen helt försvunnit då jag hade behövt kliva upp och ner ur stolen och halta runt för att få tag på det jag behövde.
Men som sagt, det är ju ett I-landsproblem i jämförelse med att helt enkelt inte vara förmögen att kliva ur stolen alls.

Är väldigt glad ändå över att jag får låna rullstolen tills jag inte behöver den längre. Måtte det bli ganska snart efter förlossningen det, för även om den är fantastiskt bra att ta till som avlastning vid såna här utflykter så måste jag medge att jag längtar efter att kunna röra mig helt för egen maskin igen.

Lite humor piggar alltid upp

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Nu har jag kört ett rullstolsrace inne på Maxi… /Michis

  1. yrvaedret skriver:

    Det är först när man hamnar i någons annans situation som man kan relatera och förhoppningsvis förstå.Bara hålla tummarna att du slipper rullstolen illa kvickt.

    • Michis skriver:

      Mjo, det ändrar perspektiven rätt snabbt.Jag håller både tummar och tår för att det går över fort efter förlossningen.

  2. Lennart skriver:

    Du körde väl på smalbenen på alla som drällde omkring där?;-)

    • Michis skriver:

      Nej, inte jag och inte då, men dagen efter när vi var på marknaden körde maken på ett och annat smalben och jag bad om ursäkt, eftersom han skjutsade runt på mig då. 😀

  3. Doktorinnan skriver:

    Det gäller ju att utnyttja situationen fullt ut. KRÄV andras uppmärksamhet, anklaga dem för att vara elaka mot en handikappad om du inte får som du vill, pruta på allt du köper med hänvisning till hur synd det är om dig…

  4. Haggann skriver:

    Jaa, vad säger man…Jag var lite ”förlamad” i ena benet efter min andra förlossning, benet släpade, dom kunde inte säga vad det berodde på. Fick lite problem med det benet igen för några år sen.Men det var ju ändå inget emot dina problem. Jag hoppas på ett snabbt tillfrisknande sen, så du kan leka med dina barn!!:=

    • Michis skriver:

      Troligen (säger jag som inte är mer medicinskt utbildad än Medicinsk grundkurs A samt grundläggande akutsjukvård på folkhögskola ) så klämdes någon nerv… Sen när svullnader och vätska försvann ur kroppen så blev det bra igen. En gissning så god som någon! ;-)Tackar så hjärtligast!

  5. Islandsmamman skriver:

    Såhär i efterhand är det en av de mest utvecklande och lärdomsrika perioderna i mitt liv: när jag satt i rullstol när jag gick med Dottern.Att ta sig fram i Lund – jo tjena. VET du hur mycket kullersten det finns där? Smala trottoarer? Höga trösklar, trappor..Och har du också fått de där Blickarna? De där ”HUR kan hon skaffa barn när hon sitter i rullstol stackars hennes karl”blickarna? *kräks lite i munnen*Tur det går över – även om det är bedrövligt så länge det varar :-/

    • Michis skriver:

      Framförallt kändes det fascinerande att se så många man känner som helt plötsligt inte såg en, fast jag satt och vinkade och log där i min rullstol. För de känner ju ingen som sitter i rullstol och man tittar -inte- på de som sitter i rullstol, för tänk om det smittar?!Jo, vi fick de blickarna du nämner med. Och jag hade inte en aning om att det fanns så mycket kullersten i den här stan som det faktiskt gjorde. 🙂

Kommentera

