Nu uppskattar inte jag den moderata politiken… /Michis

…men det skulle inte falla mig in att börja svära åt en moderat politiker som står och delar ut informationsmaterial på en marknadsdag för det.
Vill man inte ha vad som erbjuds eller prata så säger man ”Tack, men nej tack.”

Tycker jag alltså.

Jag menar – om de som svor åt henne nu ändå inte tänkte rösta i valet överhuvudtaget så behöver de ju knappast vara så ilskna på att hon engagerar sig så mycket politiskt att hon vill stå en fredagseftermiddag på Vilbergens marknad och dela ut knappar och informationsblad?

Hur som helst – visst, det är snart val och det kan man bli himla leds på om man nu tycker att det blir tjatigt att välja in folk till riksdag, landsting och kommun vart fjärde år, men själv tycker jag nog inte att det är så ofta att jag hinner tröttna på den demokratiska processen mellan gångerna, inte.

Förresten har jag inte fått mitt röstkort än. Hoppas de kommer snart, annars får man ju ta och ringa eller gå in på nätet här och beställa nya.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Nu uppskattar inte jag den moderata politiken… /Michis

  1. Åsa skriver:

    Endel människor har inte fått med sig hela trevlighetsutrustningen……och Mathias Sundin cyklade runt på någon trehjuling utanför Hageby Centrum idag. Undrar om politikerna blir trötta på sig själva till slut…..

  2. FGGGMF skriver:

    Det måste du inte göra heller, bara man kan respektera deras åsikter.Det är ju aldrig så enkelt att Alliansen eller rödgröna har rätt hela tiden, frågan är väl vem som har rätt flest gånger.

    • Michis skriver:

      Mja, jag tycker inte ens att jag behöver respektera någons åsikter om jag ska vara ärlig, men om jag nu inte gör det så behöver jag ändå inte börja svära och vara otrevlig mot personen som innehar åsikterna. Jag respekterar rätten att inneha åsikterna, även om jag inte nödvändigtvis respekterar åsikterna i sig. Det är en hårfin skillnad, men ganska viktig.

  3. FGGGMF skriver:

    I stand corrected.Det var det jag ville säga men det blev lite fel.

  4. Omlopparen skriver:

    Tilläggas kan väl, för säkerhets skull, att det här med att respektera andras rätt att inneha andra åsikter än ens egna gäller alla partiers företrädare och alla människor, inklusive moderater och sossar och diverse Kalle-Anka-partier och dess företrädare och dess sympatisörer.Den som på ett eller annat sätt tar till våld mot oliktänkande kan väl aldrig vara för demokrati? Han måste ju vara för diktatur, där han själv är diktatorn, som ska bestämma vad andra får eller inte får göra eller tycka eller rösta på.

    • Michis skriver:

      Ja, naturligtvis ska man respektera allas rätt att inneha åsikter, det är en del av demokratin att man tillåter åsiktsfrihet. Sedan behöver man som sagt inte hålla med alla i deras åsikter, det är en del av åsiktsfriheten det med.

  5. imsy skriver:

    De som ställer upp helt gratis på sin fritid för att ge allmänheten information om vad de olika partierna har att erbjuda borde ju få bara idel lovord istället för utskällning. Oavsett vilket parti de representerar. Det är ju genom dem vanligt folk kan få den information som inte kommer fram i debatter och media och sådant.

    • Michis skriver:

      Man skulle kunna tycka det. Är man sedan inte intresserad och vänligt tackar nej så brukar de inte vara påflugna, åtminstone inte de jag har träffat.

  6. Magister Stork skriver:

    Så länge politikerna inte klampar in hemma så är det väl OK….men säger man nej tack och de ändå propsar på att pracka på en informationsbladen fräser jag nog till…

    • Michis skriver:

      Nu var det inte så här i det här läget, vare sig inklampandes hemma eller propsandes på att pracka på informationsblad, utan bara: ”Vill du ha ett informationsblad om moderaternas politik?” och istället för ett ”Nej tack!” så kom det en harang om moderatj*vlar… Kändes väldigt onödigt.

  7. Islandsmamman skriver:

    Jag håller med – men jag går omvägar kring KD. Dem pallar jag inte med :-/

    • Michis skriver:

      KD gillar jag att diskutera med i och för sig, de är så härligt inskränkta (åtminstone de jag har träffat) så att jag tycker att det är kul att prata med dem. Ungefär som med Jehovas Vittnen, det är intressant att se hur andra tänker (eller inte gör det då). 😉

Kommentera

