Det märks att det närmar sig valet nu. /Michis

Vad ni röstar på eller om ni röstar alls är helt upp till er, det sade jag sist det var val och det säger jag nu med.

Däremot måste jag säga att det är svårt att missa att det snart är val – jag menar, här är det i det närmaste tapetserat med affischer, skyltar och plakat överallt. Förutom det så är det valreklam på varenda hemsida jag är inne på tycker jag, förutom det lilla faktum att varje nättidning och för den delen fysisk tidning är fylld av valartiklar och politikerutspel.

Inte för att jag tycker illa vara om det, jag tycker det hör till. Hellre val än OS, liksom, valet är åtminstone klart på ett dygn sedan när det väl är färdigt medan sportresultat fortsätter att komma in hela tiden och inte kan man vara med och påverka utgången av vilka som vinner OS heller… 😉

Hur som helst så kom mitt och makens röstkort idag, så nu behöver jag inte fundera på varför de inte setts till än.
Funderar på att passa på att rösta på Stadsbiblioteket i förskott, för med tanke på hur jag mår så vet man aldrig ifall jag kommer att orka släpa mig till vallokalen på valdagen.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Det märks att det närmar sig valet nu. /Michis

  1. Herr och/eller Fru S skriver:

    Är lite orolig över att varken mina eller Fru S röstkort kommit än./(Herr S

  2. Fröken Jenny skriver:

    Våra har inte heller kommit än..jag lovar Herr S att de kommer inom kort…För de vill ju att vi ska rösta!!

  3. Herr och/eller Fru S skriver:

    Nu återstår bara den inte så lilla frågan om vem man skall rösta på i dom olika valen.//Herr S

    • Michis skriver:

      Mjo, till riksdagen tänker jag nog kryssa Teresa Carvalho, en rasande trevlig tös på 25 år som kommer ifrån Åby och som bloggar på nt.se för närvarande. Mycket klokt kommer från henne, sen gillar jag att unga tjejer är aktiva inom politiken!

  4. Epazote skriver:

    ja, det är mycket om valet, men det har halkat in en hel del om herr Zlatan också.

  5. snicksnack skriver:

    ja, det är väntans tider på att få röstkortet….kan man rösta på zlatan kanske 🙂 på vilken klubb han ska …. nästa sväng./ K

  6. ThomasWu skriver:

    Ska du rösta på Stadsbiblioteket? Vad har de för program?

  7. vally skriver:

    Vill bara önska att allt skall gå bra för dej.Tycker blocken kan slå sej ihop,så slapp man detta spel för gallerierna och pengaslöseri.Kram vännen

    • Michis skriver:

      Nja, jag tycker snarare att det vore bra om blocken splittrade upp sig igen, så att en röst på socialdemokraterna inte samtidigt automatiskt innebär att man röstar på vänsterpartiet och miljöpartiet samtidigt, men det skulle ju förutsätta att socialdemokraterna får en egen majoritet i riksdagen igen. Hoppas kan man alltid. ;-)Kram!

  8. HEMIMAMMA skriver:

    När du ska föda, så se till att kräva sen avnavling… för ditt barns hälsas skull!!Kom in till mig om du undrar vad det är…Hemikram!

    • Michis skriver:

      Nejdå, jag undrar inte alls vad det är och där jag föder så är sen avnavling redan rutin, såvida det inte uppstår akutsituationer där man inte kan vänta, den bedömningen lägger jag i händerna på förlossningspersonalen. Vid en normal förlossning så är det dock inga bekymmer på Vrinnevi att ta syreprov från pulserande navelsträng.

  9. HEMIMAMMA skriver:

    Bra!!! Lycka till!! (fast akutsituationer är ännu mera lämpligt med sen avnavling så det syre som finns i moderkaksblodet hjälper barnet tills andningen kommer igång, se A-Lindas blogg)Hemikram

    • Michis skriver:

      Jodå, jag har sett bloggen. Efter att det påstods att barn vars mödrar använder lustgas under förlossningen blir amfetaminmissbrukare som vuxna så slöt jag mig till att trots det stora engagemanget som visas för barnen så finns där noll och intet sinne för vad som kan inträffa vid medicinska akutsituationer och heller inte någon form av filter för att sålla bland information från internet. Bara det att eftersom 80% av alla mödrar i västvärlden använder lustgas vid förlossningen, vilket i sin tur rent logiskt innebär att 80% av barnen har varit utsatta för lustgas vid förlossningen säger oss att det statistiska flertalet som senare i livet använder amfetamin bör ha haft mödrar som använde lustgas vid förlossningen… Ja… Det är ju bara en sån där logisk grej som hoppats över. Tyvärr så litar jag inte på alla de källhänvisningar som visas upp, då jag inte accepterar youtubeklipp som säker källa, och då det ej heller går att dra statistiska slutsatser från enstaka (mycket tragiska) fall där ingen kan veta med hundra procents säkerhet att det är avsaknad av sen avnavling som har lett till att barnet fått hjärnskador eller inte, så är inte heller det särskilt relevant. Osäkerheten kring källmaterialet blir helt enkelt för stort. Det är för övrigt fullt möjligt för barn att få hjärnskador under förlossningen innan de ens har kommit ut, i de fallen hjälper ingen sen avnavling i världen, det som hade behövts göras är snarare akutsnitt så man så fort som möjligt kunnat få igång syrsättning manuellt istället för att förlita sig på Moder Natur. Naturen är nämligen inte särskilt vänlig, utan modern läkarvård hade många fler barn (och mödrar) dött vid förlossningen, så som det är tänkt av naturen – de som inte är kapabla att förlösas naturligt utan yttre hjälp borde ju rent evolutionsmässigt sett faktiskt dö, då de inte är till någon större nytta i ett längre perspektiv utan bara leder till fler individer som inte kan förlösas naturligt.En sen avnavling är inte allenagörande ett mirakelmedel för lyckliga och smarta vuxna, heller. Men som sagt, det skadar inte att låta barnen få sitt eget blod, förutom en något förhöjd risk för nyföddshetsgulsot, men det går ju att behandla enkelt med lite solterapi idag. Men tack så hjärtligt ändå, för jag förstår att du bara menar väl. Nu är inte jag så intresserad av fanatism, dock, och då menar jag inte dig, utan jag menar att det finns fanatiker här på bloggen som vägrar att acceptera källor, fakta och ren logik ifall det står i strid med vad de själva tror och tycker, så därför läser jag inte längre särskilt mycket om sen avnavling via bloggar…

Kommentera

