Ja, tänk om alla kunde få det precis som -de- vill ha det. /Michis

Jag tycker att jag hör det mer och mer just nu, kanske beroende på att det närmar sig valet till riksdag, landsting och kommun och politikerna på valspurten kläcker ur sig mer eller mindre genomtänkta löften för att fiska röster.

Alla pratar liksom om hur just de vill ha det. Helst inte betala någon skatt, men gärna fri tandvård, fri sjukvård och höjda bidragsdelar för studenter och höjt barnbidrag, samt lägre moms på restaurangbesök och helst ska alkoholmonopolet skippas och alkoholskatten tas bort och…

Jodå, visst. Önska sig får vem som helst göra. När jag drömmer om att vinna hundra miljoner på Lotto brukar jag i och för sig få hjärnsläpp någonstans efter att alla skulder är betalda, miljövänligare och energisnålare bil är inköpt och det energisnåla drömboendet byggts – då brukar det ju ändå finnas många drömmiljoner kvar att spendera.

Ibland funderar jag kring hur det skulle vara att sköta ett helt lands finanser. Om man själv var Moder Svea på något vänster, ni förstår hur jag tänker. Man får ju drömma. Och om jag drömmer och inte behöver ta såna värdsliga hänsyn som faktisk statsbudget och så vidare…

Då tänker jag, som den enkla människa jag är, att det hade varit guld värt med stabila, statliga bolag som genererar garanterad inkomst år efter år. Jag hade INTE sålt ut statliga bolag för att få in pengar till skattesänkningar, för i min enkla värld så är det som så att en stabil inkomst över lång tid är bättre än en engångssumma som snabbt förslösas.

Det hade dessutom varit underbart att kunna erbjuda studiegaranti för arbetslösa som vill studera i väntan på arbete – och då menar jag inte att de ska lära sig skriva CV för tionde gången, utan att man erbjuder praktiska och teoretiska kurser inom vettiga områden, inte bara i syfte att få jobb kanske, även om jag misstänker att det skulle kunna hjälpa, men också för att känna att man utvecklas som människa, har en ”arbetsplats” att gå till även om det nu är ett klassrum och ja… Så vidare.

Tänk också ifall det är så att man som Moder Svea hade kunnat se till att kolossen Försäkringskassan faktiskt fick resurser till att bedöma fall individuellt igen. Bara att jag skulle vilja se till att Försäkringskassans läkare inte skulle få bedöma någons arbetsförmåga utan att ha träffat personen ifråga på riktigt, det vore väldigt trevligt.

Vad gäller de allra minsta små i landet så skulle jag väldigt gärna se att världens bästa föräldraförsäkring utökas ytterligare, så att de som vill vara hemma ännu längre på heltid med barnen får möjlighet att göra det – samtidigt som jag skulle se till att de som inte vill eller kan vara hemma ännu längre på heltid med barnen blir av med ångestklumpen i halsen genom att de kan förkorta dagarna utan att förlora alltför mycket i inkomst, samtidigt som barnen får gå i små barngrupper med hög personaltäthet – och att det finns fler alternativ att välja på inom pedagogiker för de som så önskar.
Visst vore det väl trevligt ifall bägge alternativen fungerade så bra att olika föräldrafalanger slutade smutskasta varandra för vad de valde, säg?

Om jag sedan får fortsätta drömma så skulle jag gärna se en fortsättning upp i skolan. Små klasser, max 15 elever per klass och självklart bra lärare med adekvat utbildning för arbetet – dessutom ska lärarna ha riktigt bra löner eftersom de trots allt tillbringar sina arbetsdagar med det viktigaste vi har.
Naturligtvis skulle jag lägga mycket resurser på de elever som behöver särskilda insatser, både de elever som har svårt i skolan och de elever som har det för lätt för sig och behöver mer motstånd för att utvecklas.
Dessutom skulle det vara en självklarhet att skolan är en fräsch, ren och välstädad arbetsmiljö med god luftkonditionering och med utrymme för både kropp, själ och tanke att växa.

…naturligtvis finns det i princip inget område som jag inte kan drömma vidare om att utveckla om jag hade varit en allsmäktig Moder Svea med outtömliga resurser – men det skulle jag kunna skriva en hel roman om i så fall.

Hur som helst så inser jag till och med i drömmarnas värld att eftersom nu saker kostar pengar och det trots allt är så att någon måste betala för kalaset så är det inget annat att göra än att återvända till den krassa verkligheten och här ute är det ju som så att om vi alla vill ta del av de resurser vårt samhälle ställt till vårt förfogande så måste vi alla vara med och bidra till vår gemensamma välfärd.

Själv tycker jag inte att det är konstigt att de som har mest får bidra mest, eftersom jag tycker att var och en ska bidra efter förmåga, om förmågan är större så kan man bidra mer. Notera att det är hur jag tycker och tänker om saken. Jag personligen känner inte någon större glädje över ett par hundralappar mer kvar i plånboken varje månad så länge jag vet att det finns de som går ett par hundralappar back varje månad, trots att de gör allt som går för att överleva på vad som finns.

Och ja, jag är så godtroget genomindoktrinerad och blåögd (av mina föräldrar, nota bene) att jag lärt mig att om man vill ha igenom förändringar på det stora hela så hjälper det att vara många tillsammans, medans var och en ensam kan stå och skrika sig hes utan att något händer.

Så jag tänkte som så här, nu i valtider, att eftersom jag gärna är med och betalar för att vi alla ska ha det bra i Sverige, inte bara jag, så röstar jag på ett parti som vill höja skatterna, skapa fler offentliga jobb och se till att alla i vårt samhälle har det så bra som går.

Det är alltså inte något Alliansparti som får min röst, eftersom jag personligen inte ser någon anledning att rösta på partier som vill sänka skatterna, sälja statliga bolag och blunda för att deras ”arbetslinje” i praktiken har lett till en högre arbetslöshet idag än när de gick och lovade att deras politik skulle skapa fler jobb.

Jag vill inte. Och det är jag det. Ni får rösta på det alternativ ni finner bäst, ja, till och med på de partier som inte finns representerade i riksdagen idag – för det finaste med vårt land är ändå att man får rösta och till och med välja att låta bli.
Jag kan inte låta bli, jag bryr mig för mycket om framtiden för att tänka att röstskolk på något sätt skulle ge politikerna en tankeställare – röstskolk drabbar bara mig själv, eftersom min röst och mitt hjärta finns till vänster…

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

30 kommentarer till Ja, tänk om alla kunde få det precis som -de- vill ha det. /Michis

  1. Ventileramera skriver:

    Det tummar jag på… och ställer du upp i nästa val så har du min röst. 😉

  2. Lennart skriver:

    Jag kommer att skriva Michis på min röstsedel…;-)

    • Michis skriver:

      Vore rätt skoj att se ifall jag kunde få röster på riktigt. Kan Kalle Anka-partiet få röster i varje riksdagsval så kan väl jag. ;-)Tack!

  3. Haggann skriver:

    Jag röstar också på dej, det där låter superbra!

    • Michis skriver:

      Haha, ja, förutom biten att jag inte tror att det går att göra alla nöjda. Politik är nog konsten att göra alla så lite missnöjda som möjligt, typ…Men tack! 😀

  4. Islandsmamman skriver:

    Michis for president!!Helt klart.

    • Michis skriver:

      *s* Det säger ni nu, ända tills ni ser hur illa det är med personval. ;-)Det är ju trots allt så att jag inte har något parti, men vad sjutton, finns F! så borde jag kanske starta ”M(i)-partiet.” Michis (idéer)-partiet. 😀

  5. Bengt skriver:

    Jag håller med om dina drömmar till allra största delen, om hur man vill ha det i ett trygghetsknarkande samhälle där man inte behöver jobba, inte behöver ta ansvar, inte behöver göra ett skit, staten fixar allt. Men vem ska finansiera alla som går och myser på a-kassa och sjunger kumbaya? Varför ska jag jobba 100h/v och ge jobb åt 2000 andra och som tack får jag skatta bort 52% av allt jag tjänar? Det måste finnas incitament att skapa och driva företag, för utan att det finns kapital som faktiskt uträttar något så kan man inte skatta och således har man inte råd med sociala trygghetssystem för de som inte kan eller vill jobba. Det är elementärt, man kan inte höja utgifterna utan att höja inkomsterna och att göra det genom höjd skatt så att incitamentet att jobba sjunker är kontraproduktivt. Bättre istället att spara in på sådan som staten inte ska ägna sig åt, som att driva företag för du ska inte tro att det bara är inkomster från statliga bolag. Vi har t ex runt 450 myndigheter som om vi överdriver lite egentligen inte producerar ett skit. Vi har 900 000 i ”arbete” inom staten som inte tillför ett skit, det är rundgång på pengar bara och man reglerar så många saker som inte borde behöva regleras och man gör det dessutom ineffektivt eftersom det inte finns något incitament att spara pengar etc…. Ursäkta men jag får spunk när folk tror att man bara kan växa och växa de offentliga finanserna genom att höja skatter och att det skulle bli bättre.

    • Michis skriver:

      Du noterade att det var en dröm i vart fall och att jag är fullt medveten om att det ska finansieras också.A-kassan är en försäkring, inte ett bidrag. Till A-kassan bidrar alla som arbetar, på diverse olika vis. Sedan vet jag inte varför du jobbar 100 timmar i veckan, det låter helt bisarrt, dels för att vi trots allt har arbetsmiljölagar som säger att man inte får arbeta för mycket, för din egen skull och dels för att lite mer än nio timmar per dygn för fritid och sömn inte alls låter hälsosamt, då har jag inte ens låtit dig vila på helgen… Skär ner på arbetet, för din egen skull, det är knappast värt det att tjäna mer pengar för att slita ut dig totalt, speciellt inte under nuvarande styre, för tänk så trist det blir när du fått en stroke eller infarkt och faktiskt inte kan jobba ett tag… Då får du ju skatta mer än vad du gör nu när du jobbar, eftersom det är så det är för närvarande – de som är sjukskrivna och arbetslösa hjälper till att sänka skatten för de med en fast inkomst. Och nej, det är inte bara inkomster från statliga bolag, men inkomsterna översteg utgifterna. Att sälja dem för att få in pengar för att sänka skatterna var ändå dumt – för sänkta skatter är trevligt ett litet tag, men vad ska finansiera fortsatta skattesänkningar? Som du säger, man kan inte höja utgifter utan att höja inkomster – det går åt båda hållen. Och inte tillför ett skit i sitt arbete inom statliga myndigheter, det vet jag ju inte om jag kan hålla med om, när jag tagit kontakt med de statliga myndigheterna för att få hjälp och råd så har jag för det mesta fått det, däremot så har nuvarande regering gjort sitt bästa för att montera ner det så att färre personer ska göra allas jobb, vilket bland annat lett till att Transportstyrelsen och Försäkringskassan inte kunnat arbeta så effektivt som de hade kunnat göra med fler kompetenta händer som hjälper till att sortera igenom pappershögarna och ta kontakt med de som behöver. Jag tycker att vi har sett vad skattesänkningarna leder till och jag kan inte ens med bästa välvilja i världen säga att det blivit bättre när de faktiska siffrorna visar att färre har arbete idag, trots skattesänkningarna som skulle göra att fler fick jobb. Jag kan inte säga att jag tycker att utförsäkringssystemet har lämnat några varmare erfarenheter efter sig, för varför i hela fridens namn ska det vara bra att utförsäkra folk som faktiskt inte är ”bidragsfuskare” utan helt enkelt är så förstörda i kropp och knopp att de inte har möjlighet att jobba? Det är klart, det leder ju till en viss självsanering när de helt enkelt inte orkar kämpa vidare, men jag kan inte tycka att man ska hurra åt att folk begår självmord för att de inte ser någon framtid för sig själva. Ett samhälle med ättestupa… Lite längre ska vi väl ha kommit i civilisationen, liksom?Jag är inte statsvetare eller ekonom på den nivån – men jag har ögon att se med och varje gång jag ser de moderata affischerna som frågar ifall vi vill spola tillbaka eller fortsätta framåt så känner jag att jag för min del gärna spolar tillbaka till tiden innan 2006. Det har blivit så oerhört mycket sämre för så många och så oerhört mycket bättre för så få.Det är vad jag ser. 😉

  6. FGGGMF skriver:

    Att sänka skatten kan vara som att kissa på sig.Det blir varmt och skönt en liten stund 😉

    • Michis skriver:

      Lite så, ja. Jag tycker absolut att man kan sänka skattetrycket om det finns utrymme för det, men det känns lite konstigt att se sänkta skatter i kombination med ökade besparingskrav?

  7. Mettemarionette skriver:

    Jag tror det är så de flesta känner egentligen. Ibland blir människor lite förblindade av plånboken bara 😦

    • Michis skriver:

      Plånboken är viktig, det är just därför jag vill lägga min röst åt det hållet där man inte bara tar hänsyn till de som har mest i sin plånbok. Jag tror trots allt att de flesta av oss vill arbeta och göra rätt för sig, men jag menar… Sedan i maj har jag själv varit heltidssjukskriven från min tillvidaretjänst på heltid, för att jag inte kunnat utföra arbetet där och inte kunnat bli omplacerad. Jag förväntas bli helt frisk och kunna återvända till mitt arbete. Det finns de som anser att jag istället för att ha varit sjukskriven (och därmed ”levt på bidrag”) borde ha sagt upp mig och sökt andra jobb som jag kunnat klara av trots mina fysiska graviditetsbesvär. Sånt är lite otäckt, att det finns de som på fullt allvar anser att jag är en bidragssnyltare för att jag i samband med min graviditet fått så svår foglossning att jag inte kan gå och jobba på mitt ordinarie arbete. Hade jag fått välja hade jag naturligtvis inte mått dåligt, men en del saker rår man liksom inte över.

  8. Lindalou skriver:

    Det är väl inget svårt att bli förblindad av plånboken? Är den skriande tom vill man så klart ha mer i den. 😉 Det får man inte med skattehöjningar och fördubblad vägskatt med mera med mera. Men jag är mer solidarisk än så fast jag inte vet alls hur jag ska kunna rösta i detta val. Det är en gåta ärligt talat. Jag är varken genomröd eller genomblå och att välja den minst sämsta kanske kunde funka men vilket av blocken är det? Ingen aning..Jag kanske väntar till nästa år och röstar på dig michis.

    • Michis skriver:

      Nej, den där vägskatten gillar jag absolut inte, men inte för min egen del, utan jag tänker på transportföretagen som är de som kommer att drabbas i högst utsträckning – som medlem och förtroendevald i Transportarbetareförbundet tycker jag ändå att en rödgrön regering kan få mitt förtroende men jävlar vilken blåslampa vi kan vara inom Transport.Jag personligen tycker att det minst sämsta är vänsterblocket, men det är helt upp till dig att bestämma. Haha, du kan rösta på mig redan i år. Ta en blank röstsedel och skriv ”Michis!” på den, det räknas. Sånt är rätt roligt. 😀

  9. Agnetha skriver:

    Tumme ! Bra inlägg !jag finns på vänsterflanken med dig, så du blir inte ensam !Kram

  10. onthree skriver:

    Nej, du får nog ingen röst av mig, men väl en tumme. För nu har du tänkt till igen! :-)Och min röst lägger jag på… ja, du förstår ju.. *L*

  11. Henrico skriver:

    He he, tror man på att verksamhet som bedrivs i monopol inte leder till mer inneffektivitet och korruption än en konkurrensutsatt marknad, skall man givetvis vara emot en sådan utomordentligt lösning som att privatisera, skapa mångfald och köpa samma tjänster billigare med bättre kvalitet för våra gemesamma surt skattade pengar.Dessutom kan ju staten efter en försäljning se till att få in pengar genom skatter på de företag de sålt, så den där klumpsumman är ju inte bara bra att ha för att betala av statsskulden, man kan fortsätta att få in en stadig ström med pengar om man vill. Ta alla miljöskatter på energin, de är en av anledningarna till den dyra elen.Fast, jag tycker ju att oberoende hur mycket skatt man betalar borde man vara intresserad av att de nyttjas väl av våra valda politiker. Jag har ju ganska svårt med folk som lever på andras pengar, typ bankdirektörer, bildirektörer, och andra. Värst är ändå politiker som utan att blinka vill ha mer av mina skattade pengar och skicka in i redan urusla system. Som om det bara är en fråga om pengar.Fast, jag ger dig en tumme jag med, för ett långt inlägg. 🙂

    • Michis skriver:

      Monopol har jag aldrig sagt att jag är för, mig veterligen. Förutom som sällskapsspel här hemma. Samma tjänster med bättre kvalité billigare är det ju inte, de nyttjar ju systemet vi har att det är subventionerade kostnader och tar betalt via skattsedeln+oss lik förbannat.Naturligtvis bör skatten nyttjas väl. Det tycker jag dock inte att den gör som det är nu.Det är lite av charmen, alla tycker, tror och tänker vi olika och tur är väl det att vi får göra det säg! Tack!

  12. cocoon skriver:

    michisvad kan man säga?du är så jävla brajag tror att jag är kär i digta mig tusan

  13. Henrico skriver:

    Förklara vilka som utnyttjar systemet?Jag är i alla fall helt övertygad om att modellen med utbud och efterfrågan är optimalt om man vill ha valuta även för skattepengarna.

  14. Henrico skriver:

    Ha ha, jag är allergisk emot korruption. :-)Vilka är det som nyttjar? Företagen?Jag är i alla fall för företagsamhet, och det måste ju leda till mer konkurrens. Konkurrens är bra, tycker jag som gillar att tävla. 🙂

    • Michis skriver:

      Jag tänker på privattandläkare och privatvård mest i det fallet. Företagsamhet och konkurrens är bra saker, men jag gillar inte när saker blir dyrare när de säljs ut. Som bilprovningen. 😉

  15. Henrico skriver:

    Vården är en komplex fråga, det håller jag med om.Bilprovningen tycker jag det bara är bra, av rättviseskäl. Varför skall de som inte ens har en bil betala skatter till bilprovningen. :-)Själv har jag bil och tycker det är helt ok att jag tar den ökade kostnaden.

    • Michis skriver:

      Fast… varför ska de unga betala till åldringsvården? Varför ska de barnlösa betala för barnomsorgen? Varför ska vi alla betala för skolor och vård, även om vi är friska och gick ut skolan för länge sen? Jag tycker allt inom politik är stora och komplexa frågor, men det är intressant att drömma lite, trots allt. Mycket roligare än att tänka på hur det är i verkligheten! 😉

Kommentera

