Tänkte faktiskt bara säga att… /Michis

Hällristning från Himmelstalund

Jag har bott i Norrköping sedan 1996.
Då flyttade jag in från landsbygden och började plugga det Estetiska programmet, inriktning Konst och Form.
Under en period så flyttade jag till grannstaden Linköping, när jag pluggade där, men ångrade mig svårt ganska snart och flyttade hem igen.

För hem, det är vad Norrköping är för mig.
Ingen annanstans på jorden känner jag mig trygg och bekväm på samma sätt som här.
Visst, ibland tänker man att det är en jäkla stad att bo i, men samtidigt, ni vet den där känslan man kan ha av att man hör hemma någonstans helt enkelt?

Jag har den här. Precis i denna stad. Ju längre jag bor här, desto mer tycker jag om min stad.
Som förra sommaren, när jag upptäckte Himmelstalundsgymnasiets trädgård. Eller när jag besökte Himmelstalundsfältets hällristningar för första gången sedan mellanstadiet.
Eller varje gång jag besöker Arbetets museum eller går omkring inne på Kvarteret Knäppingsborg.
Det händer att jag hittar små loppisbutiker uppe i Haga, där ingenting finns att köpa för min del, men roligt är det ändå.

Ibland kvillrar det liksom i mig av en stilla glädje över att just jag hittat just hit, till den här staden.
Trots gråbetong i vissa bostadsområden, trots Sveriges fulaste polishus, trots en så stor förtjusning i rondeller att det snart finns fler rondeller än gator att åka på, trots allt det…

…så kan jag inte annat än älska den här stan.
Det är en rätt skön känsla faktiskt.

Fast vet ni, jag önskar att vi hade en roligare kommunhemsida än den här. 😉

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tänkte faktiskt bara säga att… /Michis

  1. Madonnan skriver:

    Vad härligt att känna så. Att ha hittat hem.Kram o ha en bra dag!

    • Michis skriver:

      En otroligt trevlig känsla, det hade ju varit jobbigt om jag gått runt och känt att jag inte hörde hemma här. Istället så går jag runt och sväller av stolthet över den vackra stad jag bor i! 😀

  2. Herr och/eller Fru S skriver:

    Ibland så skall man bara ge hemma orten en chans. Verkligen upptäcka de saker som finns där. Har ärligt talat svårt att tro att det finns orter som verkligen inte har något bra alls.Sen finns det ju ställen som är bättre än andra trots detta.//Herr S

    • Michis skriver:

      Ja, naturligtvis är det så som du säger, de flesta orter har säkerligen sina fördelar. Jag kände mig bara så lokalpatriotisk igår när jag satt och funderade kring hur bra jag mår när jag tänker på var jag bor. :-)Lagom stor stad för min del, lagom mycket att se, aldrig långt att pendla till jobbet… Du vet, ibland blir man bara så där nöjd med livet.

  3. PegBundy skriver:

    nu blir jag ju ännu mer sugen på att ta mig yill dig o hälsa på. :)… men bäst att vänta tills du kan GÅ runt med mig på alla dessa ställen så jag slipper KÖRA dig. 😉

Kommentera

