Andra människor alltså, det är de som är problemet. /Michis

Jo, ni förstår, det är som så här.
Jag trivs ypperligt i mitt liv som det är just nu. (Förutom foglossningssmärtor och jag vet att jag tjatar om dem, men jag är allvarlig och ärlig, det är den grejen som stör mig med mig själv.)

I övrigt är allt liksom finfint.
Visst, det vore ju alltid trevligt att ha lite mer slantar att lägga in på sparkontot och sånt där, men jag är otroligt nöjd med att veta att vi har så vi klarar oss och till och med kan lyxa genom att gå på bio tillsammans nu när jag fyller år och så där.
Vi lever inte på de yttersta marginalerna. Vi är otroligt privilegierade ur ett internationellt perspektiv dessutom.
Jag är alltså helt galet tacksam egentligen för hur bra vi faktiskt har det, trots allt.

Däremot är jag duktigt trött på alla er andra nu. Okej, inte alla. Men många.
Det är ett jäkla gnäll.
Från alla håll.

Nu vill jag påpeka att jag inte tycker att det är fel att gnälla. Jag tycker att det är alldeles utmärkt att gnälla. Gnäll kan vara en ypperlig källa till förändringar och aktivitet.
Det som gör att jag går runt och stör mig lite grann på er som gnäller just nu är att ni gnäller utifrån ett ”nån-annans-problem”-perspektiv.

Ni gnäller på att Sverigedemokraterna fick så många riksdagsplatser, men nära tjugo procent av er orkade inte ens gå och rösta, eller avstod från att rösta med motiveringen att er röst ändå inte gör någon skillnad, eller för att ni anser att inget parti är trevligt nog för er att sympatisera med, eller för att ni tycker att Mona inte är trovärdig, eller för att ni inte gillar Fredriks slips, eller…

Ni som inte röstade slutar gnälla omedelbums. Till nästa val håller ni jävligt vackert käften och röstar – sen får ni gnälla igen. Frågor på det? För sent, återgå!

Sen har vi er Sverigedemokrater som gnäller över att inget parti vill samarbeta med ert parti och ge ert parti ministerposter. Ja, ni har demokratiskt röstat in det Sverigedemokratiska partiet i vår riksdag. Det finns ingen som helst skyldighet för de partier som finns i riksdagen att samarbeta med varandra. Tänk er själva så löjligt det vore ifall det hade hetat att moderaterna var tvungna att samarbeta med vänsterpartiet, för vänsterpartiet har minsann röstats in demokratiskt.
Så är det alltså inte, så sluta gnälla över det omedelbums – nu har ert parti chansen att delta i den demokratiska processen med att yttra sig i riksdagen, lämna in betänkanden, motioner och delta i röstningar och det är helt upp till ert parti att visa hur seriöst det faktiskt är nu.

Så var det med den saken. Sluta gnäll om det nu, tack. Ni kan för övrigt inte säga att det är rasistiskt av de andra partierna att inte samarbeta med Sverigedemokraterna, för ni kan väl ändå inte vara så dumma att ni vill hävda att Sverigedemokrater är en egen ras?

Nu vidare till nästa irritationsobjekt på min lista. Sluta begära att Miljöpartiet ska ”ta sitt ansvar” och samarbeta med Alliansen, tack. I så fall kan vi lika gärna påpeka att det största partiet i Sverige fortfarande heter Socialdemokraterna, rent procentmässigt sett och att mittenpartierna i så fall lika gärna borde ”ta sitt ansvar” och samarbeta med den röda sidan för att de ska få en egen majoritet.
Så var det färdiggnällt om det med.

Och nu går vi helt ifrån valet och riksdag och regering för nu är jag leds på att jag själv sitter och gnäller om allt jag retar mig på.

Det som stör mig allra mest och får mig att gnälla allra mest på alla er andra, vet ni vad det är? Ni sitter här och där, alldeles tvärsäkra på er sak och gnäller kring det ena och det andra, men ni är inte beredda att göra ett skit för att faktiskt ändra på saken.

”Någon borde verkligen ta tag i det här.”
”Varför betalar man skatt för egentligen, ska de inte se till att det här och det här ordnas upp?”

Ni vet själva vilka ni är – ni som sitter och beklagar er och önskar att någon ska göra något, bara det inte är ni. För ni är lite för bekväma, lite för rädda, lite för…
Ge er. Det är som att klaga på vädret. Vädret är som det är och en ypperlig gnällkälla, det går ändå inte att göra något åt.
Där får ni gnälla varendaste dag om ni vill.

Men när ni gnäller om saker som ni skulle kunna göra något åt själva… Då blir jag väldigt, väldigt, trött på er.
Ni klagade på att det anordnades gigantiska demonstrationer mot rasism – nä, men fine, nu har vi demonstrationsfrihet i Sverige, en underbar sådan, så länge allt går fredligt till och man har tillstånd ordnat så får man demonstrera mot och för vad som helst. Klaga inte, starta egna demonstrationer istället. Det står er fritt att göra så.

Okej, nu skulle jag kunna fortsätta på det här temat i evigheter, för allt jag läst senaste veckan är en jäkla massa gnällande, men nu orkar jag inte själv gnälla längre.
Det enklaste sättet för mig att låta bli att gnälla över saker som jag uppenbarligen inte kan förändra och se till att få arslet ur vagnen för att förändra saker som jag faktiskt kan göra något åt är ju att sluta skriva nu och göra något åt min akuta gnällsituation – det finns inget kaffe klart och vill jag ha något så kan jag inte sitta här och önska att någon annan ska ordna det åt mig, jag får resa på mig och göra det själv.

Quit bitching!

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Andra människor alltså, det är de som är problemet. /Michis

  1. viba skriver:

    Vilket härligt frejdigt gnäll-inlägg! Nästan så man vill uppmana till uppföljare.. : ) Ha en supertrevlig helg trots foglossningen!

    • Michis skriver:

      Hahaha… :-DIbland exploderar jag lite grann. Sen bryter jag ihop lite grann och går vidare. ;-)Det är det som är knepet tror jag. Skönt att någon tyckte att det var ett härligt gnällinlägg i vart fall, det gör ju att man får upp hoppet om mänskligheten! Godmorgon på dig och tack, samt så klart, tack detsamma, ha en supertrevlig helg!

  2. snicksnack skriver:

    själv är bäste dräng! det där att nån annan ska fixa händer ju inte…härligt rutet tjejen ♥/ K

    • Michis skriver:

      Jag blev inspirerad från ett inlägg hos Islandsmamman, det där när folk står och beklagar sig i en timme över att de inte har tid att göra saker som hade tagit en halvtimme att utföra ifall de bara hade satt fart och gjort något åt det! 😀

  3. Anna skriver:

    Jag gillar när du gör rent hus såhär! : )

  4. BeataMorot1 skriver:

    Något av det bästa jag läst här på evigheters evigheter….ger dig gladeligen en tumme…å önskar man kunde ge fler:)Dessutom…jag gnäller inte ett dugg…OCH jag har röstat:…samt att jag för tillfället nog kan anses på gränsen till euforiskt glad i min blogg:)Vill du läsa No gnäll at all….så e du välkommen in till mig!:)Tjingeling!//B

  5. BobbieB skriver:

    Så härligt med lite frisk luft såhär på lördagkvällen.Det blir tumme på det!Man är inte större offer än man själv gör sig till…

    • Michis skriver:

      Tack så hjärtligast, jag blir lite glad av att folk verkar läsa det så som jag tänkte mig det – alltså, att man inte tar illa upp utan att man får lite jävlaranåda i sig!

  6. Har ny blogg. skriver:

    Bra inlägg.Men man ska inte vara elak.Visst kan man gnälla men inte vara dum otrevlig.Tumme.Lycka till du har inte långt kvar 🙂

    • Michis skriver:

      Nejnej, elak är inte tanken att man ska vara – jag säger att man får gnälla om sånt som är relevant att gnälla om. 😀

  7. Kao skriver:

    TUMME!Klart man måste resa på häcken och göra nåt själv, för att få inkomster.Att bara gnälla har aldrig hjälpt någonAt.t skriva hit och dit på bloggen hur dåligt man mår ger ju ingen reell förändring.Man får gå ut och fixa saker IRL:Kao

    • Michis skriver:

      Ja, klart man kan få gnälla av sig lite. Det är ibland jäkligt bra att gnälla på bloggen och få höra det som behövs: ”MEN RES PÅ ARSLET OCH GÖR NÅT DÅ!” och sen gör man det. 😉

  8. BeBest skriver:

    Såna inlägg som detta visar att finns hopp för människorna! Än har inte gnällbältet strypt alla hjärnor!:O)

  9. Bokmalen skriver:

    Hi hi, jag blev riktigt uppiggad av ditt ”gnäll”. Det var ett befriande och härligt irriterat inlägg du knåpade ihop. Så bra att jag nu slipper gnälla själv, tack och tumme.

  10. Leo Beata skriver:

    Ha, jag tänker fortsätta gnälla fast jag inte röstade!Och”så länge allt går fredligt till och man har tillstånd ordnat så får man demonstrera mot och för vad som helst.”En liten delalj, det fanns inga tillstånd för demonstrationerna, men det gick bra ändå… detta är godtycke, att lagar och regler kan ändras utifrån värderingar! Illa!

    • Michis skriver:

      Jaja, men nu gick allt fredligt och bra till som tur var – och det är inte första gången som polisen översett med att det inte finns något tillstånd vid en spontant uppkommen demonstration där folk sköter sig. Och klart du får fortsätta gnälla fast du inte röstade. Vi andra behöver ju bara inte lyssna på dig. 😉

  11. trerk skriver:

    Förhoppningsvis har en nån lärt sig läxan av din storstädning bland gnällspikarna. Jag kanske får räkna mig dit, eftersom jag nyss gnällt på LO.Men att gnälla är en mänsklig rättighet, så den risken tar jag.Tumme.

  12. Rutans jänta skriver:

    Detta var inget gnäll. Det var en rejäl tillsägelse ! BRA ! Heja heja …. För övrigt ( apropå ett senare inlägg)det är möjligt det finns men jag har aldrig träffat på en baby som inte gillat att hänga med i bärsele….

    • Michis skriver:

      Fast en lite gnällig tillsägelse kanske? ;-)Nej, det är ju möjligt att de existerar, men jag har bara träffat på bärfisar, jag. 😀

  13. Lindalou skriver:

    Det var underbara ord och inga visor det som frambringade en liten tumme från mig till dig.

Kommentera

