Hur man använder TENS mot foglossning: /Michis

Det upphör aldrig att förvåna mig att så många får en TENS förskriven men inte ordentliga instruktioner om hur den ska användas.
Sjukgymnasten på Vrinnevi är världens goaste tjej och hjälpte mig både förra graviditeten och denna – både med handfasta råd om hur man använder sin TENS men också med såna enkla saker som hur man ska röra sig och dessutom med vattengympa för foglossningsdrabbade…

Hur som helst – för smärtlindring av bäcken, rygg och nacke med TENS så gör man som följer:

TENS - program 2 mot foglossningssmärtor

Längst ner här ser vi nummer, hur man placerar elektroderna – här kommer bilderna på hur de ska placeras!

TENS - hur man sätter elektroderna

Självklart varierar placeringen med hur man har ont, helt enkelt.
Problemet som jag ser det är att jag har en TENS som heter Cefar Femina – jag vet inte ifall det är samma typ av program som finns på andra TENS-apparater.
Program nummer två är i vart fall så att det surrar till – tar en paus – surrar till – tar en paus, i upp till en timme.
Sedan är man rätt så bedövad, vilket är väldigt skönt. 🙂

Hoppas du fått någon hjälp, Harpyan!
Och lycka till med allt!

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Hur man använder TENS mot foglossning: /Michis

  1. Puppe skriver:

    Tassar in å ger er en kram!

  2. MissKermit skriver:

    Vi har en hemma också men vi använder den dessvärre ganska så sällan. Kanske ska ta med den till jobbet i morgon :-)Sköt om er // Tess

  3. Inger skriver:

    Jag fick TENS utskriven att ha som smärtlindring under själva förlossningen. jag läste instruktionen och övade hemma i förväg. Men det fungerade helkass när det verkligen gällde! Akupunktur funkade ännu sämre. Blev bara lite varmt runt nålen. Det som fungerade var varmt bad och sen ryggmärgsbedövning. För att inte tala om att bli sövd. Jag tror att jag provade hela utbudet. 🙂

    • Michis skriver:

      Tror man behöver öva länge för att uppskatta TENS-en, den var till god hjälp för mig i kombination med akupunktur och så ljuvliga, ljuvliga lustgasen.Hann inte med någon ryggbedövning den här gången, inte heller sövning. 😉

  4. Harpyan skriver:

    Gulle dig! Tror vi har samma modell, men jag tyckte inte riktigt att bruksanvisningen är så tydlig. Jag tycker att det är jättesvårt att hitta rätt styrka, men jag testade i TV-soffan igår och måste säga att jag sovit bättre än på väldigt länge! Och då är jag ändå förkyld nu också. Jag hör av mig om det dyker upp fler frågor!//H

    • Michis skriver:

      Rätt styrka är lite lurigt, men generellt sett, så hög styrka att det nästan gör ont. Det ska inte göra ont, men det kan kännas lite obehagligt först innan det blir skönt, då är det ungefär lagom, som jag uppfattat det.Lycka till med allt!

  5. Ellinor skriver:

    Hej!Hamnade på din sida av en slump. Har drabbats av grym foglossning redan i v 10 (nu är jag i v 23), och ska runt vecka 30 flytta till Norrköping. Där jag bor nu får jag akupunktur av sjukgymnast 2 ggr/vecka, det lindrar lite iallafall, och ska få hyra en TENS-apparat snart. Är livrädd att inte hitta en bra sjukgymnast, i samband med flytten till Norrköping som kan fortsätta ge akupunktur och där jag kan fortsätta hyra en TENS-apparat. Har du nåt tips? Vart ska jag vända mig? Har du också nån idé om hur jag får kontakt med en ny barnmorska i Norrköping? Finns det privata mvc, eller är det på sjukhuset som gäller?Myyyycket tacksam för svar!/Ellinor

    • Michis skriver:

      Sjukhuset gäller om du vill ha grymt bra akupunktur, vad gäller att hyra TENS kan du göra det via rehabcenter i Linköping, de skickar hem apparaten till dig på posten, när du använt den klart lämnar du in den på Hageby vårdcentral eller skickar tillbaka med posten.Jag avgudar barnmorskorna uppe på Vrinnevi, det finns flera som ger akupunktur där och det hjälpte mig mycket. Dessutom bör du be om kontakt med sjukgymnasten så du kan gå på vattengympan för foglossningsdrabbade.Hoppas svaret hjälper!

Kommentera

