Det känns inte rätt att sänka straffen i det läget. /Michis

Jag förstår faktiskt inte hur hovrätten tänkte här.
Några snubbar går helt Clockwork Orange en kväll – åker rätteligen fast, får ett tämligen lågt straff, troligen anpassat efter deras ålder och hovrätten tycker sedan att nää… äsch, lite misshandel och grejer, det är ju fina grabbar egentligen, så vi sänker det till skyddstillsyn – som de redan haft tidigare?
Och under tiden domen kommer så hinner de dessutom begå fler misshandelsbrott?

Jag har inte någon lösning, det har jag inte. Men det känns kanske inte riktigt som att det sänder ut rätt signaler att sänka straffen för människor som återfaller i brott redan innan domen kommit – för nog sjutton känns det mer som en liten uppmuntrande klapp på axeln att sänka straffen för folk som passar på att begå nya våldsbrott i väntan på att domen ska vinna laga kraft?

Jag begriper’t inte.
Det gör jag inte.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Det känns inte rätt att sänka straffen i det läget. /Michis

  1. Zmilla skriver:

    Jag är hemskt klyven till det här med straff och straffskalor, lagom som man tycker det är självklart att man inte ska låsa in folk och slänga nyckeln, så dyker det upp sånt här och man är benägen att helt ändra åsikt.Men det här fallet är väl egendomligt. Nej jag begriper det inte heller.

    • Michis skriver:

      Ja, jag är också kluven, men i just det här fallet känns det som att det ju måste finnas NÅGON påföljd för att man helt oprovocerat går bärsärk?

  2. KramgoaUllis skriver:

    Nej,detta lät helt sanslöst..Jag begriper inte heller….Ibland förstår jag mig inte på det Svenska rättsväsendet alls??Hur känns det att vara tvåbarns mamma nu då..Är det så mycket mer jobb än med ett barn,eller vad tycker du?*kram kram*

    • Michis skriver:

      Njae, det lät rätt okej med tingsrättsdomen, men sedan vet jag inte vad som hände?Det är rätt mycket mer jobb, det är det, men inte så farligt med den lilla. 🙂

  3. KramgoaUllis skriver:

    Tiden springer ju iväg..Hur gamla är dom nu?

  4. Lindalou skriver:

    Det är så sjukt men typiskt Sverige känns det som. Skattesmitare får sitta i åratal men om man misshandlar och sparkar på liggande människor får man en klapp på axeln..

    • Michis skriver:

      Det är så systemet funkar… Tyvärr. Jag tycker speciellt om touchen att de på grund av bristande impulskontroll får ett lägre straff. Det öppnar ju inte alls upp för att man har olika straffskalor beroende på hur övertygande man kan vara kring eventuellt bristande impulskontroll. *suckar*

  5. KramgoaUllis skriver:

    Har det redan gått 4 månader sen hon kom..Jag minns ju att vi gissade datum när hon skulle komma:-)Men du ska veta att tiden går fort..Mina är redan vuxna och utflyttade.. 21 är den stora och snart 20 den minste..Ja jösses vart tog alla dom åren vägen..hihiHa en fin helg nu Michis!*kram*

  6. Islandsmamman skriver:

    Råna an bank at gunpoint och de slänger bort nyckeln.Råna en bank med fiffel och båg inifrån, somm sittande chef o.s.v och du får en stor bonus.Våldta ett barn och du kommer undan för att hon inte gjorde tillräckligt motstånd.Det är mycket jag inte förstår :-/

  7. Herr och/eller Fru S skriver:

    Det tragiska är ju att dom hamnar allt djupare i träsket, att dom förr eller senare åker dit för grova brott, hamnar allt längre utanför det normala samhället. Tror att det hade varit bättre med tidigare påföljder, där man inte ursäktar allt dom gör, hittar orsaker för att sänka straffet.//Herr S

    • Michis skriver:

      Mja, eller åtminstone dömer dem till någon form av KBT i kombination med skyddstillsynen. Man kan inte ursäkta sig med ett: ”Jag har dålig impulskontroll!” utan att få hjälp mot det i så fall!

  8. Herr och/eller Fru S skriver:

    Nu menar jag inte att man skall slänga in tonåringar på kåken, en åtgärd som lär vara kontraproduktiv om man vill undvika problem från dom i framtiden.KBT i kombination med skyddstillsyn är i mina ögon en riktigt bra åtgärd. Koppla detta till någon form av åtgärd där man kommer ifrån gänget 8 timmar om dagen, träffa vanliga ”Svensson” så lär det nog förändra livet för många.

    • Michis skriver:

      Ja, att bara låsa in folk vet vi att det inte hjälper. Det där med tidigare påföljder som tonåringar, det jag tänker på spontant är ju samhällstjänst. Åka runt tillsammans med gatsopare och sopa fimpar och krossat glas, rensa hundbajs och sånt där. Komma ut i en verklighet där man arbetar för sitt uppehälle, där man träffar människor som inte håller på med våld. Jag är bara så förvånad över att straffet gick från något till nästan inget alls.

Kommentera

