Angående den fortsatta hetsen mot bidragsfuskare, utförsäkrade och annat löskefolk… /Michis

Jag är förvånad över att ni fortfarande är förvånade.
Jag menar… Det var val typ nyss. Det blå blocket lovade att fortsätta på den inslagna vägen.
En majoritet av väljarna röstade för det blå blockets idéer.

Uppenbarligen ville ni ha en fortsatt jakt på bidragsfuskare, ni ville att utförsäkrade ska matchas mot en arbetsmarknad oavsett att de faktiskt inte har arbetsförmåga, ni ville helt enkelt ha det som det varit de senaste fyra åren och till och med värre än så, eftersom ni visste att den här politiken skulle skärpas ytterligare.

Jag kan inte klandra de blå för att de för en borgerlig politik.
Jag är inte ett dugg förvånad över att det är så här de beter sig.

Finns det såna som röstade på centern, moderaterna, folkpartiet eller kristdemokraterna och är förvånade över att de för den politik de gör? Trodde de att det var en politik för arbetare som skulle föras fram? Gick ni på den retoriken?

En liten tanke till er – under 2009 begärde Försäkrinskassan tillbaka 193 miljoner kronor i vad som bedömdes vara bidragsfusk och felaktigt utbetalda pengar.
Under 2009 beräknades skattefelet vara 133 miljarder kronor. En del av skatte-”felet” är rent skattefusk.
Hur hårt jagas skattefuskarna?

Ta er en funderare på det.

Sen kan ni börja kräva att skattefuskare kläms åt, för det är där de stora pengarna som saknas ligger.
Och då menar jag bland företagen.

Men det är klart, så länge vi har attityden att vi ska vara tacksamma över att vi överhuvudtaget får några jobb så kommer inte piskan gå över skattefuskarna, istället får vi känslan av att det är bäst att inte rota i det där, för annars flyr ju de stackars företagen utomlands om de ska behöva betala skatt och avgifter på det sätt det är tänkt. Och det vore ju fruktansvärt.

Eller inte.

 

För mer info – läs artikel i Dagens Arbete.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

32 kommentarer till Angående den fortsatta hetsen mot bidragsfuskare, utförsäkrade och annat löskefolk… /Michis

  1. Halibop skriver:

    Sen jag fick möjligheten att anställa så ändrades min syn kraftigt på arbetslösa. Då jag var arbetslös så sökte jag jobb med näbbar och klor men då jag anställde såg jag mycket lata människor. Många kom inte ens till intervjun och nu talar vi hundratals. Det var okvalificerat arbete och arbetslösa sökte. Jag blev helt chokad. Sjukförsäkringen är skitläskig. Men arbetsmoralen i Sverige är usel.

    • Michis skriver:

      Må så vara att det finns många i Sverige som har usel arbetsmoral. Men moralen kring företagens vilja att betala skatt i Sverige kan i så fall bara kallas för katastrofal.Och kom de inte till intervjun så får jag förutsätta att du inte anställde de lata människorna och att de då knappast var ditt problem… Eller? 😉

  2. Ulrica-ö-mamman skriver:

    Väldigt bra inlägg , stor tumme !!!

    • Michis skriver:

      Det tackar jag för! Jag tycker faktiskt att det är konstigt att det inte blev mer av storyn kring skattefusket förra året. Väntade på att det skulle rulla igång – men det kom visst bara i DA, sedan var det tyst. Nu kan jag inte tiga längre kring det hela, det behöver lyftas fram – vi har en myndighet som det kostar lika mycket att jaga ”bidragsfuskare” som de får tillbaka i felaktigt utbetalade bidrag, men ingen jagar skattefuskarna på samma sätt!

  3. Ister skriver:

    Skatteplanering, kallas det när storföretagen fifflar undan miljoner. Lite förmåner ska man ha, säger småföretagaren och köper bilar och arbetskläder (kostymer, fritidskläder mm) till företaget och låter företaget bjuda vänner på lunch/middag lite då och då.Däremot är det fusk om två låginkomsttagare beslutar sig för att flytta isär för då kan de få mera bidrag.

    • Michis skriver:

      Jomen. Och då ska låginkomsttagarna jagas av folk som får betalt för att jaga dem så att de får in pengarna det kostade att jaga rätt på dem.Samtidigt som skattefusket kostar oss MILJARDER!Herremin… Jag känner mig som att jag står och viftar med en stor, röd flagga och folk bara: ”Åh, men titta, är det Greys Anatomy ikväll, så trevligt!”;)Sen kommer en så bra kommentar som den här och då blir jag glad!

  4. Islandsmamman skriver:

    Du är så himla bäst bara! Fet tumme!

    • Michis skriver:

      Nej, det är det faktiskt du som är, det är onekligen så att du är förbaskat bra på att sätta fingret på ekonomiskt trollande du med. 😉

  5. Leo Beata skriver:

    Du har så rätt! Fet tumme från mig med!!!

    • Michis skriver:

      Man tackar och bockar och hoppas att det sprids vidare att skattefusket handlar om miljardbelopp, bidragsfusket om miljonbelopp…

  6. Trollan skriver:

    Men det är inget nytt att det är skillnad på folk och folk. Men visst vore det intressant att höra någon blåröst säga att det inte var det här de väntade sig.

  7. Henrico skriver:

    Svart-vitt, inga gråskalor här inte.Som företagare kan jag meddela att några luncher med vänner eller avdrag för kontorsrum inte är att tänka på för en småföretagare. Herregud, vi har en myndighet som alltid har rätt, aldrig gör fel (som FK etc) och det är skattemyndigheten. Det säger i alla fall dess GD.Skattefifflet är inte alls okej, det gör bara att massor av skötsamma företagare inte kan konkurrera på justa villkor och sådant skall stävjas å det bestämdaste.Att vi dessutom har en progressiv skatteskala, med massor av undantag för de riktigt rika är inte heller bra. Det främjar inte tillväxt av nya framgångsrika företag utan gör det bara svårare.Jag kommer dock aldrig att rösta vänster, för jag tycker inte att högre skatt på arbete leder till fler jobb. Dagens regering har gjort vissa saker oerhört bra, att sänka skatten mest för de med lägre arbetsinkomster är defintivt en bra sak. Jag hoppas det leder till ett större sparande och på så sätt bidrar det till en mindre belastning på samhällets resurser. Kan bara gå till mig själv, jag sticker inte under stol med att jag dels är väldigt solidariskt och etalar väldigt stora summor i skatt men också att jag kan sätta av en hel del. Men det jag sätter av är en buffert för mig inför dåliga tider. Jag får ju stå för min egen A-kassa och min egen trygghet på äldre dagar.

    • Michis skriver:

      Jag har längtat efter dig, Henrico. :-)Nog finns det gråskalor och färger i allt, men som du väl vet så är det inte romaner jag skriver här, utan bloggar. Det är för övrigt suveränt att du både kan driva företag, betalar stora summor i skatt och sätter av en hel del för din pension och din A-kassa.Jag tycker det är grymt bra med företagare som gör rätt för sig. Inget ont sagt om dessa.Men uppenbarligen finns det en hel del varianter där det grovfifflas med mer eller mindre skattemyndighetens godkännande… Och det har jag svårt att låta bli att bli förbannad över när man till varje pris ska ha ut svårt skadade människor på en arbetsmarknad som inte vill ha dem och kallar dem för bidragsfuskare när de inte klarar av det.

  8. Henrico skriver:

    Folk som kallar sjuka för bidragsfuskare har jag inget för men är väldigt glad över att du gillar mig, trots att jag är företagare.

    • Michis skriver:

      Skojar du? Jag inte bara gillar dig, jag respekterar dig och är glad för att du finns och driver företag! Jag har inget emot företagare som driver företag på de premisser som finns, som gör sitt, gör rätt för sig, betalar anständiga löner, betalar arbetsgivaravgifter, betalar skatter, följer reglerna för arbetsmarknaden och allt det där.Men som sagt, uppenbarligen finns det en gigantisk tolerans i miljardklassen för ”felräkningar” när det gäller skatter, samtidigt som de som jagar ”bidragsfuskare” knappt får in vad de kostar. Håller du inte med om att det känns som att det satsas resurser åt lite fel håll i så fall?Skulle du, som företagare, satsa på en affärsidé där du kan gå jämnt upp, eller en där du kan dra in miljarder?

  9. Henrico skriver:

    Det är skitsvåra frågor du tar upp och inte så lätt att svara på i några enskilda kommentarer. Jag lovar dock att återkomma i ämnet. Jag har nämligen mycket jag vill få sagt i detta ämne men behöver samla tankarna och formulera orden. Det kan bli så oerhört fel annars. 🙂

    • Michis skriver:

      Jag vet. Det är diskussion jag är ute efter och trivs med. :)Även om jag inte alltid håller med dig så är det alltid trevligt att diskutera!Nya insikter och åsikter är välkomna!

  10. Debattlust skriver:

    Hm, jag tänker… kanske, ja jag säger bara kanske, för det är bara min egen tanke… ja kanske är det så att det är skattefuskarna som betalade för alliansens valrörelse och nu sitter regeringen med bakbundna händer när det gäller skattefusket? Ja, bara en tanke från mig…

    • Michis skriver:

      Själv tänker jag att det är himla ”konstigt” att så mycket utrymme ägnas åt bidragsfusket i media… och så lite åt skattefusket.

  11. LuddesMorsa skriver:

    Bra inlägg!Grovt förenklat skulle man kunna säga att regeringen silar mygg men sväljer kameler. Tumme på detta!

  12. KramgoaUllis skriver:

    Undrar om den stora ”arbetarmassan” känner till dessa siffror..Ett bra inlägg som du får en tumme för…*kram*

    • Michis skriver:

      Jag har ingen aning. Jag tycker bara att det behöver lyftas fram mera. Som sagt. DA skrev om det här förra året – sen har det varit tyst.

  13. Sobek skriver:

    jag håller med dig Michis. Vad det gäller höjningar eller sänkningar av skatten så tror jag nog att skattehöjningar visst kan leda till mer jobb om de används tll att investera i den offentliga sektorns verksamhet, t.ex. att landstingen får mer pengar till att anställa fler läkare, att trafikverket kan rusta upp/bygga nya vägar och järnvägar. Då kommer det dels behövas personal till själva byggandet men också mer personal till själva tågen om investeringarna leder till ökad kapacitet osv.Det innebär att det inkommer ännu mer skatteintäkter till staten som kan investera dessa i sin verksamhet.Däremot har jag svårt att se hur skattelättnader för de som redan har jobb & pengar leder till fler jobb? Bara för att Svensson för några 100-lappar mer i månaden. Till sist så kan jag inte heller förstå hycklandet kring bidrag.enligt de borgerliga så vill de ju avskaffa bidragssamhället men samtidigt så öser de ju bidrag över de som redan har gott om pengar, i forma av rut bidrag och rot avdrag. för att inte tala om fas 3 jobben.

    • Michis skriver:

      Där sätter du huvudet på spiken. Jag har inget att tillägga till den här kommentaren mer än ett – ja, så tänker jag med.

  14. Henrico skriver:

    Jag orkar inte engagera mig och skriva ordentligt i kväll, men jag kan väl säga som så att om Mona Sahlin hade sagt det hon sade i sitt avslutstal under valrörelsen och inte skamligt försöka utnyttja sjuka för egen vinnings skull hade jag faktiskt helt ärligt kunnat tänkt mig att rösta på S.Jag skulle faktiskt kunna länka till en jädrans massa ”FK-fall” som visar på att det inte var ett dugg bättre på Görans och Monas tid. Men som en man som levt med njursvikt i 35 år tänker jag defintivt inte sitta och plocka poäng på dem. Fast nu gjorde jag det. 🙂

    • Michis skriver:

      Nej, allt var inte rosenrött under den socialdemokratiska regeringen heller. Dock måste jag säga att jag har dåligt minne, för jag kan inte riktigt komma ihåg något som hette Fas3 från den tiden. Inte heller en försämring av villkoren på ett så systematiskt sätt. Och ja, Mona avslutade med det hon borde ha sagt från början.

  15. Henrico skriver:

    Jag vet, det finns vissa regler jag verkligen vill ändra i sjukförsäkringen, Inte hela men att de som exempelvis varit förtidspensionärer, de som kallas förlängd sjukpenning och som saknar sjukpenninggrundad inkomst och som dessutom blivit så sjuk att de väntar på nya organ och som dessutom inte kan jobba för att de är för sjuka, de skall få det som kallas fortsatt sjukpenning med ersättning. Där har de definitivt missat i reglerna enligt mig.

    • Michis skriver:

      Skoja inte. Missförstå mig rätt, jag håller helt med om att alla som kan arbeta ska arbeta. Arbete är något jag är helt och hållet för.Ju fler som är i arbete (eller under utbildning inför arbete) desto bättre. Från var och en efter förmåga, till var och en efter behov – sällan har något så bra blivit så fel, men stannar man vid just den meningen så tycker jag att den är helt riktigt.Var och en ska arbeta efter sin förmåga för att bidra till att var och en ska ha för sitt uppehälle för dagen. Sedan går det utmärkt att kalla mig för idealistisk… 😉

  16. Henrico skriver:

    Jag vet att du är en idealist, ganska lätt att känna igen en likasinnad. 🙂

    • Michis skriver:

      *s* Jag är glad att du tycker något och brinner för något, vad det sen än är. Typ. Det finns vissa saker jag är mindre glad att folk brinner över, men där respekterar jag deras åsiktsfrihet. 😉

Kommentera

