Har du tänkt klart? /Michis

Det är en dubbeltydig fråga.
Har du tänkt klart, i betydelsen att du tänkt färdigt?
Det vore ju tråkigt i så fall, jag vill aldrig sluta tänka.

Har du tänkt klart, i betydelsen att du känt att du tänkt igenom något och fått något klart för dig?
I så fall, grattis!

Själv har jag tänkt och tänkt, men blir inte klar, som tur är.
Det jag tänker på är ofta att när jag tar upp stora och omfattande ämnen i några korta rader här på bloggen så får jag ofta lite kommentarer som antyder att man inte får göra så.
Man får inte raljera lite kort och koka ner saker i essenser, för då är jag inte tillräckligt omfattande och nyanserad.

Men inte sjutton måste jag väl vara det här?

Den dagen jag skriver en hel essä, kanske rent av en hel bok, kring ett enda ämne, där jag verkligen kan gå på djupet och ha källhänvisningsregister i slutet, då lovar jag att vara så nyanserad som rimligtvis går, men så här på bloggen så tycker jag nog att jag ska få skriva som jag vill – det vill säga tämligen kort, tämligen onyanserat och tämligen så som jag gör, helt enkelt.

Det tänker jag naturligtvis fortsätta med, oavsett vad ni andra nu tycker om saken, för nu är det ju jag som bloggar på just den här lilla platsen i cyberspace och det tänker jag inte sluta med så länge jag trivs med det.

Nåja – det jag tänkte kring och det jag till slut kom fram till är följande:
Just när det gäller bloggeri så tänker jag som så att blogginlägget i sig inte är ”färdigt” – det är en start. En utgångspunkt för diskussion, för nya idéer, för meningsmotståndare att säga sitt och för såna som håller med att säga sitt.

Och nu har jag sagt mitt för dagen.

Ikväll ser jag fram emot att käka plankstek på Hugos – det är årsmöte på avdelning 4 i Transportarbetareförbundet. Självklart är jag där!

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Har du tänkt klart? /Michis

  1. Carmel skriver:

    Glöm inte heller bort att du måste länka till förbannelse, ha källanvisningar m.m. Annars saknar dina inlägg all trovärdig grund. Att sedan källorna också har fel eller är vridna åt ett specifikt håll, det gör inget, för bara genom att länka har du gett dem legimitet som säkra bevis för din tes.

    • Michis skriver:

      Ah… Men du. Har du någon källa för det påståendet? ;)Skämt åsido – jag brukar försöka länka till källa i de fall jag ger hänvisningar till fakta, eftersom jag tycker det är självklart. Vad jag -inte- gör är att länka till trettio youtubeklipp där det står någon lite vem som helst och svamlar framför en webcam.

  2. Islandsmamman skriver:

    Det är ju det som är så roligt med att mötas i ett samtal i vilken form det nu är, som här på bloggen. Det är inte en akademisk redovisning uten arbetshypoteser man jobbar med ;-)Så kommer andra med input och information och åsikter och ofta leder de till att man tänker över saken en gång till, kollar fler fakta, tittar på saken ur endra synvinklar och ibland får ”diamanten” fler facetter i fortsatta diskussioner och ibland blir man övertygad om att man hade ”rätt” redan från början (alltså att ens åsikt hängde ihop och var i linje med ens grundtankar om Livet och Tillvaron och Alltsammans)Möten är kul! 🙂

    • Michis skriver:

      Precis. Bloggen är ett möte. En möjlighet att se alla facetter. Inte ”så här är det och så är det bara”.Hade jag den inställningen skulle jag ju ha stängt av möjligheten att kommentera mina inlägg.

  3. Sobek skriver:

    nu har jag hittat lite fler frisyrer åt dig så nu kan du byta ofta ;)http://www.netjunkz.com/wp-content/uploads/2010/06/alexis-bledel-updo-hair-styles.jpghttp://www.mycitybynight.co.za/wp-content/uploads/2010/04/alexis-bledel-20060904-158401.jpghttp://images.askmen.com/galleries/actress/kate-winslet/pictures/kate-winslet-picture-3.jpghttp://rajjarn.blogg.se/images/2010/kate_winslet_120222594.jpg

    • Michis skriver:

      Jo, det är ju typ de frisyrerna jag har, fastän inte riktigt lika snyggt uppsatt eller med en vindmaskin i håret. :)Vi får se hur det blir, jag tror det blir mer Julia Stiles! Tack för engagemanget! 🙂

Kommentera

