Nej, jag tycker inte om allt de röda och de gröna gör heller. /Michis

Mest vansinnigt är nog förslaget om att tågspår ska ersätta transporter i så stor grad som möjligt.
Ja, jo, i så stor grad som möjligt är ju tåg mer miljövänligt, men det låter ju lite extra roligt efter en vinter där vi hade närmare niohundra inställda tågavgångar mellan Stockholm och Norrköping…

Fast tillbaka till saken.

Saken är följande: Utan lastbilarna stannar Sverige. Det är så det är.
Ingen av oss önskar ha tågspår hela vägen fram till restaurangernas bakdörrar nämligen. Eller till varuintagen på köpladorna.
Eller kors och tvärs genom stan. Om ni inte bor i Norrköping eller Göteborg förstås, men då kallas det spårvagn och brukar begränsas till persontransport.

Hur som helst – utan lastbilarna fraktas inte varorna fram hela vägen. Så är det bara.
Och utan taxichaufförerna fraktas inte kroggästerna hem sen. Då får de gå.
Och glömde de bilen på något olämpligt ställe så skuttar jag fram och lappar dem sen, så är det med det också.

Men hur som helst, som sagt var, var var jag nu… Jo, här vid köksbordet med en kopp kaffe i handen. Kaffet är för övrigt transporterat runt halva världen och den här gången har jag inte ens stillat samvetet med att köpa ekologiskt, jag tog det alternativ som var på rea.

Jisses – nu svamlar jag.
Det jag ville komma fram till är att jag jobbar inom Bevakningsområdet inom Transportarbetareförbundet.
Så länge som (s), (v) och (Mp) håller på med att tramsa runt kring transporter så kommer jag att ha mycket att ifrågasätta kring den delen av politiken.
Många bor visserligen i Stockholms innerstad och kan gå och handla – men utan lastbilar så kommer inga varor till era närbutiker. Så är det bara.

Miljötänk i all ära – låt oss då tänka på miljön, men gärna i kombination med vad som är möjligt med arbete.
Både vad gäller att arbeta för miljön och vad gäller att arbeta för att fler ska få arbete.

Nåja. Det var väl dagens tankar det.
Jag är inte alltid helt genomtänkt förresten.
Det är därför jag gillar bloggande – här kan diskussionen och tankarna fortsätta i kommentarsfältet!

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Nej, jag tycker inte om allt de röda och de gröna gör heller. /Michis

  1. Islandsmamman skriver:

    Det glöms nästan alltid bort när politker ska plocka poäng att titta på HELHETEN.Och helheten är det som spelar roll. Ju. Ta exemplet med hybridbilarna. Bra tänkt men det blev fel i helhetsbiten. :-/(Gud vad jag hoppas att det snart kommer ett miljövänligare och fungerande alternativ till bensinmotorn!)

    • Michis skriver:

      Jo, det är ju det. Vi har liksom lätt för att snöa in oss på respektive specialområden. Inget konstigt alls med det, vi människor står ju alltid och tittar utifrån våra egna perspektiv, det är så vi är skapade.Jag hoppas med på ett miljövänligt, billigt och enkelt alternativ till fossila bränslen. Det borde inte vara omöjligt tycker man, vi lever ju i framtiden!

  2. Leo Beata skriver:

    I djupa skogen finns varken tåg eller buss… utan bilen dör landsbygden, bilen är vår livlina till jobb, affärer, skolor, vård…Det stör mig att bilen – privatbilen – utmålas som värsta miljöboven… men det är enkelt att skuldbelägga enskilda små människor… svårare att gå på ex. flyget och sätta press på stora ekonomiska makthavare… vi borde ifrågasätta mycket!Vi borde diskutera allt ”onödigt” långväga transporterande av gods för ekonomisk vinning… Många transporter är onödiga men omöjliga att stoppa i vår värld av frihandel och rörlighet. Detta pratar få om…Våra snabba transporter runt världen ger också bra spridning för smittsamma sjukdomar, parasiter, störda ekosystem…Ett stort ämne! Även i tätorten behövs bilar…

    • Michis skriver:

      Ja, kära nån – för mig var det så självklart att man inte klarar sig utan bilen i vårt avlånga land att jag inte ens tog upp privatbilismen, då det här inlägget mer handlar om de transporter som sker dagligen och som inte går att lämna över till tågspåren. Visst, tågen kör fram och tillbaka, men varorna ska ju fraktas från tågen till slutdestinationerna med.

  3. Sobek skriver:

    Ja jo jag håller med båda sidor här faktiskt.Tanken att ersätta vägtrafik med spårbunden trafik handlar väl i och för sig inte om att all vägtrafik ska ersättas med spårbunden trafik utan att i första hand försöka minska ner på den långväga godstrafik som idag sker med långtradare från exempelvis göteborgshamn och som ska uppåt i landet. och visst kan man inte köra tåg ända fram till dörren på butiken men det är nog inte tanken heller utan godset kommer att lastas om från tåg till lastbil för den sista delen av transporten från kombiterminalen till butiken/centrallagret eller vad godset nu har för slutdestination.Detsamma gäller ju persontrafiken, det är inte tanken att avskaffa bilismen helt utan att bara att försöka få över en del av biltrafiken till den spårbundna trafiken. T.ex. alla av de som ska ner på stan och ta en fika eller köpa ett par jeans behöver knappast åka i en stor kombi för att klara det, även om det givetvis finns de som faktiskt måste det.Sedan så måste man givetvis börja i rätt ände. Om man vill flytta över delar av den vägbundna trafiken till den spårbundna trafiken så måste man givetvis se till att den spårbundna trafiken faktiskt fungerar så att man vågar/kan använda den spårbundna trafiken i större utsträckning.Det kommer dock att dröja minst 10-15-20 år innan vi är där lite beroende på vilka som vinner kommande riksdagsval. Då det kommer att kosta många skattemiljarder och den nuvarande regeringen verkar ju mer intresserad av skattesänkningar, avregleringar och privatiseringar än att se till att de alternativ vi har idag fungerar.

    • Michis skriver:

      Jo – vår spårbundna trafik behöver hur som helst enorma summor pengar för att ens komma upp till funktionsdugligt skick. Sedan vore det ju bra ifall tågen som köps in inte kommer från södra Frankrike, utan att de går att köra även vintertid i Sverige. ;)Jag håller helt med dig i det mesta här faktiskt, anledningen till att jag kom att tänka på just det här var att vi hade besök av en dam från (s) på repskapsmötet innan valet och då blev just den här frågan lyft.Ta bara spårvagnarna här i stan, på tal om att man inte behöver ta bilen – nej, här är det egentligen så korta avstånd så man kan gå, eller ta spårvagnen, men inte sjutton känner jag för att ta spårvagnen när jag inte vet ifall spårvagnen kommer till den hållplats jag väntar vid, eller om den är utbytt mot en ersättningsbuss som går från hållplatsen två hållplatser bort. Man måste känna att man kan lita på de allmänna färdmedlen, annars väljer man det alternativ man -vet- fungerar, det vill säga bilen.Så ska det inte behöva vara!

  4. Lilla Anna skriver:

    Handeln skulle helt stanna upp utan biltransporter. Sen det där med miljötänk är lite vridet i Sverige. T.ex vill man inte utveckla kärnkraften. Men man köper gärna kärnkraft från Baltikum. Och den kärnkraften är långt mer miljöfarlig än det vi skulle kunna ha i Sverige.

    • Michis skriver:

      Eller kolkraft från Tyskland. Och sopor från Norge. Jag älskar det för övrigt. Vi köper sopor från Norge som vi kan elda upp. Briljant, norrmän!

Kommentera

