"Sossarna var bra på att gömma arbetslösa." /Michis

Den har ni väl hört förut?
Gömma undan arbetslösingar i statistiken vill säga. Hah. Inte på riktigt, men det hade ju varit rätt skoj om man drog undan draperiet inne på Lindex och där stod det en undangömd arbetslös och försökte gömma sig.
Ja, jo, jag vet inte – men i alla fall så ser jag inte något annat från nuvarande regering:

Det som händer här idag och nu är väl precis lika illa det?
För vad sysslar regeringen med om inte just att gömma undan arbetslösa?

Läs gärna följande blogginlägg från en som hamnat hela vägen in i Fas3 och in i en av de Jobbfabriker som finns.
http://fasan.svenskablogg.se/2011/01/03/jobbfabriken-ett-sallsynt-dumt-kapitel-i-mina-memoarer/

Kom sedan och tala om för mig att den regering vi har nu faktiskt -inte- gömmer arbetslösa minst lika ivrigt som vilken socialdemokratisk regering som helst. 😉
Dessutom betalar de glatt för att gömma undan dem! Fantastiskt.
Om man skulle ta och starta eget företag kanske – jag kan nog få in en tio, tjugo stycken Fas3:are här hemma som städar, tvättar, lagar mat och ser efter mina barn som en ”övning inför ett riktigt arbete” och så får jag 225:- per dag för dem.

Mumma!

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till "Sossarna var bra på att gömma arbetslösa." /Michis

  1. Barbamama skriver:

    Kan inte mer än hålla med dig då jag har en son som är arbetslös och jag ser vad det är han går igenom. Det finns ingen regering som inte ”gömmer” den sanna sanningen om hur hög arbetslöshet vi har i Sverige….. Jo det är sant det du kommenterar hos mig ang dagens kaos i trafiken….men man känner sig lite snopen, då ingen buss går… 🙂 Men i morgon ska det väl ha blivit bättre väder! Ha en härlig fredag!

    • Michis skriver:

      Vad gäller att försöka få undan den öppna arbetslösheten så bra som möjligt är nog alla lika goda kålsupare. Grejen är ju den att de arbetslösa ”fasanerna” inte får konkurrera med riktiga jobb, samtidigt som de ska ha någon form av sysselsättning. Svaret blir märkliga varianter av terapiarbete, i mitt tycke.Jag är helt för att man får utbildning istället för ”pysselsättning”, men då kommer motargumentet: ”Vadå, behöver vi fler arbetslösa akademiker?”…som om det inte skulle finnas gott om hantverksyrken att utbilda sig till…

  2. Megapax skriver:

    Det blir en ny FAS -bok NR: 3 ”DE GÖMDA OCH GLÖMDA”;-))

  3. Megapax skriver:

    Ja det blir nog många serienummer av FAS-böcker i framtiden..

    • Michis skriver:

      Hoppas inte. Hoppas det tar slut. Uppföljarna är ju sällan bra och när första delen är så pinsamt och erbarmligt dålig så bäddar det illa för resten…

  4. DragonFaye skriver:

    Kort och gott: STOR tumme! Länken var mycket intressant. Och fullständigt sjuk att läsa. men så är verkligheten idag.Kram!

  5. Granntanten skriver:

    Det är illa vilket som – skillnaden är att man nu får nägon jäkla sysselsättningsterapi på skattebetalarnas bekostnad. Förr blev man sjukpensionerad mot sin vilja (av arbetsmarknadsskäl)och för att spara skattebetalarnas pengar då fick man med sin pensionärsstatus inte gå kurser eller läsa på universitwetet. Man fick faktiskt inget göra alls. Hade man någon sjukdom som satte ned förmågan så fick man lightversionen av rehab eftersom man inte skulle tillbaka till det socialdemokratiska välfärdssamhället. Så tragiskt är det oavsett regering – men illa är det.

    • Michis skriver:

      Det är illa hur som. Det positiva är att frågan lyfts fram. Det negativa är att det inte ser ut som att det tänker göras något åt det. Och det jag ogillar starkast är att det går att tjäna pengar på pysselsättningen genom att bara förvara Fas3:are.Det gillar jag INTE.

  6. Granntanten skriver:

    Nej andras elände skall inte varaa en födkrok för någon och det har inget med partifärg att göra. För den som drabbas av ruttna system är det lika illa f vilken färg piskan och moroten än har.

  7. DragonFaye skriver:

    Ja jag ska absolut läsa resten av bloggen senare! Det verkade vara en tragkomisk läsning. För det är ju det allt det här är.. Tragkomiskt på något sätt. Och sjukt, sorgligt och helt galet.Sparkar de ut mig från FK när jag fyller 30 då blir det att lägga in sig på psyket för första gången så knäckt kommer jag bli. Den är sjukpolitiken är fullständigt galen..

  8. DragonFaye skriver:

    Haha nej det har du faktiskt rätt i. :p

  9. Islandsmamman skriver:

    Jag må vara lite korkad men jag vill hellre att mina skattepengar ska gå till de sjukskrivna och till de arbetslösa i form av hyggliga ersättningar än att de ska gå i fickorna på giriga och skrupulösa företagare.But that´s just me..

  10. DragonFaye skriver:

    Islandsmamman: Det är inte att vara korkad, det är att ha empati. 🙂

  11. snicksnack skriver:

    mycket beklämmande läsning, tumme för inlägget!!/ k

  12. Lennart skriver:

    Men de blåögda har ju faktiskt skapat arbetstillfällen genom att återinföra slavarbete. Fas-3 har gjort att många vågat ta steget och starta eget. Det är ju inte så illa att få 5-6,000/mån. genom att bara förvara folk.Hm, man kanske skulle…

  13. Barbro skriver:

    Vi är bägge två Fas3-are OCH jag har eget företag vid sidan om (som jag har haft sedan innan jag blev arbetslös). Nu tjänar jag inget mer än småpengar i den egna firman, men den är dock registrerad och allt går rätt och riktigt till med bokföring etc, så ponera för ett ögonblick att jag skulle erbjuda mig att emot ett par tre andra fas3-are, att göra… äh skitsamma.Det skulle jag troligen få, för AF har ont om platser, och då skulle jag kunna dra in 4500 per skalle och månad SKATTEFRITT.Är inte det absurt, så vet jag inte vad ordet betyder!

Kommentera

