I övrigt vill jag å det bestämdaste dementera… /Michis

Det handlar absolut inte om att jag vill att alla barn ska se likadana ut. Jag tycker inte om idén om att alla barn ska ha uniform på sig, så att ingen kan säga något om vad de har för kläder.
För mig handlar det här om barnens kläder om lite andra saker.

Jag begriper inte varför sonen inte ska få ha på sig en ljusrosa prinsessklänning om han vill ha det. Orsaken till att denna ljusrosa prinsessklänning ses som något negativt, även om det är flickeflarnet som har den på sig, är ju att vi ser ljusrosa prinsessklänningar som symboler för passitivitet och fåfänga.

Har man en ljusrosa prinsessklänning som dessutom sitter tight och når ner till tårna så har man på sig ett plagg som begränsar ens rörelseförmåga.
Det är ju inte så många bilmekaniker som tar på sig ljusrosa klänning till jobbet – de har ju på sig slitstarka och bekväma kläder som det inte gör så mycket om de blir smutsiga.

Och det är väl lite det där jag vänder mig mot.
Inte att man har på sig slitstarka och bekväma kläder som får bli smutsiga, men att små flickor -ska- ha på sig lite tightare och mindre stryktåliga kläder än vad killar -ska- ha på sig.
Småtjejerna ska tänka på hur de leker, så att de inte smutsar ner sina pastellfärgade och skira prinsesskläder. Killarnas mörka och murriga kläder är som gjorda för att de inte ska behöva bry sig om såna oviktigheter som ifall det är smutsigt där de leker.

Och jo, jag är fullt medveten om att jag kan välja att sätta på min dotter ”Pojk”-kläder istället. Absolut.
Jag har inte några som helst problem med att vara så ”radikal” och ”överskridande” att jag drar på henne pojkbyxor (som är tillverkade med extra förstärkning på knän och starkare sömmar än motsvarande modell för tjejer) och jag är inte heller främmande för att ta på min grabb ljusrosa eller vita skira plagg – bara jag är med på att de inte kommer att vara så där fina särskilt länge.

Det som stör mig är själva attityderna bakom.
Att tjejer ska vara si och killar ska vara så.

Kan de inte bara få vara som de är istället?
Och vill nu flickeflarnen ha på sig ljusrosa klänningar och sitta still så får de gärna göra det för mig – bara ni inte tror att jag tänker FÖRVÄNTA mig att flickorna SKA göra så.
Samma sak med grabbarna, sätter de sig i ett hörn och lägger pärlplattor så tänker inte jag säga: ”Men grabbar, ska inte ni ut och spela fotboll istället för att pyssla så där tråkigt?”

Äsch.
Jag litar på att ni begriper vad jag menar.

Eller som en väninna till mig sa: ”Inget fel på prinsessor – det är det där jävla väntandet i tornet som är det småtrista.”

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till I övrigt vill jag å det bestämdaste dementera… /Michis

  1. Kao skriver:

    Visst är det mycket tjafsande om kläder. Risken är väl att killen skulle bli retad i skolan om han kom i en rosa tröja. Många barn är väldigt snabba på att fördöma varandra. Det har de kanske med sej hemifrån, de påverkas ju av snacket från föräldrarna. De hör ALLT!. Fördomarna är tyvärr som cementerade.Min dotter fick ha på sej vad hon ville. Precis som de flesta andra småtjejer hade även hon en ‘rosa period’, men den var mycket kort. Klart en kille får ha rosa! Det finns ju även vuxna män med rosa skjortor. Ingen säger väl något om det. Även rosa jeans har jag sett på ett par killar på stan.Din väninna verkar vara en klok person :-)PS. Kom in till min blogg och ”värm” dej med lite bilder…där finns inte mycket rosa…Kao

    • Michis skriver:

      Någonstans måste man börja… Blir någon mobbad för att de har ”fel” färg på tröjan är det inte tröjfärgen det är fel på, det är attityden hos de som mobbar.

  2. Islandsmamman skriver:

    Det som gör mig rackarns grinig är framförallt storlekarna.Jag ser liksom inte för mig en fyraårig tjej som – om hon fick välja HELT fritt – skulle välja kläderna som är trånga, stela, ömtåliga och hindrar henne att röra sig.Det skulle vara MYCKET intressant att se hur ”det fria valet och alla flickor vill vara prinsessor det går inte att tvinga för det är bioologiska skillnader”-gängets döttrar skulle välja om de bekväma kläderna vore rosa med ponnytryck på och de trånga och obehagliga vore svarta med spiderman på…

    • Michis skriver:

      Nej, det är ju det.En mycket god poäng faktiskt. Varför går vi frivilligt med på att hälften av barnen ska ha det obekvämt?Bara för att vi tycker att det är ”fint” så?Och varför säger man inte till små pojkar i obekväma ”fina” kläder att de är fina i så fall? Är klänningsjäveln fin så är den väl fin, oavsett vem som har den på sig? 😉

  3. Lilla Anna skriver:

    … eller attityden hos föräldrarna till dom som mobbar.. För det är faktiskt därifrån barnen får sina värderingar.(För att svara på ett av dina svar.)Annars är jag med dig.. Önskar att det gjordes lite mer slitstarka leggins… för Stora tjejen vägrar ha annat på sig (ibland lyckas jag dock få min vilja igenom och hon har sina ordentliga jeans på sig när situationen kräver det) Sen önskar jag även att ”Finkläder” för killar kunde vara annat än skjorta och slips. Lillkillen tycker nämligen att det är JÄTTEFULT och vägrar ha det på sig.

    • Michis skriver:

      Ja, naturligtvis.Skjorta och slips är ju fult. Överlag. ;)Slitstarka leggings, det vet jag inte ens hur man ska kunna uppnå, men kan man skicka folk till månen så borde man ju kunna ha slitstarka barnkläder tycker jag. Nu ska jag ta min trettioåttagraders feberhjärna till pausläge ett tag innan jag hämtar sonen från dagis.

  4. PegBundy skriver:

    äldsta sonen älskade rosa och ville helst att vi skulle måla hela rummet i den färgen…. ända tills han började Nollan på skolan och då fick ”lära” sig att rosa var för tjejer….. 😦 Det varäven då han fick lära sig att det finns tjejleksaker och killeksaker vilket han gärna påpekar när vi tittar i katalogerna från BR och Toys’r’us…..

    • Michis skriver:

      Det är ju det där. Vi ”lär” barnen att rosa är en tjejfärg och lär dem samtidigt att eftersom det är en tjejfärg så är rosa lite sämre än färger för killar. Urlöjligt. Det är ju det där bakomliggande som gör mig förbannad. Att saker är sämre ifall tjejer gör dem eller använder dem.

  5. erviluca skriver:

    Skitbra skrivet och tumme för det! Det sorgliga är väl också att flickor FÅR vara ”pojkflickor” och ha ”pojkkläder” för det är lite coolt, men pojkar får inte vara ”flickpojkar” och ha ”flickkläder” för det är inte coolt, utan mer ”bögigt” och nästan lite ”farligt”….Orättvist! Tycker jag. Då blir ju det flickiga ”fel” och det pojkiga ”rätt”. Igen!!

    • Michis skriver:

      Precis. Tokigt som f-n!Jag ska försöka lägga in ett youtubeklipp med Magnus Betnér som tar upp det där. ”Men min lilla tjej har alltid älskat rosa – ja, jo, för på stenåldern så sprang alla små flickor omkring i rosa pälsar, det är inte alls kulturellt, det är genetiskt!”

  6. Epazote skriver:

    min äldste son fick dockvagn och docka i 3-årspresent för att han ville det. yngste sonen hade mycket röda kläderlilltjejen var en väldigt ljusblå tjej med få flickiga kläder. Varför köpa nytt till tredje barnet när det som fanns i skåpen var i utmärkt kvalité?de klänningar hon hade var sådant som hon fick i present av de som kom och hälsade på. Att hon sen helt på egen hand utvecklades till en liten prinsessa det är en helt annan story som jag inte riktigt begripersen förvandlades hon återigen till något som liknar en punkare.grabbarna har haft sina stadier i utveckling, de har fått leka med vad de velat och klätt sig hur de velat när de känt för det. Tösen var en mycket bestämd liten prinsessa från det hon var lite över året tills hon blev 12.

    • Michis skriver:

      Jag förutsätter att alla dina barn har haft sina utvecklingsstadier och fått leka med vad de velat och fått klätt sig som de velat? ;)Hur som helst – det som retar mig är ju mest egentligen att det finns folk (inte du Epazote) som blir irriterade på mig för att jag inte vill klä mina barn efter vilket kön de har.Det finns människor som utbrister: ”Men han kan ju inte ha rosa!” när de ser min pojke och jag vill bara … utbrista att han uppenbarligen kan ha det. Han har det ofta. Det är en fin färg och han gillar den. Om min dotter gillar rosa med – fine. Jag tänker dock medvetet sortera bort Disneyfilmer, exempelvis, eftersom jag blir knasbollstokig på att varenda Disneyprinsessa på slutet räddas av den starke prinsen, oavsett hur ”starka” prinsessorna varit innan. Dessutom ser de exakt likadana ut hela bunten och lär små pojkar att riktiga män är stora och starka och slåss… (Se ex. Gaston i ”Skönheten och Odjuret.”)Nåja.Var var jag nu.Jo. Feber. Sjuk. Hängig. Kryar på mig nu! 😉

Kommentera

