Jag väljer att bojkotta barnklädesinköp nu på lördag. /Michis

Det är ju som så här ute i butikerna att kläderna hänger uppdelade i två olika avdelningar. Männens kläder hänger för sig inne på HM, kvinnornas för sig.
Alldeles förutom att männens kläder oftare är tråkigare så finns det mycket mindre av dem.
Det är tydligen tanken att ni killar ska gå till Dressman hela bunten och se precis likadana ut allihopa. Ja, alla utom Peter Siepen förstås, som ser alldeles olik sig ut jämt. Jo, ni förstår vad jag menar.

Och det är väl en sak som är nog illa det…

Men hur som helst. Nu på lördag så pågår en stillsam liten protest i det nästan tysta. Det finns några människor som har samlat sig kring ett event på Facebook – ett event som handlar om att man just denna lönelördag låter bli att handla i butiker där de delar upp barnkläder efter kön. ”Pojkbyxor” hänger för sig och ”flickbyxor” hänger för sig.
Istället skulle man ju förslagsvis kunna dela upp kläderna efter färg och storlek – ja, om det nu inte vore så att ”flickkläderna” inte är så långa som de utlovas vara i storleksmärkningen alltså, vilket ju är rätt illa det med.
Hur som helst – jag kan inte skriva lika bra som Ketchupmamman redan har skrevat det – men kort sagt: Det handlar inte om att jag är upprörd över att flickor har rosa kläder och pojkar mörkblå – det handlar om att jag för min del gärna håller i plånboken den dagen och inte handlar i butiker där de tror och tycker att alla konsumenter föredrar den rådande ordningen där flickor har flickkläder, pojkar har pojkkläder och gud nåde den som handlar fel sak till fel kön för då jäklar…

Visst finns det såna konsumenter. Kanske är de till och med i majoritet.
Men jag hör inte till den konsumentgruppen, uppenbarligen.

Inte bara för att jag anser att oavsett var kläderna hänger i butiken idag så är de barnkläder, först och främst, utan också för att jag för min del gärna låter bli att shoppa en dag ifall det leder till att någon enda butik tänker till lite.

Till att börja med, gärna genom att se till att kläder i storlek 104 verkligen är  i storlek 104, inte i storlek 98…

Nåja.
Det jag skulle notera var att det finns de som är väldigt arga över att jag (och fler med mig) inte vill handla barnkläder i de butiker som delar upp kläderna efter vilket kön de anser ska bära dem – och jag kan inte för mitt liv begripa varför.

På vilket sätt påverkas de av att jag inte ska handla något på lördag?
Inte alls, troligen.
Så varför är de så sura?
Kan någon begripa det?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Jag väljer att bojkotta barnklädesinköp nu på lördag. /Michis

  1. Fröken Nattuggla skriver:

    Har också skrivït om detta. Det är galenskap. Jag blir så trött, arg och illa tillmods av de där uppdelningarna att jag slutat köpa kläder i present till systersonen. Vissa butiker är okej men de flesta är så jävla stereotypa att jag kräks. Ett annat område är leksakskatalogerna. Skrev om det också en gång. Helt sjukt att de trycks på de sätt de gör. Det blir så löjligt stereotypt att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

    • Michis skriver:

      Jag vet – det hjälper tydligen inte heller att leksakskatalogerna gång efter annan anmäls till JämO och allt vad det är, för de säger ”åh, oj då” och sen gör de samma sak igen.

  2. PegBundy skriver:

    ja, kläd- och leksaksbutikerna skyller ju gärna på att det här är vad föräldrarna vill, att det är därför de har det här upplägget, de här färgerna etc….. men vad fan… det är ju DET som finns så det är klart föräldrarna handlar… eftersom ungarna måste ha kläder (och i viss mån leksaker) Blir lite som frågan om det var ägget eller hönan som kom först….

    • Michis skriver:

      Ja, det är ju det. Bara att uppmärksamma och lyfta fram frågan då och då är ju bra, hur som helst. Jag hatar argumentet ”Men så har det alltid varit och det har ju funkat bra…” Eh. Ja. Jo. Det är därför vi som människor aldrig någonsin utvecklar oss kulturellt eller socialt utan fortfarande sitter i grottor och tuggar på märgben efter att övriga asätare tagit sitt.

  3. yrvaedret skriver:

    Jag brukar gå över till pojkavdelningen när jag ska handla jeans till dottern. För det första vägrar jag klä henne i brallor som visar halva rumpan, hon är inte ens 8 år och vem vet vilken jävla pedofil som sitter o fluktar ner i hennes rumpa då hon böjer sig ner? För det andra, flickbyxorna är ju så grymt tajta att hälften vore nog.För det tredje vägrar jag tro på deras skitsnack om att det är vi föräldrar som gör efterfrågan, skit snack!Det har tom gått så långt att jag i ren protest handlar kläder som är rymliga o tåliga, min yngsta syrra kläckte ur sig här för ngt år sedan. Men låt henne vara flicka! Ok?? jag låter henne först o främst vara ett lekande barn, tids nog kommer vi ha diskussioner om vad som är passande eller inte!Tumme!

    • Michis skriver:

      Påpeka gärna för personalen när du handlar jeansen att du handlar åt din dotter. Får de aldrig höra att jeansen inte passar på flickorna så kommer ingen någonsin tro annat än att du handlar åt en kille, därför behöver de inte ha kläder efter storlek, utan efter kön. 😉

  4. yrvaedret skriver:

    Jag har gjort det, jag lade fram ett par flickjeans o ett par pojkjeans, lade flickjeansen över pojkjeansen för att visa hur det skilde sig åt fast de var i samma stil. Unghönan tittade på mig o kommer med den lama ursäkten att pojkar leker vildare lekar!OMG säger jag bara, när är hon född? I början av 90-talet eller?

    • Michis skriver:

      *ARGH*Det är den sämsta ”förklaring” de kan komma med. Jaha och VARFÖR leker pojkarna vildare lekar? Kanske för att de kan röra sig i sina kläder medan tjejerna sitter i tvångströja på golvet och blir begränsade i sina rörelser av alltför trånga kläder?Det gör mig tokig! Redan på bebisstadiet är det vansinne – min dotters rosa bodys är figursydda, till skillnad från de bodys hon ärvt från storebrorsan!

  5. yrvaedret skriver:

    Men eller hur? Dottern ärver i viss mån fortf kläder efter sin bror, men nu har hon blivit så pass stor att hon oftast vägrar med orden. Det är för grabbigt!Vad göra? Jag kan ju knappast tvinga henne att ta på sig kläder bara för att jag tänker lite på hennes rörelsefrihet här.

    • Michis skriver:

      Mjo, det kan du ju i och för sig göra. ”Det är de byxorna som finns, antingen tar du dem eller så går du med rumpan bar.”Eller så kan ni pyssla dit lite hjärtan på byxorna och se om det hjälper. Och så kör man ett race med: ”Men vad är det som gör dem så grabbiga då? Varför tycker du så?”Eller så struntar man i det. Fast jag hoppas mina barn kommer ifrågasätta.”Killar kan inte ha rosa nagellack, säger Kalle. Pelle tittar på sina fingrar och säger förundrat: ”Joho, det kan de visst det, för det har ju jag!”

Kommentera

