Magnus Betnér om jämställdhet: /Michis

Ifall inbäddningen inte funkar – kolla den här länken: http://www.youtube.com/watch?v=81Cq1OCYoQY

Han är så sann. För det vet ju alla att det är genetiskt det här med att gilla bilar som kille och rosa som tjej. Redan på stenåldern sprang flickorna omkring i rosa päls medan killarna satt och brummade med en kotte. De visste visserligen inte VARFÖR kotten brummade, men kotten ville ut och köra, det visste de, rent genetiskt.
Det är inte alls på något sätt kulturella förväntningar som ligger bakom, det är genetiskt!

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Magnus Betnér om jämställdhet: /Michis

  1. .-. skriver:

    Fast… Alltså..Jag vet i fan jag…När dottern växte upp fyllde vi hennes rum med blandat bilar och dockor. Lät henne välje vad hon ville leka med. Har ALDRIG lagt oss i eller styrt henne.Bilarna stod orörda, dockorna leks det flitit med.Hon har rätt så länge fått välja kläder själv, då är det klänningar, kjolar och tights som gäller. Där har jag försökt få in lite jeans och pike, men nja det går sådär…

    • Michis skriver:

      Förväntningar från vänner, skola, vänners föräldrar och förebilder i böcker och på TV säger ju åt henne hur en flicka förväntas vara, även om ni inte har lagt er i eller styrt henne. Inget fel med det i och för sig, så länge man påvisar att det finns fler möjligheter. I övrigt – min son ville ha på sig sina rosa fjärilsskor med klack på. Jag sa nej, eftersom jag är vuxen och han är två och ett halvt och jag vet att när det är snö och tretton minusgrader ute så har man kängor på sig, inte tunna lekskor.Så länge det är jag som handlar kläderna så kommer jag vara den som i slutänden bestämmer vad de har på sig. Sedan får de gärna komma med önskemål… Det är en annan sak. Men bestämma – nej, det är det jag som gör.

  2. Islandsmamman skriver:

    HAHAHA!Jamen PRECIS!Lilla farbrorn: De har ju förebilder överallt. I föräldrar, kompisar, dagis, tidningar, TV, släktingar. Om ni vore bönder och din tjej alltid gick i jeans och tröja eller blåställ och ert ungänge var andra bönder. Ni inte tittade ofta på TV (bara ”sssh nu är det nyheter) och bara köpte Bonnläppsnytt. Då skulle jag tro att lilla tjejen inte skulle propsa på klänningar. Min Dotter var en tomboy och har först nu, vid inträdet i puberteten, börjat klä sig lite tjejigare. Hon var tidigt mycket medveten om att hon var ”annorlunda” än de andra tjejerna eftersom hon ville klättra i träd, leka på skräphögar med killar och avskydde tighta kläder och klänningar för det gick ju inte att leka i sånt utan fastnade överallt. Hon fick också ofta höra av omgivningen att hon var en ”riktig pojkflicka” och det krävs en hel del integritet och personlig styrka för att våga vara annorlunda. :-/

  3. .-. skriver:

    Men Nja, visst håller jag med er…Men det var så från första dagen hon aktivt valde leksaker. Så jag tror ändå det är kanske inte genetiskt men ja något skumt är det…Men självklart är det och borde ju bara vara uppfostran och socialt arv och allt sånt…Men ändå skumt…

    • Michis skriver:

      Alla barn är olika och har olika preferenser. Det som hade varit skumt på riktigt är ju om ni hade slitit ifrån henne dockorna och vägrat låta henne leka med dem bara för att små flickor minsann ska lära sig leka med bilar. Alternativt inte gett henne bilar att leka med för att små flickor SKA leka med dockor.Ni erbjuder ju bägge världarna och det är väl himla bra det?

  4. *Ninaa* skriver:

    Två tummar från mig. Ett för ditt inlägg, och ett för som tack för din hjälp=)

  5. NiklasX skriver:

    Gå nu in på kanal5play och kolla Livets ord med honom så kan vi snacka sanningar sen.

Kommentera

