Lite mer genustjat… /Michis

Löpande bandet inne på Arbetets museum

Inne på Arbetets museum går det löpande bandet med massa minnessaker runt, runt och runt.
Ungefär som jag känner det med allting, just idag.
I media så går samma gamla ”nyheter” runt, i folks attityder märks ingen skillnad heller och hos vissa går det helt runt och blir överslag.

Nåja.

Idag är det ”Rosa dagen” – för att visa mitt stöd för en liten grabb som blir mobbad i skolan bland annat på grund av att han älskar glitter, rosa och balett så har jag på mig mitt allra mest rosa plagg idag. Barnen har också sina rosa kläder på sig, både pojken och flickan.
Inte för att jag tror att det kommer att ändra något för just den grabben, men jag hoppas ändå att ju mer uppmärksamhet det får, desto bättre kan det öppna ögonen för folk – deras idiotkonservatism leder till att våra barn far illa.

”Det får de ju fatta, sätter de en rosa klänning och nagellack på en grabb så kommer han ju att bli mobbad, det får de ju liksom bara förstå.”

Jaha, ja. Men om grabben ifråga vill ha på sig det då? Ska han inte få ha det utan att ni ska lära era barn att det är okej att trycka ner och slå på dem som är annorlunda?

”Men alltså, killar är killar, tjejer är tjejer och killar får inte ha tjejkläder och tjejer ska inte ha killkläder. De är som de är och det ska vi vara noga med!”

Låt oss byta ut lite ord nu.

”Men alltså, negrer är negrer och vita är vita och negrer får inte ha kläder för vita och vita får inte ha negerkläder. De är som de är och det ska vi vara noga med.”

För er som inte hängde med här nu och tror att jag är rasist – det jag gjorde var att helt enkelt jämföra med en annan gammal idioti som vi brukade hålla på med – när vi påstod att det var skillnad på folk utefter vilken hudfärg de hade. Vi tillskrev människor av olika hudfärger olika egenskaper och så kom vi fram till att eftersom vi såg olika ut så ska vi behandla varandra utifrån det – olika.
Beroende på hur man såg ut så fick man inte samma rättigheter, utifrån något man inte kunde rå för, den färg på hyn man var född med.

Nu återgår vi till idag – idag vill folk begränsa pojkar och flickor beroende på vilket kön de föddes med. Något de inte kan rå för. Ändå finns det skillnader – men dessa skillnader är ju något vi sätter upp för att vi kan, inte för att det är så eller ”ska vara så” eller något alls.
Den som påstår att rosa är för tjejer är historielös.
Den som påstår att killar inte kan ha klänning är historielös.
Den som påstår att män ska vara på ett visst sätt och kvinnor på ett visst annat är både historielös och komplett okunnig om kulturella skillnader.

Det är så som det faktiskt är.

Jag säger inte att ni är dumma eller korkade, ni som tycker att ”Det är faktiskt skillnad på killar och tjejer och har alltid varit det och kommer alltid att vara det!”, jag säger bara att ni uppenbarligen inte känner till att vi människor genom historien och i olika kulturer faktiskt har tillskrivit bägge könen samma egenskaper, men att det beroende på tid och kultur har varit olika vad som är önskansvärt, så att säga.

Jag säger inte heller att ni inte får tycka ditten eller datten – ni får tycka och tänka och säga och skriva nästan precis vad som helst – men det vore roligt om ni visste om vad det är ni säger och skriver.

Nå – hur som helst. Om ni vill bli roade, upprörda, glada, arga och ledsna om vartannat, så läs Lady Dahmers blogg.
Den har kallats för ”Genus for dummies”-bloggen och jag är benägen att hålla med.
Loves it. Mycket.

Dagens lästips helt enkelt.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Lite mer genustjat… /Michis

  1. Fröken Lilja skriver:

    Jag håller med i nästan allt :). Förutom att man fortfarande idag ju faktiskt blir diskriminerad på grund av färg på huden, oxå! Så det är ju inte bara pojkar och flickor vi gör skillnad på i Sverige idag tragiskt nog.

    • Michis skriver:

      Jo, visst, men det är inte längre okej att säga det, vilket de flesta håller med om som i samma andetag fortsätter med att hävda att det ska vara skillnad på pojkar och flickor. Drastisk liknelse, men den är en ögonöppnare!

  2. Islandsmamman skriver:

    Ååh vad du är braaaa! Ibland vill jag bara adoptera dig!!;-)

    • Michis skriver:

      Äh, bjud mig på en kaffe nån gång så kan vi snacka lite. Det räcker. ;)Och tack förresten!

  3. PegBundy skriver:

    *håller med Islandsmamman och börjar skämmas för att jag ratade dina fina rosa mysbyxor idag till förmån för jeansen som visserligen är ett mansplagg från början så jag kanske kan komma undan ändå*

    • Michis skriver:

      Haha, vid det här laget borde du lärt dig att jag inte är så mycket för att tvinga andra att göra något. Man gör som man vill. Och idag vill jag ha rosa på mig, så då har jag det! 😀

  4. PegBundy skriver:

    du tvingar ingen… men jag har hela tiden tänkt att jag ska ha rosa på mig när den här dagen kommer… men den kom utan att jag ens märkte det… så jag glömde. :/

    • Michis skriver:

      Hahahahaha…. *s* Förlåt. Men du är ju för rar du. Tror nog din dag har nog med sina egna bekymmer, och vet du vad, du får helt enkelt ta en promenad så du får lite rosor på kinden i alla fall. Har du tur blir det kanske solsken i blick med! *kramar om*

  5. PegBundy skriver:

    KRAM

  6. Lindalou skriver:

    Det räcker med att gå in på Familjeliv så ser man Lady Dahmer där så..;-) Men rosa kan man absolut vara om man vill. Jag är rosa idag jag med och då menar jag inte bara mitt grisrosa skinn.

Kommentera

