"Facket är ju bara en underavdelning av sossarna…" /Michis

Jag kan inte säga det bättre än vad någon redan har sagt det:

”- Transport har över 64 000 medlemmar vars livsvillkor är beroende av vilka politiska beslut som fattas.
Du är expert på ditt liv och ingen annan kan vara det. Transports medlemmar är experter på sina liv. För att Transportmedlemmarnas verklighet ska finnas med i de politiska besluten måste Transports medlemmar ta plats i politiken.

Om inte vi tar vår demokratiska plats så gör andra grupper det. Vi kan illustrera detta med ett exempel:

Det finns tydliga klass- och könsskillnader när det gäller hälsa. Det är mycket vanligare att en lastare på SAS får belastningsskador än att en högre tjänsteman får det. Den verkligheten som lastarna representerar måste finnas med i politiken. Precis som lastaren vill du antagligen se till att de politiska besluten för arbetsmiljölagstiftningen blir tuffare när det gäller belastningsskador än vad den högre tjänstemannen skulle förstå och föreslå.

Lyssna på medlemmarna
Det är med de tankarna som utgångspunkt som Transport engagerar sig politiskt. ”Vi måste se till att någon lyssnar”, kan man uttrycka det. Tanken är att förbundet fångar våra medlemmars verkligheter och vad medlemmarna tycker och sedan använder det som underlag för att ställa krav på politikerna.

Men det räcker inte. Människor måste delta, det gör man i politiska partier. Transport och socialdemokraterna har en gemensam ideologisk och sakpolitisk grundsyn, det är därför vi har facklig-politisk samverkan. Ska samarbetet bibehållas och utvecklas måste våra medlemmar med sina erfarenheter finnas med i det socialdemokratiska arbetarepartiet.

Av den anledningen arbetar Transport tillsammans med övriga LO-förbund med ett värvningsprojekt med målsättning att minst 100 000 LO-medlemmar ska vara medlemmar i socialdemokraterna. Men, medlemsvärvningen gör Transport och de övriga LO-förbunden inte för det socialdemokratiska partiets skull:

Vi i Transport är ingen hejaklack för socialdemokraterna, målet för värvningen är att stärka våra medlemmars röst i samhällsdebatten och politiken.

För att man ska kunna påverka samhällsutvecklingen måste man ha kunskaper och självförtroende.

Därför bedriver vi i Transport en omfattande facklig studieverksamhet. Det handlar om att våra medlemmar ska få en grundläggande demokratisk och facklig medvetenhet. Detta sker exempelvis i Startpunkten – det fackliga löftet och Transports medlemsutbildning.
 
De här initiativen strävar mot samma mål; att stärka arbetarnas inflytande i politiken. Den verklighet som våra medlemmar lever i måste finnas med där de politiska besluten fattas.

Därför samverkar vi i Transport med det Socialdemokratiska Arbetarepartiet!”

Texten tagen från Transports hemsida.

Vore det inte himla konstigt ifall facken INTE samarbetade med de politiska partier som ger dem bäst förutsättningar att fortsätta det fackliga arbetet?
Egentligen?

 

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

27 kommentarer till "Facket är ju bara en underavdelning av sossarna…" /Michis

  1. Summasummarum skriver:

    Jag kunde inte sagt det bättre själv..! Och vi får inte glömma att det socialdemokratiska partiet bildades av facken i slutet på 1800-talet. Skälen var precis dem du skriver om.Tack för att du är klok!

    • Michis skriver:

      Nä, det är ju svårt att glömma sina rötter också. Nu hoppas jag dessutom på att Juholt blir den nytändning (s) behöver.

  2. Henrico skriver:

    Det som jag reagerar på är att man slänger bort mycket av sin egen förhandlingsstyrka om man knyter sig till ett politiskt parti.Det måste ju vara mycket bättre strategiskt att vara opolitisk bundna, då kan man spela ut politiska partier emot varandra.

    • Michis skriver:

      Måste det vara bättre? Det vet jag inte. Det är ju inte som att Transport inte kritiserar (s), bland annat kan jag säga att de fått MYCKET skit för samarbetet med mp, vilket ju inte är så konstigt då miljöpartiet tror att alla transporter kan ske med tåg. *himlar lite med ögonen*Jag tror att fackligt-politiskt samarbete är en nyckel till styrka, inte ett hinder… Sedan får jag villigt erkänna att det finns mycket mer i det där som jag gärna vill lära mig mer om, men det kommer nog.

  3. Henrico skriver:

    Jag tror också att facklig-politisk samarbete är viktigt, men är väldigt nyfiken på varför man inte gör som jag skriver. :-)Varför bränna sina skepp på ett parti när det finns andra partier som representerar 70% av den politiska makten?Dessutom är väl inte alla medlemmar sossar? Samt att det kanske vore än enklare att rekrytera medlemmar om man var obunda?Ja ja, jag skriver bara lite frågor som ditt inlägg triggade igång i min skalle. 🙂

    • Michis skriver:

      Nej, långt ifrån alla medlemmar är sossar. Och det där med medlemsrekryteringen, jo, för all del, det finns säkert de som inte vill vara med just för att facket är knutet till sossarna, men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det inte är särskilt konstigt att man har ett samarbete med de som har samma grundläggande värderingar och arbetar mot samma mål.Nåja, jag tänker i vart fall jobba för att fler av medlemmarna går på så många medlemsutbildningar de kan, för oavsett politisk inriktning så är det alltid bra att veta och förstå vad det står i ens avtal och vad det innebär för en själv.

  4. Herr och/eller Fru S skriver:

    Jag är ju så gammal att jag minns den tiden när man blev tvångsansluten till sossarna när man gick med i facket. Delar Henricos syn på det hela, ser ingen fördel med att man så starkt profilerar sig tillsammans med ett politiskt parti. Allt för ofta så tar man politiska hänsyn trots att man som intresse organisation borde driva sin fråga tydligare. Om vi tar andra fackförbund som också har starka kopplingar till sossarna, är det så lyckat om dom fackliga företrädarna är med i samma arbetarkommun som politikerna, där nära kontakt i en rad olika frågor kanske påverkar hur hårt man driver medlemmarnas frågor. Ta sjukvård och äldreomsorg, där löneföranhandlingar diskuteras med personer som samtidigt har ett ansvar för att spara, där det finns direkta kopplingar mellan dom fackliga företrädrarna och kommunledningen. Där den politiska karriären kan påverkas om man är för obekväm. Facket bör vara politiskt obundet, det är dock inte samma sak som att man inte kan driva en linje som i vissa frågor ligger nära ett parti. //Herr S

    • Michis skriver:

      Jag säger det igen, så länge som samarbetet är till fackets fördel (vilket jag upplever att det är på det stora hela) så ser jag inget fel i det.

  5. Sobek skriver:

    som en följd kommentar på mitt föregående inlägg så försökte jag vara vitsig men det gick visst inte hem. ;)jag menade alltså på första frågan att jag inte jobbar inom transport eller sånt. Alltså = nej.Med Ja så menade jag att jag är med i facket dock inte Transport utan IF Metall eftersom jag jobbar inom industrin. = Ja. Så nu har vi rätt den saken. :)Förövrigt så håller jag med ovanstående kommentarer med ett tillägg om att om Juholt inte fixar det så kan vi lansera dig som partiledarkandidat.

    • Michis skriver:

      Åh, du vet, jag är alltid för stressad för att förstå subtiliteter.Hah, jag som partiledare? Nja, tyvärr. Jag har inte tid. 😀

  6. Herr och/eller Fru S skriver:

    Fackliga organisationer behövs som en motpool gentemot företagen, för dom har ju sina intresse organisationer som driver deras mål.Dock så tycker jag det är trist att nästan alltid uppleva att man inte är intressant som medlem eftersom man inte är sosse, jo man tar gärna pengarna men man lyssnar inte på vad man säger, oavsett om det är något vettigt eller ej. Jag har varit med om att förhandla fram ett riktigt bra avtal för oss anställda, något facket satt sig emot, bara som en princip om att det var avdelningen som skulle ta fram avtal. Det avtalet vi gjorde följde gällande kollektivavtal bara det att vi la till fler saker, dom anställda fick bättre fördelar och betalat pga av en obekväm arbetsplats, arbetstider och monotont arbete. Det hela slutade med att företaget inte gick med på det hela, för facket började ställa en massa andra krav, samma fack som gått med på en lön som var skrattretande låg, något som jag och min kollega som förmän höjde med runt 20%. För mig blir det skrattretande att då gå in och börja styra enligt principer.//Herr S

    • Michis skriver:

      Tanken är trots allt att facket byggs upp av dess medlemmar och att dess medlemmar är med och delaktiga i beslut och förhandlingsordningar. Det är ju väldigt bra att du var/är medlem, det är på det sättet man är med och påverkar vad för beslut som fattas.

  7. Niklas skriver:

    Michis; Din bakgrund är superjobbig Det tar 10 sekunder innan man får viot bakgrund på din text och den går att läsa.

    • Michis skriver:

      10 sekunder. Har du bråttom när du kommer in hit? ;)Men skämt åsido – jag gillar Norrköpingskartan som bakgrund och vet inte varför det laggar så illa hos dig, jag får vit bakgrund tämligen omgående när jag kikar in själv. :/

  8. Maria skriver:

    Go, go, go! Jag hejar på och håller med! I mitt fall är det Handels som gäller men annars samma lika som för MIG. Är också fackligt engagerad och har nyligen blivit medlem i S. Är med i Handels S-förening nu. Har alltid röstat rött men inte känt mig säker nog för att bli medlem i ett parti – men nu så 🙂 Hoppas precis som du på en nytändning i och med Juholt!

    • Michis skriver:

      Jag blev irriterad under valrörelsen nu och bestämde mig till slut för att ta steget att gå och bli medlem i (s), just för att jag kände att det kanske var dags att synliggöra mitt ställningstagande. 😉

  9. Herr och/eller Fru S skriver:

    Fast jag håller inte med om att det är så enkelt som att det bara är att engagera sig, man motarbetas rätt så ordentligt om man inte är sosse, om man råkar ha andra politska åsikter. Jag ser inte en motsats i att vara för ett starkt fack och samtidigt vara till höger politiskt, något många har svårt för att acceptera.

    • Michis skriver:

      …går man inte på möten så får man liksom skylla sig själv om man inte för fram sin åsikt. I mitt tycke. Ska ta och lägga upp den där gamla texten som var över hundra år gammal där de lite fint påpekade att den som stannar hemma inte bör klaga över att ingen för deras talan – den får man föra själv om man vill att andra ska få reda på vad man tycker.

  10. onthree skriver:

    Faktum är ju att facket är, enligt stadgarna, opolitistiskt.Å andra sidan är ju inte högersidan så speciellt intresserade att ta hand om folk…Kollektivanslutningen är ett fördärv, jag minns kacklet på förra jobbet, fram till den avslutades. Det är bättre att engagera folk frivilligt, än att tvinga dem.Viktigast är ändå att folk intresserar sig, och då menar jag inte enbart för sig själva…

  11. Herr och/eller Fru S skriver:

    Klart att man måste engagera sig, delta i möten osv, men det är inte så lätt att alltid jobb i motvind, hela tiden behöva försvara det man säger oavsett om det ligger in linje med vad just det förbundet vill centralt bara för att man inte är sosse. Jag upplever att det finns många på lägre nivå som skapar hinder som inte borde vara där. Personligen så kan jag känna att jag befinner mig i ett politiskt limbo när det gäller mina åsikter, jag tror inte att någon av dom system som finns att välja på är speciellt lyckade. Varken åt höger eller vänster. Delar On3 åsikt att det är viktigt att folk intresserar sig, ser längre än egen intresse. Allt handlar inte om vad jag kan tjäna på ett beslut utan vad som är rimligt för alla. Dock så rimmar fackets egna ord illa när man ser till hur dom handlar. Där man höjer avgifterna för dom med lägst lön för att samtidigt sänka avgifterna för dom med högst lön. Det är ingen ursäkt att inte vara med i facket, men det gör det djävligt svårt att vara trovärdig i en diskussion.//Herr S

    • Michis skriver:

      Ehrm. Nej, avgifterna höjs inte mer för de med lägst lön och de sänks inte för de med högst lön.Åtminstone inte inom Transport. Där finns det gott om olika avgiftsklasser, men det är helt solklart att de som tjänar mest betalar mest.

  12. onthree skriver:

    Jag uttryckte nog mig klumpigt där..På förra jobbet var det så att man blev mer eller mindre påtvingad ett medlemskap i sossarna av metallklubben, jag ifrågasatte ju förstås detta, och fick till svar:- Det finns väl nån moderatunge som inte är med i gänget…Jag blev avig och vägrade gå med, även om jag inte är moderat själv…Men, facket gick jag med i, och det slutade med att jag blev ordförande.Jag kan lova dig att jag hade många intressanta diskussioner uppe på förbundet…Dock hade jag 100% (frivillig) anslutning inom metall på jobbet, och det var väl ett bra betyg för hur klubben arbetade? :-)Att sedan sossarna själva har förstört en hel del för facket, utesluter ju inte att man kan rösta på dem ändå. Man väljer ju det minst onda…

    • Michis skriver:

      Haha, ja, det låter himla bra att du dels blev ordförande och dels att du hade frivillig anslutning!Jo, man gör ju det. Och i det system vi har idag så är det sossarna som är det minst onda alternativet, vad jag kan se…

  13. Herr och/eller Fru S skriver:

    Finns andra förbund, bland annat industri facket där det faktiskt blev så att dom som tjänade minst betalar mer i % än vad dom som tjänar mest gör. Där ett tak gjorde att deras avgift sjönk radikalt. Det blir lite komiskt att prata om att man skall vara solidarisk när man ser till att sänka avgiften för dom som tjänade över 30 000 i månaden medan dom som tjänade under 16 000 fick höjd avgift. Nej jag röstade inte för det förslaget trots att jag då tillhörde dom som tjänade mer än 30 000. //Herr S

Kommentera

