"Facket är aldrig här…" /Michis

Det där har jag hört ett par gånger.
”Facket kommer inte hit, facket är aldrig här, vi ser aldrig facket på arbetsplatsen…”

Okej. Om det hade varit så att fackförbundet hade varit en eller två enskilda personer som kom och hälsade på och såg alla missförhållanden, alla brutna arbetsavtal och så vidare, då hade jag köpt resonemanget – men så är det ju inte.

Facket, det är ju du och jag och alla andra som är medlemmar i facket. Finns det någon som betalar in sin medlemsavgift på arbetsplatsen så är ju facket där varevigaste dag (om nu människan i fråga inte är sjuk eller har semester eller… ja, ni förstår.)

Fackförbundens bas är dess medlemmar. Inget annat. Det är medlemmarna i fackförbunden som tillsammans är facket. Sedan är det förvisso så att det är en representativ demokrati bakom de som jobbar på fackförbunden, många poster är ju förtroendevalda och så vidare – det är därför det är viktigt att faktiskt gå på sina sektionsmöten och klubbmöten och fackmöten och allt vad det är – för om inte du är där och talar om vad du tycker så vet ingen annan vad det är du tycker och då blir det kanske tvärtemot vad du tycker att det ska bli.

Det är samma sak om din chef kräver att du ska bryta mot det överenskomna arbetstidsmåttet, förklarar att du inte får någon semester i år fast du jobbat ihop till en eller säger att du inte har rätt att gå på toaletten under hela din arbetstid om det inte är under din lunch – bli inte arg på facket om du inte har påtalat missförhållanden för den avdelning du tillhör – men bli gärna arg på facket om du har berättat hur illa det är och inget skyddsombud eller ombud kommer och hjälper dig när du talat om vad som händer.

Facket är inte omnipotent. Men fackförbunden har kraften att föra talan och ta fram avtal som reglerar vad som händer på arbetsplatserna – fast bara om det finns medlemmar som står bakom.
Tillsammans är vi starka. Ensamma kan man för all del också vara stark, men kollektivavtalen skyddar de som faktiskt inte är så himla starka.
Det är det som -jag- gillar med facket.

Sedan finns det en hel del saker som jag inte gillar – så gissa vad jag gör då? Jo, jag går på möten, jag för fram min åsikt, jag röstar inte in folk till förtroendevalda poster om jag inte verkligen känner förtroende för dem. Jag är med och påverkar.
Det är jag rätt så förbaskat nöjd med att jag kan och får göra.
Ville bara säga det, godmorgon!

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till "Facket är aldrig här…" /Michis

  1. Mikael Fredriksson skriver:

    När jag efter 30 års jobbande på Holmen Paper AB fick sparken så satt min fackförening och nickade och höll med inte så mycket som en andning för att föra eller tala för mig utfördes. Las finns ej längre facken är köpta av storföretagen det som min morfar och mormor slogs för i många år köptes upp med god min av våra fackföreningar.”Sida vid sida, tillsammans stryker dom framstaten och kapitalet, två vargar fromma som lammfast det är inte dom som ror, ror så att svetten lackaroch piskan som kittlar, kittlar inte hellerderas feta nackar ”

    • Michis skriver:

      Läste du ens inlägget jag skrev, eller såg du bara rött vid ordet ”Facket”?Lagen om anställningsskydd finns kvar, kan jag glädja dig med:https://lagen.nu/1982:80I övrigt är det fortfarande så att det som mormor och morfar och många andra slogs för i hundra år tillsammans med resten av fackföreningarna – det är fortfarande värt att slåss för. Det kan vi bara göra tillsammans, än idag, precis som då.

  2. Urban.Medin. skriver:

    Fackföreningar finns inte längre, arbetare har inget mer skydd. Nu ska vi heller inte få ta semester som vi vill och USA har ju bara 2 veckors semester, så det klarar väl vi oss också med.Fackföreningen är inget annat än en annan organisation för avdankade politiker. Se vilka som sitter i styrelsen, jämför med vilka som sitter i styrelser för andra organisationer?Röda korset, cancerfonden, barncancerfonden, visst cancer säljer.Där finns det pengar att göra. Självklart har man tagit de platserna.Vad bryr man sig om hur andra har det?Varför skulle staten satsa på forskningen där, då kostar det ju pengar?Nej då tar vi in dem via organisationer och fonder, varför inte stiftelser så folket inte kan få inblick.Som medlem i facket är du guld värd om du håller käft.Sverige är slut som nation och vi ser åter igen upp till slavarbete.Vi köper kläder som är gjorda av små barn, som arbetar gratis.Vi far på semester dit ner där vi också kan utnyttja dessa barn sexuellt.Fixar kontakter så att vi kan få barnen skickade till Sverige och fortsätta utnyttja dem här.Vi köper kött som kommer från plågade djur som äter utav sina egna.Vill du ha arbete, så får du räkna med att arbeta gratis,vanligt förekommande på hamburgerrestauranger där svartarbete är mer än vanligt.Vi har ätit köttfärs som legat på icagolvet, men uppskyfflat igen.En ny klisterlapp med nytt datum och ut i köttdisken.Allt för att tjäna pengar.Vi köper smörgådtårta på coop och den är gjord på produkter med utgående datum.Vi svenska folket äger vattenkraft, men där finns pengar att göra så där går vi i ring och säljer ut så ingen längre vet vad och vem som betalar för vad!Mer pengar om vi satsar på kärnkraft, fast även om vi inte får ta del av dessa så fattar vi inte ett skit.Tyskland lägger ner sina kärnkraftverk sina 18 eller 19 st, men sverige kan inte göra det för vi har inte råd.Ingen bryr sig längre och smällen den kommer alldeles snart.Det är nu försent, Grattis alla.

    • Michis skriver:

      Jag kan glädja dig med att det än idag finns både fackföreningar och ett visst lagstadgat skydd för arbetare – det förslag som fördes fram från en man på Tankesmedjan Timbro är ännu inte något som blivit lagförslag.Vet inte vilken fackföreningsstyrelse det är du syftar på, faktiskt, så jag kan inte titta närmare på det. I den lokala sektionsstyrelsen hos oss sitter det en i och för sig aktiv nämndeman, det kanske är han som borde skärpa till sig lite? Jag får fråga honom.Och vad cancerforskningen (som inte finansieras av annat än frivilliga bidrag) har med facket att göra (som ju är en förening som aldrig blir starkare än sina medlemmar) har att göra med varandra verkar du vara mer välinsatt i än vad jag är – själv ser jag inte riktigt sambandet mellan det – lagen och bolag, föreningar och stiftelser är ju inte något facket har haft med att göra, även om det finns stiftelser inom exempelvis facket att söka pengar ifrån om man vill det.Och jag har ingen aning, återigen, var du får resten av sakerna ifrån när du har läst min text. Det känns som att du har en hel del på hjärtat, både högt och lågt och helt blandat för den delen, vad jag kan se har du nog med funderingar och ämnen för att fylla minst ett trettiotal blogginlägg.Försent blir det aldrig för övrigt. Jo, förresten, om man ger upp.Själv ger jag mig aldrig. God eftermiddag!

  3. Urban.Medin. skriver:

    Grrr, haha. Nej det bara kom. Blir snart helt tokig när jag läser nyheterna :)Ja du får hålla koll på han, det är nog en riktig luring :)Nä, pannkaka. Annars så, ha det 🙂

    • Michis skriver:

      Ja, det var en riktigt rejäl kommentar må jag säga. ;)Lägg den som blogginlägg på din blogg så lär du få många intressanta kommentarer och vidarefunderingar! Ha’t du med! 😀

  4. Anna skriver:

    Michis, vad sägs om att börja en politisk karriär? Du brinner, det behövs.

    • Michis skriver:

      Jag ska gå indoktrineringskurs… eh… introduktionskurs snart. ;)Vi får se vart framtiden bär, helt enkelt. 😉

Kommentera

