Är resten av spelen till för killar? /Michis

Gör om, gör rätt.
Det vore ju inte så svårt att fixa till?

 Ni vet säkert redan vid det här laget att jag är en sån där ”galen” människa som tycker att små flickor och pojkar ska få möjligheten att prova på allt som de vill prova på, så länge det inte är farligt för dem.

Det vore till exempel fjärran för mig att tala om för min son att han inte får ha en klänning på sig, så länge som min dotter får ha klänning på sig. Orsaken är enkel – antingen är klänning ett lämpligt plagg för barn eller så är den inte ett lämpligt plagg för barn.
Är den inte ett lämpligt plagg för barn är den ju knappast mer lämplig för min dotter än vad den är för min son, inte sant?

Hur som haver, det var ett sidospår. För typ en månad sedan skrev jag till spelsajten vars screenshot finns här ovan – det ser fortfarande likadant ut nämligen. Kategori ”TJEJER” och så ”FLER TJEJSPEL”.
Jag undrar lite stillsamt – är det så att resten av spelen är till för enbart killar? Får inte killar spela ”tjej”-spelen?

Vore det inte enklare att kalla kategorin för ”Modespel” eller ”Klippdockespel” eller vad som helst som gör att de små grabbar som vill måla på dockorna eller byta kläder på dem kan få göra det utan att få höra: ”Men det är ju TJEJ-spel!”

Bara undrar.
Hur svårt kan det vara att ändra texten så att man får känslan av att alla spelen är till för alla?
Och är det ens kontroversiellt att tycka att det känns unket att det år 2011 fortfarande är så att det måste delas upp?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Är resten av spelen till för killar? /Michis

  1. Anita skriver:

    Håller med dig.Den där uppdelningen är helt onödig och hör inte hemma i dagens samhälle.

  2. Ister skriver:

    Unket är rätta ordet.

  3. Fröken Nattuggla skriver:

    Sånt här gör en gravido som mig så trött att jag nog måste gå och lägga mig igen. Att nästan hälften av ”tjejspelen” handlar om dress up är ju rätt knäppt det med… Suck och snark.

  4. Islandsmamman skriver:

    Unket är det. Och så är det normalt att vara pojke men avvikande att vara flicka…. Som vanligt.

    • Michis skriver:

      Visst är det konstigt? Det som känns riktigt, riktigt konstigt är att de ens tyckte att det lät som en bra idé att göra som de gjort.Inget svar har jag fått på mail heller.

Kommentera

