Jag vill inte att barnen ska bli välsignade på skolavslutningen.

Innan ni börjar fradga kring munnen och gasta om att det minsann är tradition att ha skolavslutning i kyrkan och halli hallå – jag vill förtydliga vad det är jag menar.

Jag har inget emot att man använder kyrkorummet som avslutningslokal. Många skolor har inte tillräckligt stora aulor för att få in alla elever, lärare och föräldrar. Kyrkan står ju oftast tämligen tom, det är helt naturligt att man använder den som det offentliga rum den är.
Dock har jag faktiskt invändningar mot att man helt av ohejdad vana ber tillsammans och blir välsignade.

Det handlar inte på något sätt om att jag är negativt inställd till just kristendomen, det handlar om att jag inte är överdrivet förtjust i någon form av religiös indoktrinering, vare sig det är islam, kristendom eller asatro.

Jag tyckte själv inte om att sitta och be tillsammans på skolavslutningen, för jag trodde inte på Gud. Jag rös av obehag när prästen började välsigna oss, för jag trodde inte på Gud.
Jag tyckte då och jag tycker nu att man kan hålla religiösa inslag utanför skolavslutningarna.
Använd gärna kyrkorummet och låt rektor tala och så vidare, men varför i hela fridens namn ska man tvinga på barnen en gudstjänst light? Oavsett vilken trostillhörighet de nu vill bekänna sig till om de nu vill det?

Kom igen. Det är 2011. Stat och kyrka och skola har separerats från varandra sedan länge.
Låt skilsmässan bli definitiv.

Och för övrigt – det är förste juni idag. Ha en kanonsommar!

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Jag vill inte att barnen ska bli välsignade på skolavslutningen.

  1. haggann skriver:

    Nej, en välsignelse är ju onödig, annars är kyrkan en väldigt bra lokal, jag älskar att sjunga i kyrkan, akustiken är fantastisk, har varit med på många konserter som inte har nåt religiöst motiv alls.
    Det var så länge sen jag var på skolavslutning i kyrkan så jag minns inte om det brukar vara något religiöst inslag… när mina gick på högstadiet fick inte föräldrarna vara med i kyrkan på grund av att det blev för mycket folk, men jag nästlade mej in en gång…
    Nu får man väl vänta tills barnbarnet börjar skolan!

    • Beror ju på hur stor skolan är som ska ha avslutning och hur stor kyrkan är – i min lilla uppväxthåla så var det ju kyrkan som funkade att gå till helt enkelt om vi inte hade velat stå på en åker och jiddra. :S

  2. Maria skriver:

    Håller med dig till fullo!

  3. Andromeda skriver:

    Håller med dig om att religion inte har med skolavslutning att göra. Alltså hör inte välsignelse dit…

  4. Ister skriver:

    Fast … vad gör det, egentligen? Om ungarna blir välsignade, vi tror ju ändå inte på det?!

    Jag har tidigare tyckt att det var lite märkligt, men nu struntar jag i det. Vill de välsigna mig och Dottern, då vill de ju bara väl.

    • Jag känner mig inte bekväm med att bli välsignad själv och vill inte att barnen ska bli det heller. Även om man bara menar väl med det. Det bara är så jag känner. Jag tror naturligtvis inte att barnen lider någon skada av det, men jag tycker bara att det känns onödigt. Skolan, staten, kyrkan – de är inte längre samma sak och bör då inte heller länkas ihop.

  5. Islandsmamman skriver:

    SOM jag håller med dig. Vill folk lyssna på prästen kan de göra det. Utanför skol/arbetstid.
    Det hör INTE ihop.

  6. life is crystal clear skriver:

    Har aldrig någonsin bett eller pratat om gud när det är skolavslut eller andra aktiviteter som gäller skolan i kyrkan.
    Kyrkan är fint att vara i men det är det ända för mig som är totalt oreligiös.

    Och jag kommer ifrån Stockholm.

    Jag ser kyrkan för en samlingsplats och göra något gemensamt och därför tycker jag det är lite synd att avskaffa kyrkan för skolan.

    Om du förstår vad jag menar.

    Kramar

  7. hetapricken skriver:

    Min son (o även jag när det begav sig) har firat alla skolavslutningar i kyrkan men han (jag) har aldrig blivit välsignade. Så det beror nog på vart man bor.

    Fast nu ljög jag lite. När det gäller julavslutningen så förekom det nog någon form av gudstjänst men det tycker jag är ok. För julen handlar dock om Kristi födelse. Även om många tror att julen är till för ledighet, mat o paket… 🙂

    • Och då är det ju helt okej. Slipper man gudstjänst, ”Vi ber herrens bön tillsammans” och välsignelsen så är det ju inget med det, så att säga.
      Och för mig handlar inte julen om Kristi Födelse, för det var inte då han föddes… 😉
      Däremot handlar julen om vintersolstånd, festande, familj och att se fram mot att det snart är ljust igen. Men det är jag det, som inte är kristen och som inte går med på den kristna seden att ta över lämpliga hedniska firerier och ersätta dem med något kristet. ;D

  8. Granit skriver:

    Jag har försökt komma ihåg hur det var när jag var liten. Då var allt så annorlunda iofs, vi sjöng psalmer i klassrummet och bad bordsbön vid lunch – i alla fall i lågstadiet. Gick i skolan på lördagar gjorde jag också i några år. Och vi hade skolavslutningarna i kyrkan i ett antal år. Men jo, det var nog så att det var prästen som pratade på skolavslutningarna. Och det var säkert ett och annat guds ord med, kan man tänka.

    Rektor visste man knappt vem det var på den tiden. Vilken skillnad nu, barnens rektor kan namn och klass på varenda elev i skolan!

    Jaja – jag håller med dig i alla ord i detta inlägg, hursomhelst. Visst, använd kyrkor som lokal om man ”måste”, men håll religionen borta den dagen. Om man nu lånar en gymnastiksal för avslutningen, måste det väl inte komma någon från en idrottsförening och prata om idrott för det?

  9. Bengt skriver:

    Man kan också gå i kyrkan och välja att inte delta i bönen eller sjunga psalmerna (och vad gäller den biten finns det nog en och annan som borde hålla mun av andra skäl, hehe) fast grupptrycket jävlas ju med en då. Känns olustigt att inte delta när ”alla andra” gör det utan att ens tänka på varför de gör det och vad det handlar om. Att bli välsignad av nån kristmupp kan jag nästan tycka är lite gulligt 😀

    • Det är bara så komplett onödigt att pressa in det religiösa momentet, speciellt av skälet ”Så har det alltid varit”.

      Nä. Alltid är en väldigt lång tid och under Alltid så har det absolut inte alltid varit självklart att man ens ska få gå i skolan, än mindre ha en avslutning i en kyrka.

      Hur som helst är jag glad att skoldagen numera inte inleds med gemensam psalmsång och jag är glad över att det är fler än mig som ifrågasätter obligatorisk välsignelse på avslutningen.

Kommentera

