Det är inte mycket att säga om saken, det är det inte…

Studenterna åker varv  på varv runt staden, hurrar och ropar och fyllnar till så smått. Jag är glad för deras skull, det är jag. Jag minns hur skönt det kändes att vara klar med gymnasiet och se fram mot universitetslivet och livet som student. Det kändes verkligen som att världen låg öppen. Tågluffning tillsammans med min bästa väninna, Madonnas ”Beautiful Stranger” pumpandes från varenda TV-apparat på varenda vandrarhem runtom hela Europa…

Och så hem igen. Jobbade som telefonterrorist i Stockholm den sommaren. Började på Linköpings universitet på hösten i kläder från Vero Moda – röda byxor och en grön blus. Bägge har sedan dess försvunnit ner i virvlarna i tidens vatten – jag har ingen aning om när de försvann, men borta är de. Fuskfårskinnskappan min mamma köpte åt mig har jag dock kvar. Den är rätt cool än. Fast varm. Fast… Ja, ni förstår.

Hur som helst. Studenter ja. Än är det helg, men måndag morgon, vad gör de då? Köar på Arbetsförmedlingen? Börjar sommarjobbet innan höstens studier? Ingenting?
Jag har ingen aning. Svaren lär vara lika många som det finns nybakade studenter.
Jag hoppas i vart fall att de så snart som möjligt finner arbete, kommer in på studier eller på annat sätt hittar någon meningsfull sysselsättning. Att åka flakvagn och dricka alkohol är inte direkt representativt för studentlivet i längden.

Vuxenlivet. Ja, kära nån. De som blir studenter i år är väl födda runt 1993 va?
Känns helt bisarrt.

Och jag, jag känner mig gammal, cynisk och lite, lite trött på allt just idag. Bara att bryta ihop och gå vidare. Vad gör ni?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar, Norrköping. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Det är inte mycket att säga om saken, det är det inte…

  1. ghostopinion skriver:

    Vuxenlivet – helt bisarrt???
    Vad ska då jag säga som i rask takt nalkas åldringslivet!
    PS. Är du som jag tror lapplisan i Norping? I så fall vill jag gärna ge dig min nya bloggadress. Om du inte är lapplisan – då får du adressen i alla fall.

    http://ghostopinion.blogspot.com

  2. Johan C skriver:

    Skulle vilja påstå att de flesta av studenterna är födda 1992, i alla fall om de börjat skolan vid 7 års ålder. 1992+7+12=2011

Kommentera

