Arbetsförmedlingen missar något grundläggande.

Jag har sökt jobb via arbetsförmedlingens annonser och till och med fått ett av dem. Då bör det noteras att jag har sökt säkert tvåhundra arbeten under mina tämligen korta arbetssökande perioder av livet, av dessa tvåhundra ansökningar ledde en (1) till en anställning.
I 197 andra ansökningsfall fick jag inte ens en bekräftelse på att ansökan hade mottagits. I två fall fick jag svaret: ”Tack, men nej tack, tjänsten är redan tillsatt av annan sökande.”

Okej. Så är det. Alla kan inte få alla jobb de söker, så är det. Vi har flera tusen arbetslösa i Norrköpings kommun just nu, dessa ska alltså söka de 232 arbeten som finns på arbetsförmedlingens hemsida. Truckförare, lagerarbetare, chefer… Ja, det finns olika kategorier. Jag tror säkert att dessa tjänster kommer att tillsättas – men förstår ni vilket jäkla bekymmer det blir när de arbetssökande är tvungna att söka jobb de inte är kvalificerade för bara för att de måste visa upp att de är aktiva i sitt arbetssökande?

Än värre är det när ett företag behöver lite speciella människor. Som parkeringsvakter till exempel. Som parkeringsvakt ska du inte bara vara utrustad med god förmåga att leda och planera din arbetsdag med frihet under ansvar, du ska också kunna hantera människor och ditt eget humör. Dessutom måste du ha körkort. När ett parkeringsföretag söker folk till en ny tjänst och får in fyrahundra ansökningar, varav tvåhundra inte ens har körkort, så har själva arbetsförmedlandet blivit fel. Det blir ju lätt orimligt att man måste börja med att utlysa en tjänst som går ut på att en person får sitta på heltid och gå igenom ansökningar… Eller?

Nåja.

Arbetsförmedlingen ägnar väl numera så mycket tid åt att skriva in arbetslösa och arbetssökande och förmedla jobbcoacher och jag vet inte vad, så man kanske glömmer bort den där biten med att man faktiskt skulle matcha människor mot arbeten?
Ja, det är möjligt att jag är orättvis. Nej, jag jobbar inte på arbetsförmedlingen. Jag har dock öron att höra med och ögon att se med och jag anser nog att ens uppfattning ändå är någon form av fingervisning om hur något fungerar. Eller inte fungerar.

Ibland funkar det skitbra. Jag skickade in ansökan via mail på fredagkvällen och blev kallad till intervju måndag morgon och började jobba på tisdagmorgonen.
Som ett lotteri, visade det sig. Mitt mail var det sist inkomna och rekryteringsansvarig öppnade det först, fann att jag hade rätt kvalifikationer och slängde resten av mailen i papperskorgen.

I övrigt kan jag meddela att resten av de jobb jag har innehaft har jag fått via kontakter eller via bemanningsföretag. Bemanningsföretag är faktiskt skitbra när det gäller att matcha ihop människor med arbeten. Där har jag inget att klaga på. Däremot har jag starka invändningar mot att man via bemanningsföretag kan avtala bort alldeles för mycket av tryggheten på arbetslivet. Nåja, det är en annan sak det.

Frågan för mig är – om Norrköpingsborna vill arbeta, hur ska de hitta de lediga tjänsterna? Många arbetsgivare orkar ju inte ens krångla in en annons på Arbetsförmedlingens hemsida, eftersom man drunknar i ansökningar från icke kvalificerade och ska ta sig igenom alla dessa för att hitta de som faktiskt är intressanta. Lättare då att köra en form av intern och hemlig rekrytering. ”Känner du någon som skulle passa här?”
Vi får alltså jobb via kontakter och godtycke. Inte för att det är något nytt, alls icke – men ändå.

Vad har jag för lösning då?
Haha, jo, men visst. Funderingar har jag gott om, färdiga lösningar är det mera ont om. Ett stillsamt förslag är väl ändå att man inte ska vara tvungen att söka jobb som man vet att man inte kvalificerar sig för bara för att kunna visa upp att man har sökt jobb. Det skulle underlätta för alla.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar, Norrköping. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Arbetsförmedlingen missar något grundläggande.

  1. ghostopinion skriver:

    Kan inte annat än hålla med fast jag inte är ett smack arbetssökande. Det är ju omrimligt att arbetsförmedlingens regelverk tvingar folk att söka jobb som de inte har en chans att få. Snacka om onöda!

    • Michis skriver:

      Mjo, det är ju lite dumt. ”För att bevisa att du verkligen söker arbete måste du söka arbeten som du inte har utbildning eller erfarenhet av, som du inte har någon möjlighet att få.”
      Öh. Jaha. Ja, ja, jättesmart, verkligen. Det hjälper ju säkert situationen. Och missmatchningen bara fortsätter. Företag vill ha medarbetare som de inte hittar i brevskörden, kompetenta människor skickar in ansökningar som ingen orkar läsa igenom.
      Bra där.

  2. "Laban" skriver:

    Har själv en hel del erfarenhet av af och jobbsökeri och AF har som du säger blivit nåågot slags byråkratisk kontroll myndighet av arbetslösa som de bara skyfflar runt mellan coacher och diverse andra åtgärder.

    Kan ta ett par exempel. Bla.finns det något som kallas för nystartsjobb som faktisk är en rätt vettig resurs. Det innebär att man som arbetslös kan hitta ett nytt (riktigt)jobb och företaget man då tar anställning hos kan då få en slags lönebidrag där blanda annat ersättning för arbetsgivare avgift ingår. Hursomhelst så finns det såklart (strikta) regler för vad som gäller och vilka villkor man måste uppfylla. Just gällande det senare så får man apselut inte ha varit mindre arbetslös än minst 12 av de senaste 15 månaderna. Där blev det nobben för mig då jag hade 4-5 veckor ”för lite” arbetslöshet för att det skulle kunna komma på fråga.

    Jag hade ju tagit en kortare anställning året innan som ställde till det.
    Just då så hade jag inte koll på det riktigt så när jag skulle till och börja jobba så skickade jag ett mail (telefon går det knappt att nå dem på) och frågade om de hade några synpunkter på anställningen och om de kunder erbjuda någon hjälp.

    Någon dag senare kom ett oväntade eller egentligen inte helt oväntade svaret att handläggaren i fråga (som jag mailat till) inte jobbade kvar på det aktuella AF kontoret utan hade flyttat till ett annat. Det hade denne gjort i Januari och jag började jobba runt månadsskifte maj/juni. Trots att jag i slutet av varje månad hade skickat redovisning på sökta jobb så hade den gamle handläggaren inte ens reagerat över det utan helt enkel bara inte brytt sig antar jag.

    Tycker det var rätt kasst att ingen av dem ska kunna komma på det på 4-5 månaders tid och meddela berörda arvbetssökande.

    • Michis skriver:

      Sånt där känns ju rätt så trist, minst sagt.
      Och jag är ju lite gammalmodig av mig och gillar när arbetsförmedlingen förmedlar arbeten, istället för att ägna dagarna åt att bara hålla koll på att alla arbetslösa söker arbeten som de inte har en suck om att få.
      Jag har fått rätt bra hjälp ibland, men jag har ju haft förmånen att ha en tillsvidareanställning sedan 2005 med…

      Det är för övrigt för jävligt att om en arbetssökande missar ett möte så är de körda i systemet, om en handläggare byter arbetsplats så går det bra att glömma bort att meddela sina arbetssökande… 😛

  3. Islandsmamman skriver:

    Min kompis fick veta av sin arbetsförmedlare att det inte var deras jobb att förmedla arbeten.
    Vad som var deras jobb då fick hon aldrig reda på..

    Jag har noll tilltro till den apparaten. Själv gick jag ”arbetslös” i 6 månader när jag kom upp hit. Jag anmälde mig. Arbetslösheten var då 1% eller nåt. Inte ETT jobb föreslog de. Jag passade Dottern som inte hade kommit in på dagis och samma dag hon började på dagis skrev jag in mig på en privat arbetsförmedling. Dagen efter ringde de och kallade mig på två intervjuer och tre dagar senare (det låg en helg emellan..) började jag på mitt nya jobb. Hur den isländska arbetsförmedling lyckades med att INTE krångla till min tillvaro med ett jobb övergår fortfarande mitt förstånd, hehe.

    • Michis skriver:

      Nä, kontakter, nätverkande och annat är ju egentligen det sätt man hittar jobb på. Men som sagt, om inte arbetsförmedlingens arbeten är att förmedla arbeten borde de kanske byta namn? ”Arbetslöshetskontrollräkningsinstitutet” eller nåt?

Kommentera

