Jag har aldrig drivit ett företag.

Undantaget är väl gymnasiekursen Företagsekonomi, där man fick driva en glasskiosk på låtsas. Händelserna bestämdes av tärningen som kastades och vi hade tur med vädret och gick runt ekonomiskt i vår fiktiva glasskiosk.
Precis som i verkligheten var det som så att man var tvungen att ha en budget, men att budgeten kunde spricka på grund av oförutsedda händelser.

Hur som helst.

I Norrköping har vi högre arbetslöshet än riksgenomsnittet. Något som belackare av det socialdemokratiska arbetarepartiet gladeligen påpekar, då Norrköping ännu har en röd majoritet.
Mjo. Alla kommuner drabbades av finanskrisen under nittiotalet. Vi hamnade på efterkälken när det var dags att bygga upp allt igen.
Varför?
Ja, den som har ett enkelt och klart svar på den frågan får gärna ge det.

I viss mån kan man kanske tänka sig att Norrköping som industristad tappade 400 år av textilhistoria när alla textilfabriker lagts ner eller flyttat iväg. De industrier som fanns kvar smällde ju ihop de med, när Ericsson flyttade blev det lite som det blev också.
Vad gäller nyföretagande här i stan tycker jag ändå att det finns en del av den varan, men storföretagen – ja, det är ju pappersbruken kvar.
De företag som valt att lägga sina storlager här på grund av våra goda förbindelser, dem måste vi värna om – för jag menar – om tanken är att vi ska vara en bra knutpunkt med goda förbindelser, då får det inte vara så att spårtrafiken mellan Norrköping och Linköping (exempelvis) är knökafull. Ökar produktiviteten och ordrarna så måste ju tillgången möta efterfrågan och även om jag som jobbar inom Transportarbetareförbundet gärna ser fler lastbilschaufförer i arbete så medger jag att jag håller med om att det för miljöns skull måste vara så att så mycket som möjligt fraktas med tåg fram till den punkt där lokala lastbilsföretag kan ta vid.

Nåja, det var en utvikning det, men så är det när jag funderar.

Det jag funderar kring är var någonstans man kan skapa jobb i den här staden, och hur?
Jag är ju inte så där galet pepp i idén att man ska arbeta mot försörjningsstödskostnaden, så att säga.
Dels tror jag inte att människor motiveras av att arbeta 40 timmar i veckan mot existensminimum och dels så anser jag att om ett arbete finns att utföra och man anser att det ska utföras så ska arbetet utföras till avtalsenliga löner och med de sociala förmåner som den som arbetar åtnjuter.
Lönedumpning är jag starkt emot.

Hur som helst – jag tror att vi har möjlighet att marknadsföra Norrköping som en semesterstad – förslagsvis borde campingplatsen nära Himmelstalund rustas upp kraftigt. Jag kan inte påstå att jag tycker att den ser särskilt lockande ut, men den har trots allt ett fantastiskt bra läge. Inte lika bra som Korskullens Camping i Söderköping, men ändå, nära hällristningar, acceptabelt nära staden för den som vill shoppa, nära till badet på Himpan…
Frågan är om camparna känner för att stanna till här. Det drar väl inte direkt med tanke på att mysigare alternativ finns i närområdet. Jag personligen skulle väl hellre stanna i Norrköping än dra iväg en massa extrabensin på att åka rätt ut i bushen, men för all del, det är svårslaget att matcha S:t Anna skärgård i naturskönhet vid Motala Ström, det är det.

Nu spånar vi tillbaka igen.

Jag skulle gärna se en etablering av en utökad marknad vid kvarteret Knäppingsborg. Förslagsvis öppnas Gamla Torget upp för marknadshandel på dagtid, på kvällarna dukas det upp med enklare förtäring och kanske en lokal musikscen där lokala band kan spela – et voilà har vi dels en snackis, en naturlig mötespunkt att gå till (Tänker Sthlms Medborgarplatsen) och så har vi dessutom förhoppningsvis skapat ett gäng nya arbeten inom krogsvängen, musiksvängen och alla distributionsled däromkring?
Vad tror ni om det?
Jag tror att det vore något att fundera kring.

Så här på fredagseftermiddagen känns det i vart fall tämligen lockande. Ytan borde räcka till en del, krogarna runtikring kommer troligen få ett uppsving lite senare på kvällen när man sett solen gå ner och känner för att gå inomhus istället och det är nära till precis allt.
Ta det förslaget och rulla lite på det.
Sen får ni gärna återkoppla. 😉

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar, Norrköping. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Jag har aldrig drivit ett företag.

  1. Bengt skriver:

    Facket knuffar lönerna uppåt och uppåt och jobben blir färre och färre och bevisligen flyttas de dit där det är billigare och ändå så står du fast vid att vi ska ha det vi alltid haft och gärna lite till varje år? Det funkar ju bevisligen inte! Wake up and smell the… 😉

    • Michis skriver:

      Men snälla nån människa – klagar du på att facket ger sina medlemmar för goda löneökningar?
      Det var nog första gången jag hör någon säga det.

      Jag kan meddela herrn att jag läste alldeles nyligen att den enda studie som gjorts inom området hittills visar att det inte blev billigare eller bättre att flytta jobben till låglöneländer och att det är en olönsam strategi i längden. Bevisligen är det bättre att betala kompetent personal en skälig lön än att bara gå dit lönerna är billiga, men där man får vad man betalar för…
      Kaffe? Jo, jag kan bjuda dig på en kopp! 😉

    • Michis skriver:

      I övrigt undrar jag hur du tänker att exempelvis taxichaufförer, bartenders, kockar, serveringspersonal, glasskiosksmedarbetare och andra ska kunna flyttas dit de är billigare?
      Är det på/vid Gamla Torget vi vill ha dem, spelar det väl ingen roll att tjänsterna och varorna är billigare i Bangladesh? Jag tvivlar på att den genomsnittlige Norrköpingsturisten tar en sväng till närmaste låglöneland för att kunna ta en öl samtidigt som de kollar in hur ungarna leker i en hoppborg (eller annat valfritt roligt och barnvänligt) en julikväll i Norrpan?

Kommentera

