Det där med kommunikationer…

Jag har Östgötatrafiken favoritad på Facebook.
Nästan varje dag får jag meddelanden om förseningar. Är det inte spårvägen är det bussar som inte kommer eller tåg som står still.

Det känns lite… pinsamt.
Jag menar. Okej. Det är gångavstånd till det mesta i Norrköping. Har man bara tiden så går det att gå ut till Ingelstaområdet eller bort till Hageby Centrum. Om inte annat är centrum faktiskt centralt beläget från nästan allt. Men ändå, det är ju trevligt att kunna ta spårvagnen eller bussen, om inte annat så är det ju alltid miljövinster i att kunna använda de allmänna kommunikationsmedlen.

Just därför känns det lite pinsamt att det inte verkar fungera. Visst, det förstår jag med, när det är en olycka som inträffat på vägen och bussen fastnar bakom räddningsarbetet så är det inte mycket att göra. Men saker som att spårvagnar inte kan åka för att det är snö på spåren, eller löv på spåren, eller möjligen kan det vara risk för små små dammpartiklar på spåren, vad vet jag?
Då känns det i vart fall ganska verklighetsfrånvänt att höra att politikerna vill att det ska finnas spårväg mellan Norrköping och Söderköping. De beräknar pendlingstiden från resecentrum till resecentrum till ungefär 30 minuter.

Mmm. Och tar man bilen tar det ungefär tio-femton minuter. Om det inte är broöppning förstås, för då vet man aldrig hur lång tid det kan ta.
Kom igen, det enda vettiga förslaget är att bygga en ny E22:a med en sträckning där Göta Kanal inte är ett hinder för trafiken. Om det beror på att det är en så pass hög bro att båtar utan problem kan passera under eller om man gör en akvedukt liknande den som redan finns, det gör detsamma, men framför allt – det är rent vansinne egentligen att E22:an är dragen rätt genom en liten småstad i en dalgång. Jag väntar bara på den dagen en lastbil med farlig last välter mitt i centrum i Söderköping, samtidigt som det är igenkorkade vägar tack vare broöppning. Låter inte helt orimligt, eller hur?

Nåja, jag ska inte vara negativ, men ska jag vara ärlig tycker jag att första april-skämtet om linbana mellan Norrköping-Söderköping nästan låter mer logiskt än spårvagn…
Då slipper vi åtminstone oroa oss för att nedblåsta löv ska göra spåren för hala – om inte lövhalkan sprider sig till linbaneupphängningen förstås.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Norrköping. Bokmärk permalänken.

Kommentera

