Man blir beklämd…

Kommentarer kring Somalia-svälten, inne på en av nättidningarna rör sig kring ämnen som: ”Om vi ser till att de inte svälter ihjäl så blir de ju bara flera som svälter ihjäl nästa gång.”

Jo, men visst. När folk ser bilder på ett utmärglat, svältande barn så tänker de alltså att det är bättre att låta bli att skicka hjälp än att göra det.
Härligt där.
Jag kunde inte ens samla mig till att bemöta de där idiotiska kommentarerna och jag tänker fan inte länka till sidan heller. Bara anmälde vartenda ett av de djupt stötande inläggen, för nej, jag tycker inte att man har rätt att ösa ur sig vad skit som helst på tidningarnas kommentarfunktioner.

Egentligen borde fler tidningar välja att ta bort kommentarsfunktionen. Det är en fin idé, men så länge de inte har förhandsgranskning så utnyttjas kommentarsmöjligheten som en kanal för diverse puckon.
Visst, det går att hävda att man kringskär yttrandefriheten, allt går att hävda, men i realiteten är det bullshit. Det skrivna ordet går under tryckfriheten och den är redan begränsad som det är. Man har inte någon som helst rätt att vara elak, helt enkelt.

I övrigt anser jag att det vore väldigt trevligt med fungerande hjälpinsatser i svältande länder. Torkan har pågått i flera år. Det är liksom inte någon överraskning att folk skulle börja svälta.
Och sedan kan jag inte förstå hur man kan med vett och vilje hindra hjälpinsatser från att nå fram heller…

De som tycker det är synd att folk inte sätter somaliska flaggan på sin profilbild på Facebook kanske skulle fundera ett varv till – hur många somalier har möjlighet att sitta och surfa och känna lite glädje över att folk tänker på dem, tror ni?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Man blir beklämd…

  1. Sara landstedt skriver:

    Tror knappast en flagga hjälper dem, tror inte flaggor på fejjan hjälper nån egentligen mer än att man visar vad man tycker, vilket i princip varenda kotte redan vet. Mat är nog det enda de behöver i dagsläget… Lite fler hjälparbetare eller lite fler som skänker pengar vore väl inte helt fel heller, men folk är väl gör upptagna med att leta upp en virtuell ring att hålla handen i på FB…
    Bittersara.

    • Michis skriver:

      Mjo. I och för sig tycker jag att man både kan hålla handen i virtuella ringar och skänka en slant av eventuellt överflöd…

  2. EvasSvammel skriver:

    Man tar inte bort yttrandefriheten för att man tar bort möjligheten att kommentera tidningsartiklar på webben.
    Den som är ansvarig utgivare har en skyldighet att inte publicera kommentarer som är rena lagbrott som brott mot lagen mot uppvigling eller hets mot folkgrupp tex.
    Eftersom det verkar vara svårt för vissa moderatorer att hinna med/klara av sitt jobb så kan jag tycka som du att i vissa fall är det bättre att ta bort möjligheten att kommentera.

    Rätten till yttrandefrihet kan vem som helst använda sig av genom att tex starta en egen blogg för att uttrycka sina åsikter.
    Ett forum där man då själv är ansvarig utgivare och ansvarig för texten både i inlägg och bland eventuella kommentarer.

    • Michis skriver:

      Åh, som jag håller med dig! Och på min blogg så är alla kommentarer modererade apropå inget alls. Har redan varit med om att ha fria kommentarer och se hur oskyldiga människor mått dåligt över en missad idiotisk kommentar. Såna här snälla och trevliga kommentarer kommer ock alltid publiceras på min blogg!

  3. Sara skriver:

    Jag håller med dig, både och är väl det ultimata, men för många slutr det ju med den där ringen, tror det ger många (syftar inte på dig) en känsla av att så, nu har jag gjort något, nu har jag gjort vad jag kan och så är man färdig med det..
    talar bara för de människor jag har på fejjan, Vet kanske 10 st som jag tror gör nåt mer, resten tycker att de gjort det de kan och det gör mig frustrerad och arg…

    • Michis skriver:

      Ja, jag vet. Jag håller med dig. Samtidigt – man kan egentligen bara ta ansvar för sina egna handlingar. Det är svårt att sluta vara arg på andra bara. 😉

  4. ghostopinion skriver:

    De värsta kommentarcynismerna skulle vi gott och väl klara oss utan och yttrandefriheten innebär inte att vem som helst har oavvislig rätt att vräka ur sig vad som helst var som helst, som Eva påpekar.
    När det gäller moderaterna så hinner de alltid med att radera kommentarer som kritiserar Aftonbladet, det har hänt mig dussintals gånger, så det handlar inte om tidsbrist.

  5. ghostopinion skriver:

    Moderatorerna, skulle det ha stått. Inte moderaterna…

  6. ghostopinion skriver:

    Typiskt, när man får ur sig nåt roligt är det fel och omedvetet…

Kommentera

