Stoppa pressarna, jag är överens med Fridolin!

Det var som fanken, nu har den dagen kommit också – jag håller med om varenda ord som Gustav Fridolin har fått ur sig!
http://www.aftonbladet.se/debatt/article12550821.ab är rena rama sanningen!
Det är ju faktiskt så det är. Politik är inte något som bara politiker ska syssla med, det är något vi var och en kan ta och börja med varenda dag!
Är man skitförbannad och vill förändra något så har nog läget aldrig varit så guldkantat som det är nu.
Partierna skriker efter unga, kunniga och intresserade personer. För all del går det säkert bra med halvgamla, okunniga och intresserade personer med.
Intresset är liksom den springande punkten.

I min värld finns inte möjligheten att bara luta mig tillbaka och låta någon annan bestämma. Till viss del är det som det är, andra bestämmer stora delar av hur min vardag utformas, men det finns ändå stora möjligheter att påverka lokalt.
Visst, det krävs lite tid, att man bygger upp ett kontaktnät och att man inte bara lägger sig ner och ger upp om inte allt går igenom på en gång – men man får väldigt mycket tillbaka.

Ofta hör jag att man föraktar politiker för att de har kommit för långt bort från den vanliga människan.
Erhm.
Ja, jo, okej… Samtidigt kan jag invända att politiker är vanliga människor de med – samt att den vanliga människan aldrig förr har haft såna möjligheter att kontakta statsråd och andra som nu.
Ett mail kan väl de flesta skicka idag och att hitta mailadresserna är ju inte direkt svårt.
Tämligen kostnadsfritt är det också.
Namninsamlingar går numera att sköta elektroniskt om man vill det – alltså, folk är sura för att de upplever att politikerna inte lyssnar på de vanliga människorna, men min motfråga blir genast: Vad har då ”den vanliga människan” gjort för att få politikernas uppmärksamhet?

Inte vet jag hur det är i andra kommuner, men jag upplever inte att det är svårt att få träffa våra lokalpolitiker här om man så önskar.
Norrköping känns som en öppen kommun. Kanske inbillar jag mig bara, men i så fall trivs jag rätt bra i min inbillning och hoppas att alla andra skulle inbilla sig samma sak.

I övrigt kan jag bara säga att jag hoppas fler intresserade tar steget till att engagera sig, oavsett vilket parti de vill engagera sig i, eller om man vill nöja sig med föreningsliv, eller ja, lite vad som helst, faktiskt.
Man mår rätt bra av att få odla sina intressen.
Tro’t eller ej.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar, Norrköping. Bokmärk permalänken.

Kommentera

