Om jag skulle få presentera mig för er som en av framtidens ledare, så skulle jag göra det så här:

Det händer att jag blir lite förundrad efter möten och sammankomster, när människor kommer fram till mig, ger mig en klapp på axeln och säger att ”Det är bra att du brinner! Fortsätt med det!”
Brinner? Jag?
Jag säger ju bara vad jag tycker. Är det att brinna?
Är det så illa ställt att om man inte bara konstaterar att ”Ja, jo, världen är orättvis, nu går vi hem och glor på TV.” och resignerar inför det faktum att världen är orättvis så räknas det som att man är en eldsjäl?

Resignation är inte en möjlighet för mig. Har aldrig varit. Kommer aldrig att bli, förhoppningsvis.
Får jag höra om orättvisor så suckar jag inte: ”Jaja, sådan är världen och sådan kommer den alltid att vara” – utan jag försöker förändra orättvisan. Världen kanske aldrig kommer att bli helt rättvis, men om ingen ens försöker ändra tingens ordning så kan vi väl konstatera att chanserna att något överhuvudtaget händer blir helt obefintliga.

Om man hela tiden väntar på att ”någon annan” ska göra världen till ett bättre ställe, då får man vänta länge.
Min orubbliga tro är att det är vi alla, tillsammans, som ska göra världen till ett bättre ställe. Det är sant att alla inte kan göra allt, men att vi alla kan göra något.
Själv vill jag vara med och göra vad jag kan, för när jag en gång blir gammal så vill jag kunna se tillbaka på mitt liv och ärligt säga: ”Jag gjorde vad jag kunde och jag försökte också göra allt jag trodde att jag skulle kunna göra!”

Måhända kommer inte allt att bli så som jag önskar att det ska bli, men om det bara stannar vid en önskan istället för att faktiskt arbeta för att önskan ska slå in så vet jag att inget av det jag vill blir av.

Vad är det då jag önskar mig i framtiden?
Min framtidsvision är ett samhälle där inte bara tolerans, utan ett accepterande av varandras åsikter, är något som är självklart. Det ska inte spela någon roll var man kommer ifrån, huvudsaken är var man vill ta vägen!
En värld som är likriktad och homogen är inget jag eftersträvar – men ett samförstånd kring det man är överens kring och en respekt för varandras åsikter inom det man inte är överens om, tror jag kommer att kunna ta oss till nya nivåer vad gäller ett stabilt samhällsbyggande.

Jag vill fortsätta att arbeta för en bättre värld tillsammans med andra som också tror att det gemensamma arbetet kring en sådan gör den bättre världen praktiskt möjlig.
Därför är jag framtidens ledare – för jag kavlar upp ärmarna och sätter igång när andra väntar på att ”någon annan” ska börja.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Om jag skulle få presentera mig för er som en av framtidens ledare, så skulle jag göra det så här:

  1. Maria skriver:

    Jag kommer rösta på dig!! 🙂

    • Michis skriver:

      Woho!
      Nu har jag ett stabilt väljarunderlag i form av min mamma, min bror, min make och mig själv och så du också! HURRA! Det här kommer bli AWESOME!

  2. Johan C skriver:

    Lägg till mig också! 😛

Kommentera

