”Våga vägra facket!”

Ehm.

Jo. Det finns de som tycker så. Att man ska våga vägra.
Själv vågar jag absolut inte vägra facket.

Fegt kanske, men sån är jag.
Jag är helt enkelt för feg för att riskera att eventuellt behöva betala för min egen juridiska rådgivning om jag hamnar i en tvist med min arbetsgivare, om det nu skulle hända att vi absolut inte är överens.
Jag vågar inte heller hålla på att förhandla själv kring löner, men som tur är reglerar mitt kollektivavtal mina löneökningar (enligt miniminivå). Skulle min arbetsgivare så vilja och jag är med på det så får jag ju absolut högre lön om vi är överens om att frångå kollektivavtalet för något bättre.

Nej, jag vågar inte tolka kollektivavtalet på egen hand, utan är glad att jag kan gå fackliga kurser där jag får hjälp att tyda det.

Framför allt – vid en eventuell konflikt med min arbetsgivare vad gäller avtal och annat så misstänker jag att om jag står där själv och säger: ”Men då vägrar jag att arbeta tills ni går med på mina villkor!” så säger arbetsgivaren: ”Jaha, det skiter väl jag i, käka blåbär!” men att om alla som omfattas av kollektivavtalet säger: ”Men då vägrar vi alla att göra ett dyft tills ni går med på våra villkor!” så säger nog arbetsgivaren: ”Jaha, det skit… eeh… Allihopa? Så ingen kan jobba? Hm… Låt mig fundera på saken, vi kanske kan komma överens?”

Tillsammans. Det är fina grejer det där. Det vet arbetsgivarna också, varför tror ni annars att exempelvis ”Svenskt Näringsliv” finns? Eller arbetsgivareförbunden?

Själv gillar jag det fackliga löftet. Det är vackert. Och sant.

Vi lovar och försäkrar
att aldrig någonsin
under några omständigheter
arbeta på sämre villkor eller till lägre lön
än det vi nu lovat varandra.

Vi lovar varandra detta
i den djupa insikten om
att om vi alla håller detta löfte
så måste arbetsgivaren
uppfylla våra krav!

Jag vågar inte vägra facket. Men jag vill heller inte göra det.
Min medlemsavgift betalar jag med glädje – framförallt för att den betalda medlemsavgiften innebär att jag får gå på möten och säga min mening, lägga fram förslag och rösta för dem. Min medlemsavgift säkerställer att jag kan delta i det fackliga arbetet och påverka mina arbetsvillkor.
Utan facket?
Nej – jag vill aldrig vara utan mitt fackförbund.
Jag är Transportare, glöm att jag ”kör oskyddat”!

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till ”Våga vägra facket!”

  1. Norrköpingssyndikalist skriver:

    Så jävla rätt! Helt rätt!

Kommentera

