Fråga inte vad facket kan göra för dig, utan vad du kan göra för facket.

Jepp, jag parafraserar vilt här.
Fast samtidigt är jag lite allvarlig med det hela.
Den där avgiften man betalar till sitt fackförbund säkerställer ju att man har någonstans att vända sig om (förhoppningsvis inte) något händer på arbetsplatsen som man inte riktigt vet om det är så det ska vara. Det kan vara arbetsmiljö, det kan vara skyddsombud som inte vågar säga ifrån och stoppa arbetet fast det behövs, det kan vara en chef som tänjer kollektivavtalets regler till mer än det yttersta, det kan vara du själv som undrar kring löner, avtal och regler…

Men – det den där medlemsavgiften framförallt går till är dig själv.
”Huh? Jag får fan inte något för pengarna!”
Nähä. Ser du till att få valuta för medlemsavgiften själv då?
Går du till sektionsmötet? Försöker du bli invald i representantskapet? Deltar du i utbildningarna och kurserna som erbjuds?
Inte?

Hm. Varför då, måste jag ju i så fall fråga mig.
Är det utbildningsmetoderna som känns träliga?
Skulle vi behöva ha distansutbildningar?
Kortare och mer effektiva kurser?
Virtuella mötesplatser där åsikter kan luftas och tas hänsyn till även om du inte har möjlighet att boka in just ditt sektionsmötesdatum i kalendern?

Ja, inte vet jag.
Det är därför jag frågar dig – vad kan du göra för facket för att facket ska passa dig bättre?
Det är hos dig bollen ligger, trots allt. Om du inte säger ditt och kommer med förslag så är det ju liksom rätt lätt att man kör på i det gamla invanda, oavsett att man ser att det inte längre fungerar som det gjorde runt 1930-talet.

Så – ring, maila, skriv inlägg i forum, skicka ett vykort eller brev eller dyk upp på fackets avdelningskontor.
Visst ska facket bli ännu bättre på att informera, men glöm inte bort att du som är medlem skapar dina egna möjligheter att höras också.
Facket är ditt, du är facket.
Vad vill facket göra nu?
Vad vill du göra nu?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

