Inte visste jag att det var bakåtsträvande…

Jag har lite galna idéer för mig, sånt där svammel som antagligen bara jag tror på:

– att om många människor går samman för att arbeta gemensamt för något de tror på så kommer de antagligen kunna genomföra det snabbare än om var och en sitter och jobbar ensam på saken…

– att om många gör medvetna val när de handlar (exempelvis köper ekologiskt/rättvisemärkt) så innebär det att de som säljer kommer att erbjuda ett större utbud av varor som är lite bättre för miljö och arbetsförhållanden, vilket i sin tur innebär att jorden faktiskt blir en smula bättre för alla…

– att vi tillsammans redan har ett ansvar för den här världen vi lever på, att vi i den takt vi konsumerar idag hade behövt fler jordklot än det enda vi har och att vi alla i förlängningen någon gång måste stanna av konsumtionshetsen (med efterföljande världsekonomikrasch) hur detta nu ska gå till i en ekonomi som går runt på just konsumtion.

Det är några såna där små funderingar jag har. Det, samt att fack och politik behöver bli starkare genom att profilera sig kring det enda som faktiskt är viktigt och riktigt – att alla kan se att det handlar om stridbara människor som vågar stå upp och säga till vid missförhållanden och dessutom göra något åt det!

Det är tydligen bakåtsträvande att tänka så.
Det är bättre att se ungdomar som en neonsprakande homogen massa där man bara är intresserad av ifall Maria Montazami-läppstiftet kommer in snart igen på Make Up Store och alla sextiotalister bryr sig bara om sig själva, åttiotalisterna är den förlorade generationen, fyrtiotalisterna går i pension och är ett köttberg och och och…
Fuck that. Rent ut sagt.

Jag tror att alla människor är individer.
Vi klarar oss inte utan varandra, men det innebär inte att vi är likadana.
Visst, vi umgås gärna med de som tänker som oss, klär sig som oss, gillar samma musik och så vidare, men det torde vara högst ovanligt att hitta två människor som i allt delar samma smak.

Dock är jag också tämligen övertygad i min tro om att de flesta människor kan må bra av samma saker.
Såna där små grejer som tak över huvudet, en trygg inkomst, känslan av att man utför ett viktigt och bra arbete, mat i magen, kläder på kroppen (nudister undantagna naturligtvis), goda relationer med andra – ja, det är bara att fylla på listan.

Jag är också lite smågalen i min tro att om man tillfredsställer såna där grundläggande behov så mår de flesta rätt bra och mår man rätt bra så kanske man har tid att ta hand om varandra också?

Klart jag kan ha fel. Jag är tydligen en blind fanatiker som blivit sossefierad och är helt dum i huvudet som tror att människor kan må bra av att ta hand om varandra. Rena sekttänkandet, den där tanken att vi tillsammans kan göra världen bättre.
Frågan är vem det tänket skadar?

Mig själv, möjligen, som inte omedelbart förutsätter att folk vill ha något i gengäld när de gör mig en tjänst. Det är dumt tänkt av mig, det vet jag. There is no such thing as a free lunch, som Annie Lööf borde ha tänkt innan hon satte sig i sponsbilen och körde iväg, men hur som helst, eftersom jag själv gärna gör saker för andra utan att det innebär att jag förväntar mig något i gengäld så är det ju så jag tänker om andra med.

Jag vet att det är naivt, men samtidigt får ni väl hålla med mig om att det är lite trevligt att en snart 31 år gammal kvinna i medelstor svensk stad fortfarande hyser hopp om sina medmänniskor?
Jag är inte genomcynisk och tror inte heller att alla andra är cyniska och förstörda och tror alla andra om ont.

Är det bakåtsträvande att tro gott om människor?
I så fall vill jag fortsätta sträva bakåt, dock med en möjlig framtid där fler är lika bakåtsträvande som mig i sikte.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

