Fick en insändare publicerad…

…i vår facktidning, Transportarbetaren.
http://www.transport.se/home/trp2/tidn/home.nsf/ om ni vill läsa bladet själva.

Jag tänker inte hymla med att tanken med min insändare var att vara en smula provocerande – jag gillar nämligen när folk vaknar till och blir lite småilskna, för jag tror att det är det som skapar förändring. Dessutom vill jag ju gärna höra vad folk har att säga!

Det är ju liksom en dialog som kan föra saker framåt. Jag kan till exempel sitta här och blogga hur mycket jag vill, om jag aldrig får en kommentar till det jag skriver så känns det ju meningslöst, då kan jag lika gärna skriva i en anteckningsbok och låta den ligga i byrålådan.

Därför skrev jag min insändare, i hopp om att det kommer att väcka en meningsfull dialog med våra medlemmar. Om vi inte får reda på vad de är nöjda, respektive missnöjda med, så kommer vi i Transportarbetareförbundet aldrig ha en aning om varför de väljer att gå med i facket eller gå ut ur facket, för den delen.

Det är väl klart att man inte alltid kan närvara på möten. Fyra gånger om året brukar det vara sektionsmöten (där alla medlemmar har rätt att närvara och säga sin mening, rösta i frågor får man bara göra inom sin egen sektion), ungefär lika många representantskapsmöten (som är öppna för alla medlemmar, yttranderätt beslutar mötet om för varje medlem som ej är repskapsledamot) och så finns det så klart diverse klubbmöten och annat som är möjligt att närvara vid.

Vi kan omöjligt hitta en mötestid som passar prick alla medlemmar. Vid varje givet ögonblick på dygnet arbetar någon av dem med något som ska göras, vare sig det är laster som körs landet runt, objekt som ska bevakas, tidningar som ska delas ut, varor som ska lastas/lossas, bilar som ska lappas, telefoner det ska svaras i eller vad det nu än må vara – vårt förbund omfattar många yrken inom transportväsendet och det tycker jag är en av de finaste sakerna med det.

Nåja – det jag uppfattar från våra medlemmar är dock ett: ”Vad gör ni i facket egentligen?”
Den frågan tycker jag är konstig. Det finns bara ett ”VI i facket.” Vad gör vi i facket egentligen?  Det gäller inte bara dem som får lön från förbundet för att vara regionala skyddsombud eller ombudsmän eller annat, det gäller alla medlemmar. Varenda en. Från de som väljer att kvarstå som pensionärsmedlemmar till de som precis gått med och naturligtvis alla dem som är i olika stadier av arbetslivet, sjukskrivna, studenter – alla som väljer att betala sitt medlemskap i Transport är ju ”facket”.

Det man betalar för är sitt medlemskap. Medlemskapet innebär att man har rätt att delta på möten, rösta, säga sin mening, skriva motioner, diskutera, debattera och få hjälp och stöd från våra fackliga jurister om så behövs, bland mycket annat.

Men att betala sin medlemsavgift innebär inte att vi andra i facket automatiskt vet medlemmens inställning till varje given fråga. Det är därför vi förlitar oss på att de medlemmar som vill bevaka sina egna intressen röstar in människor de litar på till viktiga poster – som till sektionsstyrelser, klubbstyrelser, avdelningsstyrelser, representantskapsledamöter och så vidare. Eller ännu bättre, ställer upp till valen själva och deltar aktivt i arbetet om de blir invalda.
Det är ju liksom så att vi alla har förståelse för att man har annat för sig också. Alla kan inte göra allt, men jag är säker på att alla kan göra något. Ta ett par timmar en vardagskväll och gå på ett möte då och då. Eller ring, skicka ett mail, ett hederligt pappersbrev eller skriv en insändare du med.

Det finns många sätt att nå ut med vad man tycker idag och inget sätt är sämre än det andra.
Ta hand om er nu och så hörs vi av. I kommentarsfältet här, via mail, på fejjan eller på något annat sätt. 😉

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

