Norrköpingsbloggens evolution

En gång i tiden fanns det inte så mycket mer än en dagbok att skriva i.

Inget fel på den, men den är ju av sin natur något som andra inte läser.

Jag som älskar att skriva och gillar att få respons på mina texter skickade in
korta insändare till OKEJ och blev överlycklig när de publicerades, klippte ut
dem och satte upp på anslagstavlan på väggen hemma och kände mig lite
världsvan. Publicerad insändare, jo jag tackar!

Hur som helst så började det ju hända grejer på nittiotalet.

Vem som helst kunde skaffa sig en dator som inte bara klarade av att spela
långsamma spel från kassettband, de kunde dessutom så smått kommunicera med
varandra.

Man behövde inte längre knacka kod i timmar för att prata med andra.
Jag minns fortfarande när jag skaffade en hotmailadress på gymnasiet.

Communitys dök upp, jag skrev min offentliga dagbok inne på Lunarstorm och
Helgon, diskuterade i forum och var på det stora hela ganska aktiv.
Hade en egen ständigt inaktuell hemsida och var väl rätt nöjd så.

Sedan skaffade jag en blogg på blogg.se och tyckte att det var tämligen
trivsamt att ha ett ställe på nätet där jag kunde skriva på svenska och andra
kunde hitta mina funderingar och kommentera dem om de ville.

Jag gillade det – skrev mycket om Norrköping och om vad som hände kring mig och
med mig och på jobbet, som en ventil helt enkelt.

Sedan fick jag en förfrågan från Sigge på Aftonbladet. De skulle göra en
satsning lokalt i flera städer och ville bland annat knyta bloggare från varje
stad till sig.
Han undrade om jag kunde tänka mig att blogga på Aftonbladets (då) relativt nya
bloggtjänst, som ”Norrköpingsbloggen”.

Visst, det var ju kul!

Ingen ersättning, men min blogg frontades på lokalsidan av bladet och
framförallt värmde berömmet från Sigge att de hade läst min blogg och bad just
mig!

Tidningen Extra Östergötland uppmärksammade också bloggen, samt 011-tidningen.
Riktigt roligt, så klart.

Fokuset vid den här tiden för mig låg i att skriva roligt och att vara lokalt
förankrad, för det mesta, även om jag redan då beskrev bloggen som ett ställe
där jag skrev: ”Om högt och lågt, nära och långt borta…”

Hur som helst, på Aftonbladet bloggade jag sedan under flera år, de år då jag
blev med familj. Det inlägg som fått enskilt mest kommentarer var det mms-inlägg
jag skickade från BB. Bloggen stagnerade en smula, kan man säga, som nybliven
mor var det inte direkt så att jag kände mig knivskarp och jag tyckte då och
tycker nu att det är roligare att umgås med mina småknattar än att sitta vid
datorn.

Nåväl, bloggen på Aftonbladet urartade. Den blev värre och värre. Inte min
blogg, gubevars, men hela blogg-byn där blev en enda härva, anonyma nättroll
härjade runt, startade egna bloggar enbart i syfte att retas, regelverket och
de som skulle moderera sidan var obegripliga och så kom det väntade beslutet
att Aftonbladetbloggen stängdes för alla som inte var proffsbloggare.

Ramaskri och upprördhet och meningslösa hänvisningar till
Tryckfrihetsförordningen och annat tjafs som inte gäller när det kommer till
privata bloggar på en Aftonbladetserver…

Nåja -jag såg det som en chans att prova något nytt.
Flyttade hela bloggen från Aftonbladet till WordPress.
Där är den nu.

Fokus har återigen flyttat en del, eftersom Norrköpingsbloggen till syvende och
sist handlar om vad jag, Norrköpingsbloggerskan, bestämmer mig för att blogga
om. Det jag bloggar om är mina funderingar. Precis som på den tiden jag skrev
dagbok och precis som det varit hela tiden så ändras mina intressen och mina
hjärtefrågor ligger vissa dagar närmare och andra dagar lite längre ifrån.

Numera handlar den mycket om fack, politik  och sånt jag ser omkring mig.

Min familj figurerar inte längre i den här bloggen och mina planer är att rensa
bland gamla inlägg så att varje inlägg är läsvärt.

Om jag nu bara någon gång får tiden…

Det är Norrköpingsbloggen det.

Frågor på det?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

