Det är inte förbjudet att tänka själv

Jag gick med i S-kvinnor för ett litet tag sedan.
S-kvinnor är en 105 år gammal förening inom föreningen, en gruppering bland Socialdemokratiska Arbetarepartiet som genom åren bland annat arbetat för att partiet ska bli feministiskt och för att partiet ska driva frågor som till exempel rör nattöppna förskolor och så vidare.
Jag hade möjlighet att delta i julmötet nu, som besöktes av Widar som är chefredaktör på Folkbladet – han skriver även väldigt bra ledare som är snyggt illustrerade! 😉

Den där Widar på Folkbladet är en klok herre.

Jag vet inte om jag är riktigt lika klok, men en del saker får jag inte styr på.
Tydligen finns det i dagsläget pengar till Fas3-anordnare. 225:- per person och dag har vi visst råd att betala ut.
Jag har en tokig idé, istället för att betala de pengarna till någon som tar ut dem som privat vinst, vore det inte bättre att ge de pengarna direkt till varje Fas3-a som är med i någon form av riktig utbildning?

Med riktig utbildning menar jag att man inte ska gå ännu en CV-kurs, utan jag menar att om man kommer in på KomVuxkurser eller någon form av praktisk utbildning eller ja – ni förstår vartåt jag lutar – då får man förutom de grundpengarna jag förutsätter att man får som samhälleligt skyddsnät även de där 225:- om dagen i ”studielön” som Fas3-anordnare plockar ut idag.

Låter det helcrazy?
Okej, förklara gärna för mig varför det vore omöjligt.
För jag tror det är en väg att gå.

Martin Moberg funderar vidare här.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

