God och Vit Jul!

Jag vet att det finns en och annan som blir upprörd över kampanjen ”Vit Jul” men jag begriper inte varför. Vill man inte delta så gör man ju inte det.
Hur någon kan bli arg, provocerad, irriterad eller upprörd över att någon annan väljer att inte dricka alkohol under julhelgen, det förstår jag bara inte.

Det handlar ju inte om att tvinga någon annan att avstå från något, bara om att synliggöra det faktum att en vit jul, i bemärkelsen alkoholfri jul, borde vara något som är mer eller mindre självklart.

Jag har läst om hur en del förknippar julen med smärta och ångest.
Hur de minns sin barndomsjul.
Antingen att pappa i huset var full och välte granen.
Eller att han slängde in mamma i granen.
Eller att han kastade in barn i granen, så att den välte, glaskulor krossades och detta glaskross fick plockas ur huden på barnet ifråga.

Allt detta för att far i huset var så full att han inte kunde tygla sitt humör.

Nej – jag är inte ute efter att skuldbelägga någon – jag konstaterar bara att om det är så man minns sin barndoms jular så förstår jag att man inte direkt nalkas denna tid med glädje och fröjd.

Jag önskar alla barn och vuxna en fröjdefull jul.
Hur ni än väljer att fira den.
Lite alkoholhaltigt glöggfryntligt eller lite alkoholfritt glöggfryntligt.
Själv är jag spik nykter under julafton, juldagen och annandag jul.
Med glädje. 😉

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar, vill ha. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till God och Vit Jul!

  1. Johan C skriver:

    Nej jag brukar inte heller dricka vare sig under julen eller annars och det är
    väl mest för att jag tycker att det inte smakar bra.
    Är ju ingen mening när det finns julmust, herrgårdscider och Pommac. 😉

    jag kan dock själv bli rätt irriterad på de som ”läxar upp” andra för att de
    t.ex. äter kött och via exempelvis debattartiklar försöker ”påtvinga” andra
    sitt eget synsätt. Det blir ett slag moraliserande att ”vi” som äter kött
    ör mindre värde än ”dem” bara för att de är veggisar.

    De vill inte äta kött, ok fine be me.
    Men ge fnken i att lägga er i vad jag äter för det har de inte med att göra.

    Det är som om jag skulle tala om för dem hur de ska uppfostra sina barn.
    Det skulle knappast vara uppskattat eftersom det inte angår mig.

  2. Islandsmamman skriver:

    På jul dricker jag. En bottenskyla av mitt gamla, dyra portvin.

    Det räcker så bra så. 😉

  3. Björn skriver:

    För mig har det alltid varit en självklarhet att inte dricka under julen. Jag tror att det har att göra med att ingen riktigt drack under julen, mer än att pappa kanske tog öl till maten. Men ingen var full av annat än glädje (och ibland lite julilska efter den traditionella Trivial Pursuit-matchen).

  4. Nattugglan skriver:

    För mig har julen aldrig innehållit alkohol. Den passar liksom inte in med den typ av firande vi har. Nån gång har det funnits snaps på bordet men då har några tagit en och sen har det räckt. Jag gillar alkolhol i andra sammanhang men till jul? Nä. Då föredrar jag julmust. Det är inget statement egentligen men det blir väl det på sätt och vis. Jag förstår inte varför man måste dricka alkohol på jul helt enkelt. Det är ju en högtid där man äter, har trevligt och delar ut klappar, oftast med massa barn närvarande så varför supa? Jag tror inte barn har ont av att mamma och pappa tar nåt glas vin eller öl ibland. Jag har haft skitkul på gårdsfester som barn, och Bastian kommer troligen få vara med på liknande tillställningar men inga fylleslag. Men julen, den blir vit. I alla fall i mitt glas.

Kommentera

