Tankar från gräsroten

Jag blev medlem i SAP 2010.
Det var valrörelse och jag blev förbannad på någon dryg moderat som flimrade förbi och uttalade sig om att det var tydligt att (S) var på upphällningen eftersom deras medlemsantal sjönk. Nog är jag bara en, men varje medlem är viktig, både inom ett politiskt parti och inom ett fackförbund.

Hur som helst – som nybliven medlem i socialdemokraterna under en pågående valrörelse blev jag lite bortglömd först. Inget konstigt med det, valrörelsen höll på och så var valet över och chocken över att svenska folket valde att fortsätta med en borgerlig politik var tydlig. Mona Sahlin valde att avgå som ordförande för partiet – själv blev jag kallad att gå en utbildning som heter S1:an – en grundkurs i socialdemokrati.

Jag och flera andra nyblivna medlemmar – nya i rörelsen, alla dock inte unga i rörelsen, fick en liten kraschkurs i hur det är upplagt.
Om jag är ärlig så har jag fortfarande inte helt klart för mig hur det fungerar. Arbetarekommuner, S-föreningar, samverkan med fackföreningsrörelsen inom LO, hur man väljer, beslutar och så vidare… Det är komplicerat för en liten gräsrot att reda ut.

Ändå vill jag liksom inte kalla mig själv för korkad.
Nu hålls det på med en organisationsutredning inom (S) och det är väl på tiden, kan jag tycka. Problemet är att denna organisationsutredning har en relativt rörig facebooksida där gräsrötter visserligen välkomnat chansen att få diskutera politik, men själva organiseringen har jag inte sett så mycket av.

Jag som gräsrot som fortfarande inte riktigt förstått allt med alla utskott, föreningar, klubbar inom partiet och så vidare har kanske inte en glasklar bild av hur man kan förenkla organiserandet, men jag har några tankar i vart fall.

– Tydligheten.
Med en enklare struktur är det enklare att ha överblick.

– Ledarskapet.
När var och en är glasklar över sitt ansvarsområde är arbetet med detsamma enkelt.

– Inception.
Ja, ett krångligt ord, men när jag såg den filmen kom jag att tänka på mitt parti. Att bli medlem i partiet är en sak, men sedan måste man gå djupare. Man är inte bara partimedlem, man är medlem i sin lokala Arbetarekommun, kanske också i S-kvinnor, i sin lokala fackliga S-klubb, i diverse sammanslutningar av S-karaktär och så vidare.
Föreningar inom partiet. Det är krångligt. Tycker jag.

– Hemsidan.
Vår hemsida har blivit prisad i flera år för att vara den bästa hemsidan hos ett politiskt parti. Bra så, men inte bra nog så. Jag är en van internetanvändare och jag tycker fortfarande att hemsidan är rörig och oöverskådlig, hur bra den sedan än uppfattats av experter. Jag hittar inte alltid det jag vill hitta när jag använder sökfunktionen.

Nå – såsom varandes en helt vanlig gräsrot kan jag konstatera att jag inte kan allt, men jag vet vad jag vill. Jag vill ha en tydlig hemsida, en tydlig uppbyggnad av partistrukturen, tydligt ledarskap och en tydlig socialdemokratisk politik.

Det är bra att vi har ett brett parti. Det är utmärkt att vi har en genomtänkt politik för alla olika frågor som finns i ett samhälle.
Det är mindre bra att vi är dåliga på att vara kortfattade och att sammanfatta vad vi vill i enkla meningar.
Se bara det här blogginlägget, jag svävar iväg, som vanligt.

Nå.
Kort sagt:

Socialdemokratin är den bästa politik vi kan föra.
Tillsammans bygger vi ett bra samhälle för alla.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar, vill ha. Bokmärk permalänken.

Kommentera

