Det här med rösträtt.

Verkligen, svenska folket?
Alliansen 2006 och 2010…
Och nu – Björn Ranelid direkt till Globen?

Melodifestivalens slutresultat kan jag väl ändå leva med.
Det är trots allt inte så att valet får påverkar våra liv fyra år framöver.
Vi får skämmas årligen över de som vaskas fram till delfinalerna i Mello, men jag skäms faktiskt dagligen över de som är vår regering idag.

Inte för att det är mitt fel, förvisso. Jag röstade inte dit dem.
Men ändå.
En statsminister som aldrig levt ute i verkligheten, utan nedlåter sig till att gå bredvid verklighetens folk och som ärligt säger att han enbart anser sig företräda sina egna väljare.
En vice statsminister som vill kärnvapenbestycka Gotland.
En minister ansvarig för näringsliv som sammanlagt arbetat ett halvår med annat än politik.

Nä.
Det är snart dags för val igen.
Jag ber er, snälla, snälla, snälla – för att anknyta till en annan Mellolåt – rösta inte Ranelid till den stora festivalfinalen och rösta inte heller på den moderatledda alliansen eller något av de borgerliga bipartierna.

Ni gör som ni vill, som alltid, jag bara ber er om att ta ert förnuft till fånga.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Det här med rösträtt.

  1. fyrtiotalist skriver:

    Björn Ranelid var Grandios i kvällens för övrigt mediokra melodifestival. Han och Thorsten Flinck har varit programmets höjdpunkter så här långt!

  2. Ping: Björn Ranelid påverkar miljön i helvetet « Seriedagboken

Kommentera

