Kul uppgift!

Jag läser ju vid Bommersviksakademien och nu har vi fått kanske världens roligaste hemuppgift.
Vi ska redogöra för vårt tidigaste politiska minne i ett litet tal.

Det tidigaste politiska minnet jag har är nämligen att jag skickade brev till riksdagsledamöter för att försöka påverka deras politik. Ni förstår, det här var innan internet nästan ens fanns, mail var inte att tänka på, och för mig som då gick i mellanstadiet och var djupt upprörd över det faktum att en utvisning skulle ske av en liten flicka som var ungefär jämnårig med mig,
Vad fanns då att göra? Antingen sitta och vara arg vid köksbordet – eller helt enkelt skriva ett brev.

Jag minns inte vad jag skrev, jag minns bara resultatet, Maj-Lis Lööw som var ansvarig skrev nämligen tillbaka och berättade att utvisningen var stoppad, uppehållstillståndet var beviljat.
Inte för att jag trodde då eller tror nu att det var mitt brev ensamt som gjorde skillnad – men att få svar från en riksdagsledamot gjorde skillnad för mig.

Det blev en bekräftelse på att om man tar kontakt med makthavarna, berättar för dem vad man tycker och vad man vill, så kan det ske små mirakel.
Jag var oerhört nöjd då.
Det är jag än idag.

Sedan dess kämpar jag på så gott det går med att göra skillnad.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

