Varför vill jag att man kallar mord för mord?

Jo, det är ganska enkelt. Att överlagt bestämma sig för att döda en annan människa och sedan göra detta är mord.

När media kallar en sönderskuren kvinnokropp för ‘familjetragedi’ förminskar man brottet i mina ögon. Det var ett mord.

Samma sak gäller när familjer anser sig ‘försvara sin heder’ genom att överlagt planera och sedan genomföra mordet på en syster, dotter eller mor. Hedersmord kallas det, trots att det inte kan finnas någon heder i att mörda en annan människa.

Jag kallar det kort och gott för mord, även det.

Att grunderna i dessa mord kommer från ålderdomliga föreställningar som fortfarande praktiseras är inget jag vare sig vill förminska eller undanhålla. Tvärtom. Det är just därför jag vill att vi konstaterar att det är ett mord som har skett, så att vi inte börjar sortera in det i kategorier som ‘Du vet, den kulturen är sådan’ – för att påstå det om en kultur är att stämpla många människor med något som inte gäller alla.

Se varje fall i sig från de premisser som råder där. Det kan inte gå på slentrian. Det är för viktigt för det. Varje människa som dödas av de som vägrar acceptera allas vår rätt till frihet är saknad, men får inte glömmas.

Och oavsett orsakerna till förtrycket så kan vi inte vila. Vi behöver en värld där vi alla respekterar varandra som de människor vi är – där vi ger varandra frihet att leva våra liv på det sätt vi önskar.

Att kalla mord för ‘hedersmord’ eller ‘familjetragedier’ känns förminskande för mig. Förenklande. Därför gör inte jag det.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Varför vill jag att man kallar mord för mord?

  1. Helena skriver:

    Hedersmord är i mitt tycket absolut inte förminskande utan tvärtom ..Ett hedersmord betyder att någon har försökt att leva i en demokrati..leva ett vanligt liv.Gå och komma som man vill…träffa vilka man vill…prata om vad man vill..UTAN att behöva leva i en rädsla för sin egen familj.
    Hedersmord är en skam för demokratin i vårt samhälle och ska inte kallas för annat än det.

Kommentera

