Några tankar om facklig-politisk samverkan

Ända sedan jag började engagera mig fackligt har jag hört orden om facklig-politisk samverkan. Tyvärr ofta i en negativ kontext, med innebörden att den för en tynande tillvaro och att det inte är som förr, (läs 1970-talet) och att vi från facket behandlas som röstboskap i valtider och i övrigt stängs ute från inflytande.

Det håller inte jag med om. Orsaken är enkel – vi kan inte säga att vi stängs ute om vi inte nominerar kandidater och dessutom är ”vi” ofta ”de” – eftersom man kan vara både fackligt och politiskt engagerad. 

Som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet kände jag ofta att jag inte hade tid med att engagera mig politiskt också. Kvällar och helger var ofta upptagna med att kontakta nya medlemmar, hålla möten eller planera verksamhet i sektionen. När jag hade valts till avdelningsordförande fick jag dock med mig några ord från den andre personen som kandiderade till posten: ”Jag hoppas att den nye ordföranden kommer att engagera sig i politiken med!” och… ja. Det gjorde jag, får man nog säga.

Allt är ju politik och allt rör våra medlemmar, inte bara de frågor som traditionellt förknippas med Transports verksamhetsområden. 
Våra medlemmar har barn de med och behöver veta att de har en trygg och säker barnomsorg. 
Våra medlemmar blir sjuka ibland och behöver veta att de kommer få bra vård.
Våra medlemmar har också föräldrar som blir äldre och vill veta att föräldrarna kommer att ha det bra den dagen de behöver flytta till ett äldreboende.
Inte minst – våra medlemmar blir ibland arbetslösa och behöver då veta att de dels har en bra arbetslöshetsförsäkring och dels att det kommer att finnas möjligheter till vidareutbildning för att på nytt finna anställning. 

Det är helt enkelt så att politikens beslut blir människors vardag. 
Därför tycker jag att den facklig-politiska samverkan är oerhört viktig. LO har en nära samverkan med SAP och det ska vi ha. 
Inte bara när det är val, utan framförallt mellan valen. 
För det är vi LO-medlemmar som finns ute på arbetsplatserna hela tiden och det är vi som vet vad som behövs göras lokalt, kommunalt, i landstinget och övergripande över hela landet. 

Därför måste vi även nominera kandidater till alla dessa nivåer. Utan våra perspektiv på tillvaron blir politik lätt för abstrakt, i mitt tycke. 

Naturligtvis förutsätter detta engagemang. Är du i dag inte medlem i Socialdemokraterna fast du delar deras värderingar så är det på tiden att du blir det.

Du behövs. Dina erfarenheter, dina tankar och ditt kunnande är otroligt viktigt. 
Dessutom, om du är en av de som vet hur man borde göra så är det väl än viktigare att du som medlem talar om det för partiet? 

Samma sak gäller inom facket.
Vi är en organisation som tillvaratar medlemmarnas intressen på arbetsmarknaden och i detta tillvaratagande ingår naturligtvis att arbeta för ett samhälle där våra medlemmars intressen tas tillvara. Vissa saker kan vi konstatera är bra för oss alla och det är att se till att vi har en politik som genererar nya arbetstillfällen utan att för den delen kräva lönesänkningar eller sämre villkor än de vi kommit överens om.

Andra saker kan bara våra medlemmar bidra till att lyfta upp på agendan, genom att delta på medlemsmöten och ställa upp på olika förtroendeposter som facklig representant. 

Det finns mycket att göra. Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något.
Gör det!

Bild

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

