Mitt politiska ställningstagande växte fram

När man som jag växer upp i en familj där man sällan diskuterade politik runt köksbordet utan snarare sånt som var på tapeten i en helt vanligt ljumt politiskt intresserad familj så var det inte alls självklart att jag skulle gå med som medlem i Socialdemokraterna.

Jag gick aldrig med i SSU när jag var liten och kan inte heller påminna mig om att jag ens kände till att det ungdomsförbundet fanns till förrän jag började på gymnasiet. Inte heller då gick jag med i SSU, eftersom mina kvällar och helger gick åt till att arbeta som ledare för teatergrupper på Kvartersteatern.
Missade helt enkelt chansen att utvecklas i debatterande och politiska frågor som tonåring, vilket jag i dagsläget kan känna är tråkigt, men samtidigt kan jag ju inte göra något åt det.

För dig som är ung och politiskt intresserad, tveka inte, gå med som medlem på en gång!

Jag är numera stödmedlem i SSU. Det blev jag efter terrordådet mot Oslo och Utøya i juli 2011. Det lär jag fortsätta vara även framöver, för SSU är inte bara vår politiska framtid, utan även vår politiska nutid. Det är oerhört viktigt att släppa fram alla intresserade och begåvade ungdomar till poster inom fack och politik, för många gånger är det så att man säger: ”Ni är framtiden men just nu är det andra som ska få bli färdiga.” och det gör ju att våra unga till viss del tappar intresset.

Nå – jag brukar tycka själv att jag är ett levande bevis på att det går snabbt att bevisa att man har ett glödande engagemang. Jag gick med i partiet 2010, gick partipolitisk utbildning på Marieborg snart efter det, fick möjligheten att läsa på Bommersviksakademien via mitt fackliga engagemang och snart efter det så hamnade jag som ersättare i Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden.

Jag blev dessutom vald till ombud på Socialdemokraternas partikongress våren 2013 vilket var en enormt häftig upplevelse. Det är därför jag säger till alla som tror att ett medlemskap i ett parti inte spelar någon roll att det spelar all roll i världen: Det går fort att få vara med och påverka om man bara visar att det är det man vill!

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

