Ekonomiskt bistånd

EDen 16/8 var jag på arbetsplatsbesök på Norrköpings arbetsmarknadskontor.

Förutom att diskutera rent allmänt vad man gör på Arbetsmarknadskontoret tillsammans med Alexander Höglund (FP) och en av enhetscheferna så fick vi även vara med då en socialsekreterare hade ett personligt besök med en av våra medborgare som söker ekonomiskt bistånd.
Det kändes som att våra medborgare får ett bra bemötande med mycket hjälp, om sådan hjälp behövs. Blanketten som ska fyllas i är så enkel som möjligt, men trots detta finns det fortfarande en del ord som inte alltid är helt uppenbara. El och hyra är ju ord de flesta känner till, men ”uppehälle” är en term som inte alltid används dagligen.
Mer info om att söka ekonomiskt bistånd kan du hitta här.

Nåja, det slog mig också under det här besöket att det inte är det enklaste och lättaste att jobba med, direkt. Eftersom jag varit skyddsombud frågade jag hur man hanterar hot och våld och om det händer ofta (vilket det lyckligtvis inte gör) och undrade lite också hur det känns när tidningar skriver om olika ärenden?
Svaret var att det inte alltid kändes särskilt bra, eftersom de som arbetar på arbetsmarknadskontoret gör det under tystnadsplikt och sekretess. Det innebär att de inte får lämna ut några uppgifter om den som sökt ekonomiskt bistånd och det innebär också att det inte går att bemöta rena felaktigheter i media, när sådant förekommer. Ord står inte ens mot ord, utan den som upplever sig orättvist behandlad kan berätta om det, men när tidningen vill ha en kommentar från handläggaren, enhetschefen eller chefen för arbetsmarknadskontoret så är det enda de kan säga: ”Tyvärr, det här är sekretessbelagt och vi kan inte yttra oss i något enskilt ärende.”

Naturligtvis kan socialsekreterare handlägga ett ärende fel och då är det helt riktigt att överklaga beslutet. Det händer allt som oftast att förvaltningsrätten ger bakläxa när avslagen inte är tillräckligt väl motiverade.
Det är den demokratiska ordningen.

En sak vill jag dock poängtera: Arbetsmarknadskontoret och handläggarna av försörjningsstödet har inte möjlighet att vare sig ordna arbeten eller bostad åt de som kommer dit.
Det är inte det som de är till för, åtminstone inte i dagsläget och med de lagar som är tillämpliga för deras arbete.
De som tar ställning till om du ska få din hyra betald enligt normen för försörjningsstöd kan bara titta på den hyra du uppger att du ska betala för den lägenhet du hittat – men de kan inte ordna denna lägenhet åt dig, utan det måste du göra själv, innan du söker försörjningsstöd.
Hårt?
Ja. Det är det säkert. Men än en gång – det är så det fungerar.
I mitt liv har jag haft turen att klara mig utan att behöva söka försörjningsstöd. För de som måste göra det är det oerhört viktigt att de känner sig sedda, korrekt bemötta och att de litar på att deras ärende behandlats korrekt, samt att de vid ett eventuellt avslag får förklaringen till varför.
Efter besöket på Arbetsmarknadskontoret i Norrköping känner åtminstone jag tillit till att det på det stora hela går till precis så.

Jag frågade för övrigt vad som vore den mest effektiva åtgärden för att minska antalet personer som behöver försörjningsstöd – och så klart är svaret att de skaffar sig en annan inkomst, antingen genom att studera eller genom att hitta ett arbete.
Därför hoppas jag att så många som möjligt får plats på en utbildning eller ett jobb.
Inte för min skull, eller kommunens – utan deras egen.

Vi som är fritidspolitiker eller för den delen även de som är heltidspolitiker på olika nivåer, vi har ansvaret för att se till att utbildningstillfällen och jobbtillfällen möjliggörs.
Jag tror att en bra politik kan förändra och förbättra samhället.
Den dagen jag inte längre tror att den förda politiken gör någon skillnad, den dagen lovar jag er att jag slutar inom politiken.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar, Norrköping. Bokmärk permalänken.

Kommentera

