Jobbskatteavdrag? Nej tack!

Jobbskatteavdrag efter jobbskatteavdrag, så skulle vi stimuleras till att konsumera mera och få upp tillväxten i en ekonomisk kris.
Det ska ju löna sig att arbeta och om man bara får ett jobbskatteavdrag till så slutar man ju upp med att vara arbetslös!
Nu fungerar det ju inte så i praktiken, istället har vi en arbetslöshet på över 9%. Och den som är arbetslös vill nog inget hellre än att få ett jobb.

Enligt dagens regelverk kan en person som blivit arbetslös få 80 procent av lönen om han eller hon tjänat 18 700 kronor i månaden.
Nu är det ju bara det att 90% av de som arbetar heltid tjänar mer än 18700:- i månaden vilket innebär att ”80% av lönen” inte stämmer, något som blir en överraskning för många som förlitat sig på att de är medlemmar i en A-kassa.
Tjänar du idag runt 23 000:- är det fortfarande 80% av 18 700:- du får ut om du blir arbetslös. Inte 80% av 23 000:-

Taket i A-kassan har inte höjts sedan år 2002. Priset på en hamburgare har under den tiden gått upp med 50%  – trots restaurangmomssänkning för miljardbelopp.
Priser för hyra, el och uppehälle har inte heller sjunkit sedan år 2002. Dessutom finns det som sagt inte skatteavdrag för den som är arbetslös.
Det innebär att den som är arbetslös, sjukskriven, föräldraledig eller pensionär är med och betalar in pengar till vår gemensamma välfärd men de får mindre tillbaka från välfärden än den som arbetar och därmed rimligen bör ha sin försörjning tryggad och därför inte behöver något jobbskatteavdrag.

Det är med besvikelse jag inser att Socialdemokraternas partiledning avser att bibehålla även ett femte jobbskatteavdrag nu när det med Sverigedemokraternas stöd till den moderatledda Alliansen ser ut att gå igenom riksdagen.
Jag hade hoppats på att vi socialdemokrater hade kunnat lyssna av de stämningar som råder, där medborgarna önskar sig en bra skola, en trygg vård och en utbyggd infrastruktur istället för ett par hundralappar mer i plånboken!

Det är inte direkt majoriteten av befolkningen som tjänar på ytterligare ett jobbskatteavdrag, det är ett avdrag som de som redan idag tjänar mest vinner mest på.
Jag blev socialdemokrat för att vara med och göra skillnad och arbeta för ett rättvist samhälle för alla.
Det är också det jag avser att fortsätta med.
En god början är att säga klart och tydligt nej – jag vill inte se några jobbskatteavdrag, jag ville inte ha de fyra första och jag vill inte heller ha detta!
Jag vill betala skatt till vår gemensamma välfärd och jag vill göra det för att jag vill att våra barn ska ha en god utbildning som gör dem väl rustade för ett framtida arbetsliv, jag vill ha välfungerande vård och omsorg, jag vill ha tåg som kommer och går i tid och tar mig dit jag ska och om jag ska någonstans dit tåget inte går vill jag kunna ta bilen utan att den skakar sönder på trasiga vägar!

Därför skrev jag på Aftonbladets upprop mot sänkta skatter.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

