Myten om socialbidragsberoende utlandsfödda

Det kan knappast undgå någon som följer min blogg och läser de inlägg jag gjort här att jag tror på alla människors lika värde och anser att det bästa sättet att se till att människor hjälps till egen försörjning är utbildning.
Om jag skulle rycka upp min familj från Norrköping och bosätta mig i Frankrike så skulle jag definitivt behöva lära mig franska för att kunna komma i fråga på arbetsmarknaden. Hur lång tid det skulle ta mig att lära mig en acceptabel franska är svårt att säga, men en sak är säker – jag har en enorm fördel av att vara studievan och läskunnig, samt att jag har ett ganska bra språköra.

Att komma till Sverige som immigrant är inte likadant för alla. En del flyr från krig och umbäranden, andra flyttar hit på grund av att de fått arbete här.
Om du kommer till Sverige och är analfabet – det vill säga, du kan inte läsa och skriva ens på ditt eget språk, så blir det naturligtvis betydligt svårare att tillgodogöra sig en undervisning i det svenska språket än om du har en högskoleexamen från ditt hemland.

När väl det största hindret, språket – är avklarat, så kommer du ut till ett arbetsliv där det tråkigt nog råder massarbetslöshet. När arbetslösheten år 2006 låg på 6,6% var Anders Borg oerhört upprörd över massarbetslösheten. I dagsläget är 9,1% arbetslösa. Vi hör inte Borg rya om detta nu för tiden, eftersom det vore att erkänna att Alliansens skattesänkarpolitik inte är effektiv.

Men åter till hur vi kan se till att alla, även immigranter, välkomnas in på arbetsmarknaden.
Den viktigaste uppgiften för politiker är att utveckla och förbättra existerande insatser för att hjälpa immigranter ut i arbetslivet snarast möjligt, visar en studie gjord på Örebro Universitet.
De flesta aktiva program med inriktning på arbetsmarknaden har gett resultat för utlandsfödda.

Skulle vi faktiskt ägna tid, kraft och resurser åt en aktiv arbetsmarknadspolitik skulle vi få fler i arbete än vad vi får genom verkningslösa jobbskatteavdrag.
För att göra detta behövs fler studieplatser så att fler kan tillgodogöra sig efterfrågade kunskaper.
För de unga behövs omedelbara insatser så att ingen går passiv i väntan på att kunna få in en fot på praktik eller yrkesutbildningar.
Vi behöver investera i infrastruktur, bostäder och energiförsörjning – i den sektorn behöver vi fler som arbetar!
Företag måste kunna växa, till exempel genom en bra samverkan mellan näringsliv, forskning, politik och fackförbund.
Fler kvinnor behöver få rätt till heltid och möjlighet till deltid. Med en jämlik syn på föräldrar där det är lika självklart att föräldrarna delar på VAB-dagar och föräldrapenningsuttag stävjar vi synen på kvinnor som ”besvärliga” på arbetsmarknaden. Dessutom skulle det ge en högre ekonomisk tillväxt när fler har heltidsarbeten.

Men för att kunna göra det här behöver vi en aktiv regering som inte passivt lutar sig tillbaka med ännu ett fantasilöst jobbskatteavdrag och anger att det är marknadens fel att det inte händer något.
Det är vi som är samhället och tycker vi att något är fel kan vi ändra på det. Främst genom att se till att våra folkvalda vet om att politik är att vilja och göra – inte att låtsas som att det inte går att styra ett samhälles inriktning till det bättre!

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Myten om socialbidragsberoende utlandsfödda

  1. tankaravtuss skriver:

    Perfekt tajming! PRECIS vad jag behövde i diskussionen om just detta på facebook!

Kommentera

