Överskottsmål och finanspolitik

Nationalekonomi är inte något som jag har en examen ifrån. Däremot kan jag läsa och det har jag gjort – så när Konjunkturinstitutet säger: ”Om regeringen satsar 25 miljarder nästa år kommer det att krävas skattehöjningar och besparingar mellan 2015 och 2017 på 19 miljarder kronor.” så förstår jag att det innebär att oavsett vilken regering vi får 2014 så kommer skatten att höjas och de offentliga finanserna behöva stramas åt.

Det riktigt jäkliga i sammanhanget är att de där 19 miljarderna bara handlar om överskottsmålet. Ska vi dessutom behålla de rester av välfärden som finns kvar på den nivå vi har idag pratar vi istället om skattehöjningar på sammanlagt 70 miljarder!

Problemet är bara att jag inte tror att Alliansen kommer att ta det ansvaret.
De föredrar att använda reformutrymmet för att fortsätta sin politik, som vi redan sett leder till ökad ojämställdhet och att de som redan har mest får mer, medan de som har minst får ännu mindre.

De förklarar inte heller vad ett ”reformutrymme” är – det vill säga att skatteintäkterna växer med bruttonationalprodukten, samtidigt som man låter bli att göra motsvarande välfärdsökningar.
Det som händer är alltså att inga pengar går till statsbidrag till kommuner, barnbidraget höjs inte, taket i a-kassan (som inte höjts sedan 2002) ligger kvar. Det blir en urholkning av det offentliga välfärdsåtagandet.

Hade taket i a-kassan följt prisutvecklingen hade den högsta ersättningen för arbetslösa varit 781 kronor om dagen i stället för 680 kronor. Barnbidraget skulle ha varit på 1.174 kronor i stället för dagens 1.050 kronor.

Jag är inte nationalekonom,  men jag ser klart och tydligt att vårt samhälle inte vinner på en borgerlig politik.
Det är därför jag arbetar för ett regeringsskifte 14.9.14.
Sverige behöver en ny regering.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

