Kultur är så oerhört viktigt!

Målad av mig, Michaela Leo.

Målad av mig, Michaela Leo.

Min gymnasietid spenderade jag på De Geergymnasiet i Norrköping, på Konst- och Formutbildningen.
Det var nog några av de bästa åren jag hittills upplevt i livet, vad gäller kultur och konst i alla fall.
Att varje dag ha förmånen att få skapa, fundera kring konst och kring kulturyttringar, samt också få en god utbildning – det var fantastiskt!

I dagens politik saknar jag ganska ofta kulturperspektivet. Än värre så ställs satsningar på kultur mot satsningar på exempelvis skola.
För egen del förstår jag inte hur man tror att man ska kunna undanta konst, musik, litteratur, dans och andra kulturyttringar från skolan?
Kultursatsningarna borde helt enkelt vara integrerade i all annan verksamhet.

Det gläder mig att Arbetets museum är gratis för alla och envar att gå in på och jag önskar att det var så på varje museum överallt.
Just för att vi behöver lära oss mer om det mesta och det enklaste sättet för det är att helt enkelt knalla in på närmaste kunskapscenter, vilket ett museum är i mina ögon.
Visst förstår jag att det kanske är ogörligt, men jag kan ju få drömma.

Litteraturen är så oerhört viktig – när vi inte läser för våra barn, när de själva inte läser böcker och när vi som vuxna glömmer bort litteraturens underbara värld, så utarmar vi oss själva intellektuellt.
Ju mer du läser, desto mer lär du dig och desto större ordförråd får du, vilket i sin tur gör det lättare att ta till sig mer litteratur och så rullar det på!

Jag kan inte räkna upp varje aspekt av kulturen för sig, men om jag får uppmana er att göra något tillsammans med era barn idag – så glöm inte att läsa en saga för dem ikväll.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar, Michaelas tankar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

