Sista dagen

Formellt sett var sista dagen som ordförande i avdelning 4 redan i går, eftersom jag är ledig i dag då det är lördag, men tekniskt sett så blir det här min sista dag som ordförande. Det känns lite konstigt faktiskt.

Mitt engagemang inom facket gick via ett uppdrag som skyddsombud. Ju mer jag lärde mig desto mer ville jag lära mig. Avtalskurs och Startpunkt är något jag kan rekommendera alla medlemmar i Transport att gå.

Att kunna sitt avtal och sin historia är liksom grunden för det fackliga arbetet. Då ser man när det blir fel och man ser också att det har blivit fel förr, men att vi gemensamt ordnade upp det inom arbetarrörelsen.

Min dotter var bara ett halvår gammal när jag började varva min föräldraledighet med avdelningsarbete. Som tur var så har jag och maken alltid delat på föräldraledigheten med en naturlighet, så det var inte några större problem att göra så.

Under min tid som ordförande har jag sett hur en organizer kan få en arbetsplats att öka i organisationsgrad med en otrolig fart – trots att det handlar om bemanningsbranschen, med otrygga anställningar och många unga, något som sägs göra organisering svårare.

Jag har sett hur arbetet på en facklig avdelning går till, mängden inkommande ärenden som ska behandlas och det arbete som de som jobbar på avdelningen lägger ner dagligen. Det har lett till att jag blir stillsamt rosenrasande varje gång någon föraktfullt säger att det måste vara skönt att vara facklig på heltid.
Det hade nog varit enklare för våra ombudsmän att fortsätta på sina vanliga jobb en gång i tiden.
Jag beundrar våra ombudsmän, RSO:er och resurspersoner ute på avdelningarna, de gör ett grymt jobb.

Dessutom har jag sett det enorma ideella arbete som läggs ner av våra medlemmar ute på arbetsplatserna – de som engagerar sig i facket är helt otroliga när det gäller att bevaka avtalen, kräva sin rätt och göra sin plikt. Det gör mig glad att de använder sitt fackförbund till det vi en gång i tiden skapades för – att solidariskt se till att hålla det fackliga löftet och att skapa ett bättre arbetsliv för oss alla.

Men – nu är min tid som avdelningsordförande till ända för den här gången. När projektanställningen som valledare för Svenska Transportarbetareförbundet tar slut är det nära till nomineringsmöten i sektionen. Om jag är i en position då där jag får frågan om jag vill bli nominerad till avdelningsordförande med mandatperiod mellan 2015-2017 och sedan får medlemmarnas förtroende igen så kommer jag med glädje att tacka ja.

Alltid Transportare! facket

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

