Aldrig ensam

Ibland upplever jag att vi går och väntar på en ny Palme. En central samlande figur som upplevs kunna och veta allt.
Nu tror inte jag att Palme var allsmäktig. Att han var en otroligt kompetent politiker får man ta och konstatera, att han väckte mycket känslor likaså.

Men – politik är ett lagarbete och bör så förbli.
Att ensam vara den som tar på sig allt ansvar är inte ett sätt att bedriva politik på som är önskvärt. För ingen är allsmäktig. Ingen kan veta allt.

Det är därför jag blir så glad över att det finns så många kloka socialdemokrater där ute. Vi tycker inte alltid lika i varje fråga hela tiden, men med en levande diskussion och ett öppet klimat så går det mesta att nå överenskommelser kring.

Det är det jag gillar med socialdemokratin, det är inte svart eller vitt, det är alla nyanser av grått och dessutom hela färgskalan.
Så – jag behöver inte vara expert på landstingspolitiken, utan kan med varm hand lämna det till någon av mina kloka kamrater, som Kaisa Karro, vilket hon visar i en debattartikel på NT publicerad den 31/8 2013.

Så – istället för en allsmäktig partiledare som kan och vet allt så bygger vi istället upp ett bra lag, där var och en kan sina områden bäst och där vi söker varandras hjälp och stöd i de frågor vi själva inte behärskar fullt ut.
Det är bra att man aldrig står ensam inom politiken.

tsammans

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Aldrig ensam

  1. evahallander skriver:

    Vilka bra bloggar du skriver! Du sitter verkligen och tänker!  Fortsätt med det!

    Skickat från min Samsung Mobil

Kommentera

