Sociala medier

Det går, med visst fog, att påstå att det egentligen borde heta asociala medier. Från arbetsplatserna vittnar de förtroendevalda om att diskussionerna vid fikabordet bytts mot nedböjda nackar och plingande mobiler.

Samtidigt går det inte att missa att debatten kanske tystnat till viss del vid fikabordet, men samtidigt exploderat i de sociala medierna.
Det är ingen hemlighet att majoriteten av mediehusen har en borgerlig agenda och ledarredaktion. Inte ens Aftonbladet kan sägas vara en sossetidning, eftersom det i stort sett är ledarsidan som är oberoende socialdemokratisk, resten av tidningen styrs lika mycket av vad man tror att marknaden efterfrågar som vilken annan tidning som helst.

Det är då som de sociala medierna bryter igenom i mediabruset.
LO har chansen att kampanja till liten eller ingen kostnad alls, helt enkelt genom att de där som sitter med nacken böjd mot telefonen vid fikabordet retweetar och delar och bloggar och… plötsligt når vi ut till en stor del av Sveriges befolkning! 

Själv är jag en ivrig twittrare och jag kan ärligt säga att sedan jag fattade hur man använder det mediet har jag blivit betydligt mer medveten och informerad än vad jag var innan.
Mitt tips till dig som vill hänga med på Twitter – följ minst tusen andra konton. Läs inte allt som skrivs, men när du får några minuter över, kika ner i din smartphone och låt informationsflödet skölja över dig.
Det är som en flod, du kliver ner i den när du känner för ett bad, sedan kliver du upp, snackar med kamraterna på arbetsplatsen och för det du nyss läste vidare.

Sedan kan man så klart läsa ikapp en speciell människas hela twitterflöde om man känner för det – men för det mesta går det utmärkt att bara doppa tårna i floden och känna av läget för att se vad som är aktuellt just den dagen.

Jag gillar de sociala medierna, de är ett utmärkt komplement till samtalet i verkligheten.
Även om du inte har Twitter kan du följa det jag skriver där via min blogg till höger, där det jag skriver och retweetar (som att dela någon annans Facebookstatus) syns via en widget.

En bra sak är också att man klart och tydligt ser vad riksdagsledamöter håller på med. Som Lars Beckman, moderat riksdagsledamot, till exempel som lever i någon form av parallellt universum – minns ni också hur hemskt det var innan år 2006 när vi fick tugga på pilbark för att lindra huvudvärken och snyta oss i papper istället för att använda Alvedon och nässpray? 😉

Lars Beckman - riksdagsledamot för (M)

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

