Först kyrkoval…

Den 15 september avgörs kyrkovalet, det val som kallas för ”Det glömda valet”. 
Svenska Kyrkan har ungefär 6,5 miljoner medlemmar, av dem är 5,5 miljoner röstberättigade och av dem är det 10-13% som utnyttjar sin rösträtt. 

Själv är jag inte medlem i Svenska Kyrkan. Som ateist finner jag det svårt att vara del av en förening som trots allt handlar om att vara kristen. 
Det går utmärkt att vara medlem i Svenska Kyrkan även om man inte är kristen, men eftersom jag nu inte accepterar trosbekännelsen och eftersom jag inte vill undfå något av de sakrament som finns och eftersom jag varken är döpt, konfirmerad och trots allt tycker att det är ganska bra att man numera måste göra ett aktivt val (åt sig själv eller åt sina barn) att bli medlemmar i kyrkan så kan jag, personligen, inte stå för att vara med i Svenska Kyrkan. 

Nu tycker jag ändå att det är synd att inte fler av medlemmarna i Svenska Kyrkan går och röstar. Jag tycker alltid det är sorgligt när föreningsmedlemmar inte tar chansen att påverka det som sker inom deras förening, oavsett om det är en hyresgästförening, bostadsrättsförening, fotbollsklubb eller fackförening och så vidare… Inget undantag för Svenska Kyrkan där, inte. 

Sedan tänker jag också på mina fackliga bröder och systrar inom Kommunal. Det är deras arbetsmiljö och arbetsvillkor de närmaste åren som det röstas om. Det är ju uppbyggt så att de som får flest röster i kyrkovalet bestämmer ute i landet hur den kyrkliga verksamheten skall bedrivas.

Så – för Kommunalmedlemmarnas skull – gå till kyrkan och rösta. Förtidsvalet är redan öppet, sista chansen är den 15 september 2014, sedan tar det ett tag till nästa kyrkoval.

2013-09-15 avgör du framtiden för Kommunals medlemmar

2013-09-15 avgör du framtiden för Kommunals medlemmar

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Först kyrkoval…

  1. Ping: Först kyrkoval... | Kyrkopolitik | Scoop.it

  2. Ping: Först kyrkoval... | Kyrkoval | Scoop.it

Kommentera

